Impression management (impressie management
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 2615 keer
Eén van de belangrijkste instrumenten die individuen gebruiken om de zeer fragiele interacties te beschermen tegen verstoringen, bestaat er in een zo goed mogelijke indruk te maken op anderen.
Denk aan: Dokter met tetoscoop eerder voor ‘de show’ dan voor gebruik, omdat dit typisch is voor een dokter (= net als acteur die attributen gebruikt om personage uit te beelden)
Individu beschikt over twee manieren om uitdrukking te geven van gevoelens, ideeën, verlangens, … kortom zichzelf:
- Verbale uitdrukkingsmiddelen die hij onder controle heeft
- Niet-verbale uitdrukkingsmiddelen die hij minder goed onder controle heeft
Tijdens interactie gaan betrokkenen er vanuit dat ze elkaar kunnen controleren op hun waarachtigheid.
Ze kunnen namelijk de verbale uitingen toetsen aan de niet-verbale.
Volgens Goffman bestaat de samenleving grotendeels uit zulke ‘impression management’
Voorbeeld:
Iemand die beweert (=verbale uiting) geen schrik te hebben, terwijl zijn knieën knikken van schrik (=niet-verbale uiting) valt door de mand.