Aspecten van conditionering
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
- Herhaling: consumenten een aantal keren confronteren met de prikkel. Dit is heel belangrijk men probeert dit te doen bij consumenten om zodat ze heel veel blootgesteld worden aan reclame
Bv. verschillende keren hetzelfde bord laten zien
- Bevestiging: bekrachtigingschema’s met intervallen het gaat over een bepaalde tijd (operante conditionering)
- Bekrachtiging in vaste intervallen: Bv. In januari is altijd solden (= periode).
- Bekrachtiging in variabele tssposen: mysteryshoppers (= klanten die stiekem komen beoordelen)
- Bekrachtiging na vast aantal: Bv. 10 kebap’s de 11de gratis.
- Bekrachtiging na variabel aantal: Bv. Gokken soms win je, soms niet
- Generalisatie (KC): dezelfde respons w uitgelokt door een bijna identieke stimulus.
- Me-too-benadering: een liefhebber van trappist, concurrenten gaan ervan profiteren en verschillende merken en smaken uitbrengen.
- Paraplumerk: over 1 merk content zijn, ze gaan er vanuit dat je van al de producten van dat merk content bent
Bv. “ik ben zeer tevreden over mijn haardroger van Philips, dus de DVD-speler zal ook wel goed zijn”
- Discriminatie (OC): alle marketinginformatie waarmee de marketeer zich wil onderscheiden van zijn concurrentie.
- Sociaal leren = modelleren; kinderen bootsen hun ouders na (ook roken), bekende mensen, dezelfde figuur in de reclames gebruiken, …