Menu

Aspecten van conditionering

- Herhaling: consumenten een aantal keren confronteren met de prikkel. Dit is heel belangrijk  men probeert dit te doen bij consumenten om zodat ze heel veel blootgesteld worden aan reclame

Bv. verschillende keren hetzelfde bord laten zien

- Bevestiging: bekrachtigingschema’s met intervallen  het gaat over een bepaalde tijd (operante conditionering)

  • Bekrachtiging in vaste intervallen: Bv. In januari is altijd solden (= periode).
  • Bekrachtiging in variabele tssposen: mysteryshoppers (= klanten die stiekem komen beoordelen)
  • Bekrachtiging na vast aantal: Bv. 10 kebap’s de 11de gratis.
  • Bekrachtiging na variabel aantal: Bv. Gokken  soms win je, soms niet

- Generalisatie (KC): dezelfde respons w uitgelokt door een bijna identieke stimulus.

  • Me-too-benadering: een liefhebber van trappist, concurrenten gaan ervan profiteren en verschillende merken en smaken uitbrengen.
  • Paraplumerk: over 1 merk content zijn, ze gaan er vanuit dat je van al de producten van dat merk content bent

Bv. “ik ben zeer tevreden over mijn haardroger van Philips, dus de DVD-speler zal ook wel goed zijn”

- Discriminatie (OC): alle marketinginformatie waarmee de marketeer zich wil onderscheiden van zijn concurrentie.

- Sociaal leren = modelleren; kinderen bootsen hun ouders na (ook roken), bekende mensen, dezelfde figuur in de reclames gebruiken, …

Lees meer...

Operante conditionering

= gewenst gedrag belonen, ongewenst gedrag bestraffen  positieve en negatieve ervaringen door producten

Hoe wordt het gebruikt in reclame? Als je iets koopt krijg je er iets bij, je krijgt korting, …

  • Experiment van Skinner (duiven krijgen voedsel als ze aan de hendel trekken)
Lees meer...

Klassieke conditionering

= een vaste reactie op een stimulus

- Experiment van Pavlov met honden

EXTRA AANVULLING: EXPERIMENT RECLAME

Er worden tijdens 2 identieke reclames 2 stukjes van muziek afgespeeld: één van Grease (geliefd) en één uit een Indiase film (niet geliefd). Op de reclames wordt een pen getoond, de pen had alleen een verschillende kleur. Ene paars de andere groen.

RESULTAAT: de muziek uit Grease koppelen ze aan de reclame met de groene pen en dit w het meest gekozen achteraf.

EXTRA AANVULLING: EXPERIMENT MUZIEK IN WINKEL

Men gaat in een supermarkt de snelheid van de muziek variëren.

RESULTAAT: Bij trage muziek bleven de klanten langer in de winkel en ze kochten meer. Te snelle muziek in een winkel zorgt voor ongemak.

Lees meer...

Manieren van leren

- Cognitief leren: consument formuleert doelen, verzamelt informatie om te knn kiezen uit verschillende reacties om die doelen te bereiken  technische uitleg is nodig bij advertenties

Bv. Gsm, computer,…

- Associatief leren (klassieke en operationele conditioneringen): consument legt een verbinding tss gebeurtenissen en voor hem plezierige/onplezierige resultaten

Bv. Schoonheid = geluk  schoonheid + product = geluk  product = geluk

  • Operante conditionering = positieve en negatieve ervaringen door producten

- Leren door observatie (sociaal leren): treedt op wanneer mensen handelingen van anderen zien en merken welke bekrachtiging hen dat oplevert  leren van anderen, hoe doen anderen het? Als het gedrag beloond wordt, ga je het imiteren, als het bestraft wordt ga je het niet nadoen.

Lees meer...

Definitie leren

Leren = permanente gedragsverandering naar aanleiding van opgedane ervaringen. Leren kan ook zonder concrete inspanningen te leveren.

Beslissen over producten te kopen ja of nee is aangeleerd.

De hoofdvraag vh leren is: hoe knn we de consument zover krijgen dat ze onze producten kopen zonder er lang over na te denken?  door kortingen te geven, het moet uiteraard een gewoonte worden om die producten te kopen.

Lees meer...

Hoofdstuk 5: Leren

Bv. Welke associatie wil Cola? Men wil een goddelijke, nostalgische en mysterieuze sfeer creëren. Plezier, vrienden, sfeer, samen zijn.  klassieke conditionering (= een leuk gevoel associëren met coca cola)

Bv. Als je aan Bacardi denkt, denk je aan feestjes. Men heeft geleerd dat het staat voor iets speciaals

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen