Positive practice
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
het oefenen van correcte responsen direct nadat het fout is gegaan. Dit is erg geschikt voor academische errors.
het oefenen van correcte responsen direct nadat het fout is gegaan. Dit is erg geschikt voor academische errors.
ontworpen door Miller: systeem die een taak hierarchisch afbreekt in basishandelingen en sub-basishandelingen.
kleine componenten die samen een complex gedrag maken
elke kleine stap belonen/reinforcen in de progressie naar het uiteindelijk verlangde doel.
leuke dingen zijn een goede reinforcer voor dingen die niet zo leuk zijn. Dit heet ook wel ‘oma’s regel’: eerst moet je doen wat ik zeg en daarna mag je doen wat je wilt. Om effectief te zijn met dit principe moet eerst het gedrag worden gedaan wat niet zo leuk is.
het accentueren van het goede terwijl negatief gedrag geignored wordt. Een strategie is: differential reinforcement: het negeren van ongepast gedrag maar zogauw gepast gedrag wordt vertoond dit belonen.
Praise and ignore approach: lost niet alle klasproblemen op, nagatief gedrag gaat vaak door als alleen van deze strategie gebruik gemaakt wordt. Om effectief te zijn moet je: 1) consequent zijn voor positief gedrag, 2) dit gedrag specificeren, 3) geloofwaardig zijn.