Menu

Nut van de studie van consumentengedrag

- Voor de overheid: voorlichting, ongewenst consumentengedrag beperken.

Bv. BOB-campagnes: men wilt de mensen er attent op maken dat drinken achter het stuur gevaarlijk is.

- Voor consumentenorganisaties: erop toezien dat marketeers geen misbruik maken van consumenten  productonderzoek, analyse reclametechnieken,… Dit is ten voordele van de consumenten: ze krijgen goede en eerlijke informatie

Bv. haarshampoos als het werkt.

Ook de marketingethiek: kan dit of kan dit niet?

- Voor marketing: wat moeten we aanbieden? Hoe maken we promotie?  het gedrag van de consument voorspellen en beïnvloeden. Marketing is belangrijk bij bestuderen van consumentengedrag

Bv. bekende mensen of 1-blijvend figuur gebruiken als mascotte.

- Maatschappelijk verantwoorde marketing. Bv. unicef tegen kinderarbeid.

Lees meer...

Studie van consumentengedrag

- Psychologie: ‘essentie van consumentengedrag is het nemen en het beslissen’  wetenschap die gebruikt wordt om consumentengedrag te bestuderen

- Sociale psychologie: hoe reageren mensen op elkaar?

- Sociologie: maatschappelijke trends bestuderen

Lees meer...

Indeling van consumentengedrag

- Communicatiegedrag: opnemen, verwerken en doorgeven van informatie.

Bv. een nieuwe GSM gaan kijken in de winkels.

- Koopgedrag: handelingen van de consument op de plaats van de aankoop of op de weg er naartoe.

Bv. De GSM kopen die aan je behoeften voldoen.

- Gebruiksgedrag: alles wat iemand doet met zijn aankoop. Bv. Hoe ik mijn GSM gebruik.

- Afdankgedrag: wat doet de consument met de spullen war hij geen behoefte meer aan heeft.

Bv. De verpakking van de GSM.

- Een combinatie van deze is ook mogelijk.

Lees meer...

Hoofdstuk 1: Consumentengedrag

= zeer belangrijk voor verkopers. Dit zijn alle handelingen van de mensen die te maken hebben met het verwerven, gebruiken en afdanken van producten en diensten ter bevrediging van hun behoeften  studie van het gedrag van de consument

EXPERIMENT: broodmachines

Experiment  Je verkoopt 2 soorten: Toastmaster voor €139 en Panasonic voor €179. Vanaf volgende week is er weer een iets groter model: Panasonic voor €207. Welke invloed heeft dat op de verkoop van de Panasonic van €179?

Oplossing  (1) verkoop daalt: klanten die sowieso Panasonic kopen zijn nu verdeeld over 2 modellen, (2) verkoop daalt: klanten gaan kiezen voor de goedkopere Toastmaster, (3) verkoop stijgt: klanten die Toastmaster wilden kopen, kiezen nu voor het iets duurder model

EXPERIMENT: vrouwen en shoppen

Opzet 1: het model, verkleed als een gewone vrouw met een verkoopstandje van dekentjes.

Resultaat 1: De vrouw verkoopt 22 dekentjes.

Opzet 2: het model wordt opgemaakt.

Resultaat 2: De vrouw verkoopt maar 10 dekentjes.

Conclusie: Vrouwen vergelijken zich met de verkoopster. Vinden ze de verkoopster mooier dan henzelf  ze kopen niets. Is de verkoopster geen concurrentie  ze kopen iets.

Problemen die kunnen ontstaan tijdens het consumptieproces

Invalshoek: consument

Invalshoek: marketeer

Problemen VOOR aankoop

Hoe beslist een consument dat hij een product nodig heeft? Wat zijn de beste informatiebronnen om meer aan de weet te komen over alternatieven?

Hoe ontstaan of veranderen attitudes t.o.v. producten? Op grond van welke signalen concluderen consumenten welke producten superieur zijn aan anderen?

Problemen BIJ aankoop

Is de aanschaf van een product een stressvolle of aangename ervaring? Wat zegt de aankoop over de consument?

Welke invloed hebben situationele factoren (tijdsdruk, winkeletalages) op de aankoopbeslissing van de consument?

Problemen NA aankoop

Levert het product plezier op of voorziet het in een bepaalde functie? Hoe ontdoet men zich uiteindelijk van het product en wat zijn de consequenties voor het milieu?

Wat bepaalt of een consument tevreden zal zijn met een product en het weer zal kopen? Vertelt hij anderen over zijn ervaringen met het product en beïnvloedt hij hun aankoopbeslissingen?

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen