Menu

Informatieverwerkingsproces

- Er zijn 2 deelprocessen:

  • Perceptieproces: prikkels selecteren en interpreteren.
  • Geheugenproces: tijdelijke of permanent opslaan van wat men waarneemt.

- Selectief en subjectief: selectief want er worden maar een paar prikkels waargenomen

Bv. een man en vrouw wandelen in een straatje, de vrouw ziet winkeltjes en de mannen de auto’s langs de weg.

- Wordt door 2 groepen factoren beïnvloed:

  • Kenmerken vd consument: interesses, behoeften, stemmingen en gevoelens. Men gaat hierop inspelen.
  • Kenmerken vd stimulus en de omgeving waarin deze stimulus aan de consument wordt aangeboden.

- Dit is belangrijk voor reclamemakers omdat ze de consument niet mogen overbeladen. Reclame moet wel aandacht trekken en men moet inspelen op de interesses van de consument.

- Stimuli uit omgeving = prikkels die we waarnemen:

  • Exposure: in contact met stimuli  dagelijks.
  • Aandacht: kiezen uit stimuli waar hij geconfronteerd mee w  interesse.
  • Begrip: betekenis geven aan de prikkels.
  • Retentie: onthouden en in verband brengen met bestaande kennisstructuren  opslaan, onthouden.

- Wat gebeurt er als mensen informatie verwerken?

  • Exposure: blootstelling aan prikkels. Niet alle prikkels waaraan je wordt blootgesteld ga je onthouden, daarvoor is er aandacht nodig. De prikkels die we onthouden gaan we een betekenis toekennen en die gaan we opslaan in ons geheugen.

Lees meer...

Onderzoek naar motieven

- Interview: persoonlijk of in groep

- Schriftelijke vragenlijst: Bv. Wrm koopt u dit product?

Bv. Statusconsumptie:

1. Ik koop een product alleen voor zijn status.

2. Ik wil meer betalen voor een product als het status heeft.

3. De status van een product is irrelevant voor mij.

Akkoord 1 2 3 4 5 Niet akkoord.

- Observatie: kijken hoe de mensen consumeren, kijken wat hun interesseert (producten op een bepaalde hoogte plaatsen)  in de winkel gaan staan en kijken naar wat de mensen kopen

Lees meer...

Motivatie en betrokkenheid

Hoe feller je betrokken bent bij een product, hoe feller de betekenis wordt voor de consument. Betrokkenheid kan gezien worden als de motivatie om informatie te verwerken.

Er zijn verschillende niveaus van betrokkenheid:

- Van inertie (= producten die je eigenlijk niet interesseren) tot passie

- Cultproducten: sterke consumententrouw en –toewijding

- Betrokkenheid verhogen: punten sparen en omwisselen voor korting en prijzen (Delhaize en smurfenpoppetjes)

Lees meer...

Motivatie en waarden

- Waarden: opvattingen over de wenselijkheid van een eindresultaat  veel producten en diensten worden gekocht omdat wij geloven dat ze ons helpen om ons doel te bereiken. Bv. je bent milieubewust dus gaat iets kopen wat minder verbruikt, zelfrespect, respect voor anderen en eerlijkheid. Maw; waarden zijn voorstellingen van gewenste einddoelen. Wij streven naar een einddoel omdat we die willen bevredigen.

- Elke cultuur heeft een waardestelsel: bepaalde waardes maken een cultuur uniek. Waarden worden bepaald door een cultuur. De invulling van kernwaarden kan verschillen per cultuur.

Bv. Hygiëne, borstkanker

Lees meer...

8 basismotivaties

- Probleemopheffing: de koper ervaart een probleem en zoekt een product dat het probleem oplost.

Bv. Rennie  tegen brandend maagzuur.

- Probleemvermijding: de koper anticipeert een toekomstig probleem en gaat een product zoeken om dat probleem te voorkomen.

Bv. Becel  tegen een hoge cholesterol.

- Onvolledige satisfactie: de koper is ontevreden over een product en gaat op zoek naar een beter product.

Bv. TGV voor een goedkopere weg langer id trein, je gaat de volgende keer iets meer betalen voor een kortere weg.

- Gemengde toenadering-vermijding: de koper houdt van sommige aspecten dat het product heeft, maar heeft een hekel aan een ander. De koper gaat op zoek naar een product dat dit conflict doet verdwijnen.

Bv. charcuterie die veel minder vet bevat, koffie zonder cafeïne,…

- Normale vermindering: de voorraad raakt op of is uitgeput. De koper wil de voorraad op peil houden.

Bv. choco is op en je gaat nieuwe kopen

- Zintuiglijk genot: de koper zoekt een extra stimulatie om van een product te kunnen genieten.

Bv. Koffie je hebt nu verschillende soorten in geuren en kleuren die echt voor zintuiglijk genot kunnen zorgen.

- Intellectuele stimulatie: de koper zoekt een extra stimulatie en wilt een nieuw product verkennen en beheersen.

Bv. Playstation Move, men gaat het kopen omdat men het wilt proberen en om hun status aan te passen.

- Sociale goedkeuring: de koper zoekt naar sociale beloningen en wilt een persoonlijke erkenning door productgebruik.

Bv. bepaalde merken, soorten kleding, auto’s,…

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen