Marketing https://www.bronso.nl Tue, 22 Oct 2019 10:51:21 +0000 nl-nl Wat is Black Friday? Grote Deals, dag na Thanksgiving! https://www.bronso.nl/blog/marketing/wat-is-black-friday https://www.bronso.nl/blog/marketing/wat-is-black-friday

Wat is Black Friday

Black Friday raakt nu ook bij ons ingeburgerd. In de Verenigde Staten staat deze datum garant voor de absolute koopjesgekte van het jaar. Hier begint het fenomeen te groeien en ook online vinden we vele Black Friday sales terug.

Waar komt het Black Friday fenomeen vandaan?

Black Friday is simpelweg de dag na Thanksgiving. Thanksgiving is bij uitstek een Amerikaanse en Canadese feestdag die traditioneel op een donderdag valt. Tijdens de feestdag wordt god bedankt voor de goede oogst. Omdat lang niet iedereen een boerenleven leidt, is het traditie geworden om ook een bedankje uit te spreken voor alle voorspoed in je leven.

In de VS wordt Thanksgiving op de vierde donderdag van november gevierd. De dag erop is dus een vrijdag. Zodoende wordt de grote koopjesdag Black Friday genoemd. In Canada valt de oogst echter al wat eerder. Daar wordt Thanksgiving op de tweede maandag van oktober gevierd. Toch wordt in beide landen Black Friday op dezelfde dag gevierd.

Black Friday in de rest van de wereld

Thanksgiving wordt in België niet gevierd. We houden echter wel van solden en koopjes. Dat is ook de reden waarom we stilaan maar zeker de grote koopjesdag overnemen!

Waarom wordt er gesproken van Black Friday?

Nu we weten op welke dag Black Friday is en dat de dag na Thanksgiving valt, weten we nog niet waarom deze vrijdag een zwarte vrijdag is. Je zou toch moeten blij zijn met al die koopjes en soldenacties? De naam Black Friday is alvast volgens één stadslegende in Philadelphia ontstaan omdat deze stad op de dag na Thanksgiving te kampen krijgt met ellenlange files.

Op die dag is er geen doorkomen aan en ziet de stad gewoon zwart van de auto’s. Anderen zijn van mening dat de files in Philadelphia er niets mee te maken hebben. Zwart is immers de kleur die je in het kasboek van je boekhouding gebruikt om je inkomsten aan te duiden.

Uitgaven worden dan weer in het rood opgetekend. Sowieso hebben bedrijven na Thanksgiving veel inkomsten, want dan denken de Amerikaanse en Canadese consumenten al aan hun kerstaankopen! Dat is reden genoeg om te vieren! Trouwens, in 24 van de 50 staten van de VS is Black Friday ook echt erkend als een volwaardige officiële feestdag. Ook de periode voor Thanksgiving is traditioneel een feestelijke tijd.

Vele bedrijven sponsoren dan parades en optochten door de straten van Amerikaanse steden. Deze sponsoring is een vorm van reclame. Zo is het ook geen wonder dat Black Friday de koopjesdag bij uitstek is in de VS en in Canada. Al die reclame, dat zet gewoon aan tot kopen!

Black Friday is een onvoorstelbaar gekke soldendag!

Wie het hier al te druk vindt tijdens de solden, omdat je dan in de winkelstraten letterlijk over de koppen kunt lopen, die heeft nog niets gezien. Op Black Friday breekt echt een algemene gekte uit onder de talloze kooplustigen. Sommige mensen bivakkeren dagenlang op voorhand voor de winkel of het warenhuis van hun keuze.

Anderen parkeren zo dicht mogelijk in de buurt. Wie pas de dag zelf aan komt lopen, die is er aan voor de moeite! De kortingen kunnen op deze dag trouwens oplopen tot 80%! Sommigen vechten over het kledingstuk of het product dat ze aan sterk verlaagde prijs naar huis willen nemen! Voor het personeel in de winkels is het gewoon een hel om alles nog in goede banen te leiden. Tegelijk belanden er ook elk jaar kooplustigen op de spoedafdeling van het ziekenhuis!

Black Friday in België

Een echte feestdag is Black Friday nog niet. In november zijn er in ons land normaal geen solden. De meeste mensen weten wel dat Black Friday bestaat.

