Menu

Conjunction fallacy

Een denkfout: “Linda is 31 jaar oud, vrijgezel, erg uitgesproken en slim. Ze is afgestudeerd psychologe. Als student was ze erg betrokken met onderwerpen als discriminatie en sociale rechtvaardigheid en ze nam deel aan anti-nucleaire demonstraties. Wat ligt meer voor de hand?

1. Linda werkt bij een bank.

2. Linda werkt bij een bank en is actief in de vrouwenbeweging.

Statisch is de kans dat de twee feiten van 2 samenvallen (conjunction) kleiner dat het feit 1 waar is.

Lees meer...

CB Research Methodes

  • Motivation Research

    • In depth interview (IDI) gebruiken om verborgen of onbewuste motivaties te ontdekken
    • Door Dichter (gebaseerd op Freud, veel op seksuele/erotische nadruk)
    • Tot 1960 gebruikt, te subjectief beschouwd
  • Behavioral science perspective (positivism and social science)
    • Gebaseerd op systematische en rigoureuze procedures die CB verklaren, beheersen en voorspellen
    • Experimental approach – gecontrolleerde experimenten houden
    • Marketing science approach – computer/wiskunde modellen maken om CB te voorspellen
    • Gebruik quantitaive research methods / scientific method
  • Figuur scientific method invoegen (1.2)
  • Interpretivism (postmodernisme)
    • Alle data willen interpreteren – qualitative research methods (kwalitatief)
Lees meer...

Geschiedenis

CB bestaat vanaf ong 1940 toen er een verschuiving was van slechts verkopen naar nagaan wat de consument wilt. Het begin van het ‘marketing concept’.

Consumer percieved value (CPV): overall assessment of the utility of a product based on perceptions of what is received and what is given. Dus netto.

Customer delight (CD): gaat een stap verder. Als de verwachtingen van de consument overtroffen worden

Lees meer...

Waarom consumentengedrag bestuderen?

  • Een juiste voorspelling van consumentengedrag kan geld genereren

  • Mensen beter te laten beslissen: Mensen zijn vaak geen rationele beslissers
    • Soms minder cognitieve capaciteiten (dan worden vuistregels/cues ingeschakeld)
    • Emoties en gevoelens
    • Sociale invloeden
  • Voor het beïnvloeden van de ‘public policy’
    • De public policy zijn de wetten en regels die consumenten beschermen tegen de oneerlijkheden en onethische praktijken binnen consumer behaviour. Door consumer behaviour te bestuderen kun je deze wetten en regels goed indelen
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen