Gedragsbeïnvloeding
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
Gedrag is de belangrijkste determinant van latere attitudes: als je mensen hun gedrag kunt beïnvloeden, dan gaan ze sneller positiever tegenover het product staan.
- Voet-tss-de-deur-techniek: als mensen ‘ja’ hebben gezegd op een klein verzoek, is het moeilijker om ‘nee’ te zeggen op een groot verzoek. Als je eerst het groot verzoek doet, dan is de kans veel groter dat je afgewezen wordt.
Bv. Mogen we in uw tuin een bord plaatsen? Groep 1 zegt nee. Groep 2 krijgt de vraag: mogen we een sticker op uw raam plakken? Groep 2 zegt ja. Daarna gaan ze nog eens bij dezelfde mensen langs en vragen opnieuw als ze een bord mogen plaatsen, de meerderheid zegt ja.
RESULTAAT: als je voor een 2de keer gaat, na 1 keer toestemming, is het moeilijk om nee te zeggen.
- Neiging tot consistentie: opvattingen en cognities met elkaar overeenstemmen en deze laten overgaan tot hun gedrag.
Bv. Schreeuwen vd daken dat je tegen roken bent terwijl je zelf rookt
Dit is geen consistent gedrag want de opvattingen zeggen iets anders dan je gedrag. Opvattingen moeten hetzelfde zijn als het gedrag anders krijg je cognitieve dissonantie (= spanning die je anders doet denken dan je gedrag)
- Cognitieve dissonantie: mensen hebben eerder de neiging om hun opvattingen aan te passen aan hun gedrag, dan andersom.
EXTRA AANVULLING: FILMPJE OOK GETEST OP MENSEN
Opzet 1: jongentjes aan deuren laten gaan om wafels te verkopen.
Resultaat 1: geen succes maar 4 dozen verkocht.
Stap 1: Steunkaarten verkopen voor €15, de mensen gaan nee zeggen en juist dan moet je vragen als ze geen wafels willen verkopen voor €5, de mensen zeggen ja.
Stap 2: Men geeft de mensen een gratis balpen, de mensen nemen deze aan. Daarna vraag je als ze wafels willen kopen voor €5, de mensen zijn geneigd om wafels te kopen.
Stap 3: De mensen vragen stellen over de scouts, je laat ze een aantal keren ja zeggen en als je vraagt als ze wafels willen kopen gaan ze rapper ja zeggen.