In vele online webshops kun je dan echte koopjes doen. Meestal gaat het over buitenlandse webshops zoals Zalando, Bol.com, Mediamarkt en Coolblue.

Ook Belgische bedrijven zoals Collishop en Proximus deden in 2017 aan Black Friday mee!

]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) Marketing Sat, 17 Mar 2018 19:25:26 +0000
Wat is Cyber Monday? - Shoppen met kortingen https://www.bronso.nl/blog/marketing/wat-is-cyber-monday https://www.bronso.nl/blog/marketing/wat-is-cyber-monday

Wat is Cyber Monday

Cyber Monday is de maandag die valt na het weekend na Black Friday. Net als deze knotsgekke vrijdag, werd deze online versie gelanceerd door Amerikaanse marketing professionals.

Wie heeft Cyber Monday bedacht?

Ellen Davis en Scott Silverman mogen deze uitvinding op hun naam schrijven. Voor wie niet houdt van de echte solden of van verregaande koopjesgekte, is dit de uitgelezen kans om sterk afgeprijsde producten te kunnen kopen. Je hoeft hier niet de deur voor uit.

Cyber Monday is de dag waarop je gewoon vanuit je luie stoel kunt genieten van de solden. Je geniet op deze dag gewoon van extreem grote online kortingen. De online prijzen zijn op deze dag gewoon net zo laag als op Black Friday! Online naar de solden gaan heeft vele voordelen. Je hoeft je tent of je slaapzak niet op te zetten voor een winkel of warenhuis. Alles wat je moet doen, is op tijd online zijn om je slag te kunnen slaan!

Cyber Monday in de Verenigde Staten

We hoeven je alvast niet uit te leggen dat Cyber Monday in de VS ongemeen populair is. Het aantal verkopen op deze dag groeit nog steeds! Ieder jaar wordt op deze dag meer verkocht dan op dezelfde dag het jaar voordien! Het eerste jaar dat Cyber Monday plaatsvond, was 2005.

Ondertussen waait ook Cyber Monday als online koopjesdag over van het Amerikaanse continent naar het Europese. Vele mensen kennen Cyber Monday al omdat ze op deze dag al goede zaken hebben kunnen doen. Anderen hebben nog nooit van de dag gehoord. Met dit artikel hopen we daar verandering in te brengen. Iedereen houdt van solden en koopjes. Online is dat niet anders!

Cyber Monday in België

Vaak zien we dat online Black Friday en Cyber Monday in België gewoon in elkaar overgaan. Sommige webshops bieden op Black Friday ook al koopjes aan. Ze gaan daar het hele weekend mee door en op Cyber Monday gaan de koopjes gewoon door. In vele gevallen spreken we dan niet over 1 dag van sterk verlaagde prijzen, maar wel van liefst 4 dagen.

Net zoals bij de echte solden proberen zowel de consumenten als de webshops deze periode te verlengen. Zo is het niet ongewoon om in het begin van de maand november al goede buitenkansjes te vinden. De periode waarin je je slag kunt slaan, wordt ook online steeds langer.

Voor grote en kleine webshops!

Traditioneel nemen de grootste en bekendste webshops elk jaar deel aan Cyber Monday. Dat wil echter niet zeggen dat je in kleinere webshops geen goede zaken zou kunnen doen. Mensen die er de voorkeur aan geven om te kopen bij een klein bedrijf, houden namelijk ook van solden. Online is dit niet anders.

Mond-aan-mondreclame is in dit geval heel erg belangrijk, omdat kleinere bedrijven niet over hetzelfde budget voor publiciteit beschikken als de grote concurrenten. Trouwe klanten zijn echter altijd bereid om reclame te maken voor hun favoriete online winkel!

Wanneer valt Cyber Monday in 2108?

Voor wie deze dag niet wil missen: Cyber Monday 2018 valt op maandag 26 november!

]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) Marketing Sat, 17 Mar 2018 19:24:33 +0000
Wat is een prospect? https://www.bronso.nl/blog/marketing/wat-is-een-prospect https://www.bronso.nl/blog/marketing/wat-is-een-prospect

Wat is een prospect

Wie werkzaam is in de verkoopsector, komt er na een tijd achter dat vele woorden die tot het vakjargon van een verkoper behoren vaak in verschillende betekenissen worden gebruikt.

Definitie prospect

Een prospect is een toekomstige koper. Hij of zij onderscheidt zich van een geïnteresseerde surfer zoals een lead omdat een prospect helemaal tot je doelpubliek behoort. Hij of zij beschikt over voldoende reserves om je product te kopen en als het over een bedrijf gaat, is hij of zij de persoon die verantwoordelijk is voor de zakelijke aankopen.

Verschil tussen een lead, prospect en een geïnteresseerde

Een lead is natuurlijk ook een bezoeker van je zakelijke website. Ook hij of zij kan een potentiële koper worden. Dat is ook de reden waarom je deze geïnteresseerde mensen niet meteen moet afschrijven. Het is wel belangrijk om weten dat een prospect met grote zekerheid een koper zal worden!

Toch blijft een prospect een breed begrip

We hebben net uitgelegd dat een prospect een specifiek begrip is. Afhankelijk van de bronnen die je consulteert, kan je dit begrip nog verder verfijnen. Je weet dat het gaat om een toekomstige koper. Voor sommige bedrijven is dit nog niet precies genoeg. Zij hanteren de term prospect enkel wanneer er contact is gelegd tussen het bedrijf en de prospect. In dit stadium is het nog zekerder dat een prospect een klant zal worden.

Tussen een suspect en een klant in

Wie de verfijnde definitie van het woord prospect hanteert, maakt een onderscheidt tussen een prospect en een suspect. Een suspect voldoet in principe aan de voorwaarden om tot de prospects te worden gerekend. Het verschil zit er enkel in dat met een suspect nog geen contact is gelegd. Ook hier geldt de regel dat suspects prospects kunnen worden.

Hoe weet je of je een prospect hebt en hoeveel heb je er?

Of je een prospect hebt, hangt bijgevolg af van welke definitie je hanteert. Wij geven er de voorkeur aan om te werken met de meest verfijnde definitie:

  • Een prospect voldoet perfect aan het profiel van je klanten
  • Hij of zij heeft nooit eerder bij jou een bestelling geplaatst
  • Iemand die je zelf graag als klant zou hebben
  • Iemand die weet wat hij of zij aan jou heeft

Hoeveel prospects heb je best?

Hierrond hanteren de meeste bedrijven een aantal vuistregels. Je zit goed wanneer je aantal prospects gelijk is aan je aantal leads en het aantal afspraken dat je concreet met geïnteresseerden hebt gemaakt. Zodoende ben je er namelijk zeker van dat je contact zult leggen met mensen die later ook prospects kunnen worden.

Wat is het verschil tussen een prospect en een lead?

In het begin van ons artikel hadden we het er al over. Soms worden lead en prospect als synoniemen gebruikt. Het verschil is in de ogen van sommige vakmensen vaak klein. Toch loont het de moeite om het verschil te maken.

Waarom een lead nog geen prospect is:

Een lead is een geïnteresseerde die omwille van je goedwerkende SEO technieken de weg naar je website heeft gevonden. Dit kan door het inzetten van marketing, mailcampagnes of aantrekkelijke sociale media zoals Facebook, Instagram of Twitter.

Ook traditionele vormen van reclame kunnen hierbij goed werk leveren. Een in het oog springend reclame spotje of een bedrijfsbusje met een inventief logo zijn dingen die geïnteresseerde mensen vaak onthouden. Op het moment dat deze mensen met je website in contact komen, is er vaak nog geen concrete intentie tot kopen of contact leggen. Dat is het grote verschil met een prospect die al een stap verder staat.

]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) Marketing Sat, 13 Jan 2018 22:05:11 +0000
Wat is een lead? https://www.bronso.nl/blog/marketing/wat-is-een-lead https://www.bronso.nl/blog/marketing/wat-is-een-lead

Wat is een lead

Wie een bedrijf heeft, doet er goed aan om zoveel mogelijk leads te genereren. Het woord lead wordt ook door Nederlandstalige marketingspecialisten gebruikt.

Definitie lead

Letterlijk vertaald betekent het woord ‘spoor’. Geïmplementeerd in de marketingwereld betekent dit als het ware dat je een potentiële klant op het spoor bent. Dit vertaalt zich in het feit dat een lead de weg naar je website en meer bepaald de contactpagina heeft gevonden. In het beste geval zal een lead zijn of haar contactgegevens invullen. Of het daadwerkelijk ook tot een contact komt of tot een verkoop, is minder zeker. De eerste stap is in ieder geval gezet!

Hoe kun je een lead onderscheiden?

Een lead laat zijn of haar contactgegevens na. In die zin wordt de lead traceerbaar en kun je er als bedrijfsleider contact mee opnemen. Je kunt deze geïnteresseerde bezoeker onderscheiden van een anonieme bezoeker die je later niet meer kunt contacteren via nieuwsbrieven, sociale media of de gewone post.

Hoe beschrijf je het profiel van een lead?

Sommige marketing professionals beschrijven een lead als een persoon. Anderen houden het liever op de definitie van een spoor dat leidt naar de persoon die gecontacteerd kan worden door een bedrijf of onderneming. Deze bedrijven definiëren de lead als de aanvraag die gedaan werd om meer informatie. De aanvrager zelf wordt beschouwd als de potentiële klant. In die optiek blijft een lead een spoor. Dit spoor moet echter gekoesterd worden. Ook in de marketingwereld kun je immers het spoor bijster worden en dan loopt het spoor uiteraard dood. Dit wil je natuurlijk vermijden. Het liefst wil je dat een lead op termijn een prospect wordt. Sommige marketing professionals gebruiken deze termen door elkaar. Wij kiezen er bewust voor om dit niet te doen.

Wie is een mogelijke lead en wie niet?

Iemand die zich aanmeldt om een gratis staal van je product te bestellen is zeker een goed voorbeeld van een lead. Kom je er echter achter dat dit gebeurt door één van je concurrenten, dan heb je uiteraard geen lead. Deze concullega was gewoon nieuwsgierig en wil weten wat jij in huis hebt dat hij of zij mogelijk niet kan bieden! Iemand die op zoek is naar een bepaald product dat jij aanbiedt, je website bezoekt en contactgegevens nalaat, is dan weer 100% zeker een lead die je moet koesteren!

Welke verschillende type leads zijn er?

Eens je goed weet of aanvoelt of iets of iemand een lead is, merk je dat er beduidende verschillen kunnen bestaan tussen leads.

Een koude lead:

Dit is iemand met wie je nog geen enkele vorm van contact hebt gehad. Je beschikt over zijn of haar contactgegevens, maar je hebt deze nog niet gebruikt. Deze gegevens zijn echter wel nuttig. Je kunt ze namelijk gebruiken om het contact stelselmatig op te bouwen. Op een te directe manier je producten aanprijzen, kan deze potentiële klanten afschrikken.

Een warme lead:

Een warme lead is iemand die na een eerste kennismaking met je onderneming of producten nog steeds interesse heeft. Met hem of haar zit je op het goede spoor.

Een marketing qualified lead

Deze MQL heeft meer gedaan dan enkel interesse tonen door contactgegevens na te laten. Dit is iemand die een e-book of een gratis staal heeft aangevraagd. Deze persoon kun je het best actief opvolgen door je afdeling marketing. Deze persoon heeft niet alleen interesse, hij of zij heeft al een voorproefje van je producten of diensten gebruikt.

Een sales qualified lead

Deze lead hoef je niet meer te overtuigen. Hij of zij is ervan overtuigd. Jij verkoopt de dienst of het product dat hij of zij nodig heeft. Dit wordt zeker een klant!

Leadgeneratie: hoe krijg je leads?

Het is duidelijk dat leads echte klanten kunnen worden. Dat is de reden waarom het belangrijk is om zoveel mogelijk leads te krijgen. Dit proces noemen we leadgeneratie. Je kunt zelf aan leadgeneratie doen of dit proces uitbesteden aan gespecialiseerde firma’s die niet anders doen dan door middel van hun website ervoor zorgen dat jouw bedrijf de leads krijgt die het nodig heeft.

]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) Marketing Sat, 13 Jan 2018 22:04:26 +0000
Wat is een benchmark? https://www.bronso.nl/blog/marketing/wat-is-een-benchmark https://www.bronso.nl/blog/marketing/wat-is-een-benchmark

Wat is benchmark

Een benchmark is een handige manier om jouw bedrijf, diensten of producten te vergelijken met gelijkaardige ondernemingen, producten of diensten.

Vereisten benchmark

Bij het maken van het vergelijkend onderzoek is het noodzakelijk dat het op exact dezelfde manier wordt uitgevoerd bij beide partijen. Indien je dit niet doet, zijn de resultaten niet betrouwbaar.

Verschillende manieren om een benchmark uit te voeren

1. Een anonieme benchmark

De anonieme benchmark is een vergelijkend onderzoek van bedrijven die werkzaam zijn in dezelfde sector, waarbij de gemiddelde prestaties van beide ondernemingen met elkaar vergeleken worden.

2. Een benchmark waarbij de deelnemers onder eigen naam of merk deelnemen

Zijn de deelnemers aan de benchmark bekend, dan wordt er gewerkt met de reële gegevens van alle deelnemende bedrijven en worden deze naast elkaar gelegd. Zo worden de sterke kanten en de mindere punten van alle deelnemers duidelijk. Dit kan bedreigend lijken, maar heeft ook duidelijke voordelen. In deze situatie kunnen ondernemingen en bedrijven in een opbouwende sfeer van elkaar leren.

3. Een interne benchmark

Bij benchmarking worden vaak verschillende bedrijven met elkaar vergeleken. Dit noemen we de externe benchmark. Het is echter ook mogelijk om een intern vergelijkend onderzoek uit te voeren waarbij verschillende afdelingen van een bedrijf met elkaar worden vergeleken. Voor zulke interne benchmark is het uiteraard van belang dat teams of afdelingen in de vergelijking worden meegenomen die hetzelfde werk uitvoeren of in aantal gelijkaardig zijn samengesteld. Zo kun je ontdekken welke teams het best presteren in hun specifieke discipline. Het heeft weinig zin om het kantoor van een bedrijf te vergelijken met de productieafdeling!

4. Een externe benchmark

Bij een externe benchmark worden twee ondernemingen uit dezelfde sector in de vergelijkende studie meegenomen. Afhankelijk van de gekozen methodiek kan de vergelijking dan al dan niet anoniem gebeuren. Een externe benchmark biedt vooral inzicht in hoe een bedrijft presteert ten opzichte van de concurrentie binnen eenzelfde branche.

5. Een benchmark zelf organiseren of een derde partij consulteren?

Het is als bedrijf mogelijk om een benchmark samen te organiseren met een andere concullega in dezelfde sector. Op die manier krijg je de kans om zelf de criteria te bepalen waarop de beide bedrijven zullen vergeleken worden. Zo hou je zelf de touwtjes in handen en ben je helemaal zeker dat alle criteria op een gelijkwaardige manier zullen worden bepaald en gewogen.

Waarom een benchmark uitvoeren?

1. Ten behoeve van derden

Een benchmark geeft je niet alleen zicht op wat je bedrijf of onderneming presteert in je vakgebied, maar kan ook nuttig zijn voor externe partners zoals mogelijke investeerders of een bank of financiële instelling waar je een lening wilt bij afsluiten. Vaak wordt bij een vorm van lening, investering of crowdfunding naar de resultaten van je onderneming gevraagd. Een duidelijke benchmark die precies werd uitgevoerd, is dan een uitermate nuttig instrument om achter de hand te hebben.

2. Ten behoeve van de verbetering van de eigen organisatie of onderneming

Benchmarking is nuttig. Ook al loopt je bedrijf goed, toch kan het altijd beter. Pas wanneer je weet wat je werkelijke positie binnen je sector of branche is, is het mogelijk om zicht te krijgen op eventuele verbeterpunten. Een benchmark wordt meestal eenmalig uitgevoerd. Hierdoor krijg je een gedetailleerde en bruikbare analyse die als ijkpunt kan gebruikt worden. Mogelijk krijg je resultaten die je niet had verwacht. Het is dan zaak deze te bekijken als opbouwende kritiek waardoor je problemen in de toekomst kunt voorkomen. In dat opzicht zorgt een goed uitgevoerde benchmark voor een vorm van preventie.

]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) Marketing Sat, 13 Jan 2018 22:03:26 +0000
Wat is omnichannel en wat zijn de voordelen? https://www.bronso.nl/blog/marketing/wat-is-omnichannel https://www.bronso.nl/blog/marketing/wat-is-omnichannel

Wat is omnichannel

Omnichannel is een strategie die met steeds meer succes in de detailhandel wordt toegepast. Sterker nog, een aantal marketeers is van mening dat deze werkwijze gewoon onmisbaar is voor de kleinhandel.

Wat is omnichannel?

Omnichannel is een variante van de strategieën multichannel en cross channel. Net als bij deze verkoopkanalen is het bij omnichannel mogelijk om een klant vanuit verschillende bronnen te bevoorraden.

Wat deze strategie zo bijzonder maakt, is dat omnichannel er alles aan doet om de klant een centrale plaats te geven waardoor alles om de klant draait. Hierbij wordt een harmonieus geheel nagestreefd. Voor wie zich in zakelijke kringen bevindt, klinkt dit alles mogelijk een beetje te soft. Dit soort van strategie is echter nodig om ervoor te zorgen dat bevoorradingskanalen niet naast elkaar werken, maar met elkaar.

Zo kunnen deze kanalen elkaar aanvullen en ervoor zorgen dat ieder aspect klantgericht verloopt en dat er geen enkel aspect over het hoofd wordt gekeken. Hoe een merk beleefd wordt door de klant moet altijd gelijk verlopen. Het mag niet uitmaken voor welk kanaal een klant kiest. De klantervaring staat altijd centraal..

De gedachte achter omnichannel

Bij omnichannel is het de bedoeling dat de klant op zich weinig merkt van het kanaal dat hij of zij gebruikt. Uiteindelijk koopt hij een product dat afkomstig is van een bedrijf. Vooral het bedrijf en de keuze voor een bepaald merk doen ertoe.

Het kanaal dat de klant toeleidt tot dit bedrijf, wordt zo een secundair gegeven. Zo kunnen klanten op alle momenten van de dag, vanuit gelijk welke plaats en onafhankelijk van hun doel, gebruikmaken van een kanaal dat bij hun past.

Hierbij is het noodzakelijk dat de klant of gebruiker geen hinder ondervindt van het wisselen tussen verschillende kanalen die allemaal tot hetzelfde doel leiden: zich informeren, producten vergelijken en uiteindelijk tot een aankoop overgaan.

De omnichannel ervaring

Bij omnichannel valt het onderscheid tussen de verschillende kanalen helemaal weg. De klant ervaart ze niet langer als aparte toegangswegen, omdat de grenzen tussen deze kanalen helemaal vervaagd zijn.

De klantervaring is eenduidig bij deze strategie van verkopen. Er is slechts één prijs, één manier van ervaren, één uniforme levertijd voor hetzelfde product. De verschillende kwaliteiten van de verschillende kanalen worden naadloos met elkaar gecombineerd.

Van welke kanalen maakt omnichannel gebruik?

Zoals de term doet vermoeden, maakt omnichannel gebruik van alle mogelijke kanalen. De meeste mensen denken hierbij enkel aan klassieke winkels en webshops, maar uiteraard gaat het nog om veel meer:

  • Afhaalpunten
  • Kiosken
  • Krantenwinkels
  • Apps
  • Telefoons
  • E-mail
  • Postorderbedrijven
  • SMS
  • Chatboxen op een website of webshop
  • Sociale media

Kort samengevat: gebruikt omnichannel alle mogelijke kanalen die je maar kunt bedenken om de klant van dienst te zijn. Belangrijk is wel dat deze kanalen communicatie mogelijk maken tussen twee partijen. Advertenties en e-mails waarop het niet mogelijk is te antwoorden, worden bij omnichannel niet gebruikt! Wat wel bruikbaar is, zijn QR codes en augmented reality.

De smartphone en omnichannel

De smartphone speelt een grote rol in de omnichannel strategie. Dit slimme toestel fungeert namelijk als brug tussen de offline of echte wereld en de online wereld. Klassieke winkels zien smartphones en de online wereld als een bedreiging. In werkelijkheid gaat het om een aanvulling die fysieke winkels nieuwe kansen biedt.

Mensen zoeken dingen op hun telefoon terwijl ze aan het winkelen zijn en vele consumenten voeren ook al betalingen uit met hun telefoon. Fysieke winkels merken zo dat online winkelen geen vijand hoeft te zijn. Consumenten bezoeken een winkel omdat ze contact met echte mensen belangrijk vinden. Zo heeft de webshop Coolblue ook echte winkels en hebben ook reeds lang bestaande merken zoals HEMA en C&A een online webshop!

Meewaarde van omnichannel

Dankzij omnichannel is het van ondergeschikt belang welk kanaal de klant gebruikt. Er zijn vele mogelijkheden: de computer, een smartphone, een ouderwetse winkel of diverse vormen van reclame. Alles kan. Het is wel belangrijk om de content en de klantervaring op elkaar af te stemmen.

De onderdelen van een succesvolle omnichannel

1. Onderzoek naar je klant

Een omnichannel wordt strategisch opgebouwd. In de eerste plaats is het belangrijk om te weten wie je klant is. Zo is het noodzakelijk om weten welke kanalen de klant gebruikt. Vervolgens is het jouw taak als ondernemer om je middelen, personeel en bedrijfsvoering daaraan aan te passen.

2. De reis die je klant aflegt

De meeste klanten kopen niet zomaar een product. Hier gaat een heel proces aan vooraf. Meestal begint het ermee dat iemand iets nodig heeft. Vervolgens gaat deze potentiële klant een zoektocht aan. Hierna volgen het eerste contact en de uiteindelijke aankoop. Natuurlijk is het nog beter als je het voor elkaar krijgt dat tevreden klanten steeds terugkomen.

3. Een gelijkwaardige merkbeleving

Om een klant te laten terugkomen, is het belangrijk om aan hem of haar telkens dezelfde merkbeleving aan te bieden. Dit is mogelijk om zowel online als offline dezelfde huisstijl te hanteren.

4. Kwaliteitsvolle automatisering

In onze huidige tijd is het niet langer mogelijk om zonder inbreng van digitale middelen te werken. Daar hoort de keuze van de juiste software bij. Deze keuze is uiterst belangrijk om niet alleen je werknemers, maar ook je klanten een positieve merkbeleving te geven.

Last but not least: omnichannel wint aan belangrijkheid en wordt meer en meer de standaard. Klanten verwachten gewoon om overal van deze zelfde klantervaring te kunnen genieten. Als bedrijf of trend kun je hier niet aan voorbijgaan.

]]>
info@bronso.nl (Sofian Bouazzaoui) Marketing Sat, 13 Jan 2018 22:02:21 +0000
USA Today, de hot dog krant https://www.bronso.nl/blog/marketing/usa-today-de-hot-dog-krant https://www.bronso.nl/blog/marketing/usa-today-de-hot-dog-krant

Gannet Company richt USA Today op in 1982, zeer kleurrijk en niet diepgaand. Wordt spottend ‘Mac Paper’ genoemd omdat het een fast food krant lijkt.

Grootste krant vd VSA en behandelt wijd aanbod aan onderwerpen.

]]>
sofian@bronso.be (Sofian Bouazzaoui) Marketing Fri, 06 Jun 2014 02:03:10 +0000
talië https://www.bronso.nl/blog/marketing/talie https://www.bronso.nl/blog/marketing/talie

Silvio Berlusconi: bewijs verwevenheid pers en politiek.Robert Maxwell (viel van jacht) en Robert Hersant, bezaten MTV, belangrijk in W-Europa, beide overleden.

]]>
sofian@bronso.be (Sofian Bouazzaoui) Marketing Fri, 06 Jun 2014 02:02:15 +0000
Andere magnaten https://www.bronso.nl/blog/marketing/andere-magnaten https://www.bronso.nl/blog/marketing/andere-magnaten

Robert Maxwell (viel van jacht) en Robert Hersant, bezaten MTV, belangrijk in W-Europa, beide overleden.

]]>
sofian@bronso.be (Sofian Bouazzaoui) Marketing Fri, 06 Jun 2014 02:00:58 +0000
2011 https://www.bronso.nl/blog/marketing/2011 https://www.bronso.nl/blog/marketing/2011

News of the World komt in opspraak door afluisterschandalen. Murdoch heft krant op 10 juli 2011.

]]>
sofian@bronso.be (Sofian Bouazzaoui) Marketing Fri, 06 Jun 2014 01:59:57 +0000