Menu

Gewenste en ongewenste vraag

Marketinginstrumenten worden aangewend om beoogde effecten, inclusief uitwisselingen te veroorzaken op bepaalde ogenblikken of om ze te onderhouden en soms ook om mogelijk effecten tegen te gaan of ongewenste uitwisselingen te voorkomen.

-De aanwending van de instrumenten hangt af van het verschil tussen een bestaande en wenselijke vraag.

Demarketing: is het omgekeerde van de marketingmix.

Vb. prijsverhogingen of inperking van reclamegelden

Lees meer...

Waaier van effecten – constructieve en destructieve

Zoals drankmixen kunnen verschillende marketingmixes heel uiteenlopende effecten hebben.

Dit geldt om te beginnen voor individuele instrumenten.

  • Het effect kan klein of groot zijn, onmiddellijk plaatsvinden of meer ongemerkt op een wat later ogenblik, gewenst of ongewenst.

Marketingmixinstrumenten kunnen vooral gevolgen hebben voor de eigen aanbieding.

Ze kunnen ook weinig invloed hebben op het succes van de eigen aanbieding, maar vooral de vraag beïnvloeden voor alle aanbiedingen samen. (ook die van de concurrenten)

Vb. elektriciteitsprijzen beïnvloeden de private vraag nauwelijks op KT.

  • Bij een prijsstijging zal het televisiekijken niet drastisch verminderen.

Op MLT en LT zou wel de vraag kunnen dalen naar elektrischwoonverwarming ten gunste van vb stookolieverwarming.

De ontlokte effecten kunnen een zichtbaar of onzichtbaar gedrag behelzen.

Vb. de klant wordt aangespoord om deze week Carrefour te bezoeken want in ieder verdeelpunt zijn 200 paar loopschoenen van Adidas beschikbaar aan een weggeefprijs.

  • Dit is ontlokt een effect op KT
  • De winkeltrafiek bij Carrefour is zichtbaar gedrag

Door deze actie wordt het imago van Adidas een beetje gevulgariseerd.

  • De verhoogde merkbekendheid of beïnvloeding van het markbeeld is onzichtbaar gedrag.

Lees meer...

Marketingmixinstrumenten

Formeel slaat de marketingmix op “het geheel van min of meer direct vraagbeïnvloedende instrumenten die door een bedrijf of ander type organisatie kunnen worden gecombineerd in een marketingprogramma met het oog op een bepaald type reactie van een bepaalde omvang vanwege een beoogde doelmarkt of doelsegment.”

  • De marketinginstrumenten hebben een min of meer direct effect op de vraag.
    • Vb. openingsuren van een winkel/bar.
    • Het effect op de vraag komt onrechtstreeks tot stand.
    • Alle hulpmiddelen die marketingmixinstrumenten tot stand brengen zijn geen marketinginstrumenten.
      • Vb. marktonderzoek, opleidingen, brainstormsessies,…
Lees meer...

Het zinnebeeld van de marketingmix

Neil Borden bedacht het zinnebeeld van de marketingmix.

Dit zinnebeeld suggereerde het grote aantal ingrediënten en creatieve mengmogelijkheden.

Het suggereert ook het soms spectaculair verschillend gevolg van deze mengsels.

Cf. een alcohol mix -> afhankelijk van hoe je mixt krijg je een helemaal ander resultaat.

Lees meer...

De marketingmix – het centrale wapenarsenaal

In de 19de eeuwse zuivere markten had elke aanbieder van een homogeen product zoals nogal wat landbouwvoortbrengselen, de marktprijs te aanvaarden of weg te blijven.

Dit was op hetzelfde moment niet het geval voor minder typische markten waar vb vakmanschap primeerde.

De relatief grootschalige ontplooiing van heterogene, slechts gedeeltelijk doorzichtige kopersmarkten in de 20ste eeuw bracht mee dat de vraag creatief bespeeld kon worden door een schijnbaar oneindig aantal combinaties van vraagbeïnvloedende instrumenten uit een bijna onuitputtelijk arsenaal.

- Het creatief versnellen of vergroten van de vraag was en is waarschijnlijk de meest voor de handliggende en ook meest voorkomende ambitie.

Het was vooral rond de helft van de 20ste eeuw dat de marketingmixgedachte opkwam.

Lees meer...

Een omvattende marketingdefinitie

“marketing is het geheel van menselijke activiteiten, uitgaande van 1 of meer sociale eenheden (marketer), dat erop gericht is om dmv productconceptie, prijszetting, overtuigende communicatie, distributie en verkoopbevordering vrijwillige uitwisselingen van waardeobjecten te bewerkstelligen met een of meer andere sociale eenheden (markt).”

Dit is een alomvattende definitie die geldt voor alle soorten en types van marketing.

Het is een sluitende definitie.

- Marketing is een geheel van menselijke activiteiten:

Marketing duidt op een bepaalde categorie van menselijke handelingen.

Vb. produceren, consumeren,…

- uitgaande van 1 of meer sociale eenheden … met een of meer andere sociale eenheden:

de sociale eenheid die respons probeert te bewerkstelligen = marketer

de sociale eenheid waarvan de respons verwacht wordt = markt

als beide partijen gelijktijdig naar elkaar een respons beogen = wederkerig marketing

vb. bij onderhandelingen

- dat erop gericht is … vrijwillige uitwisselingen … te bewerkstelligen …

marketingactiviteiten proberen een bepaalde respons te bewerkstelligen bij de tegenpartij, nl. het afstaan van een waardeobject.

  • Dit moet vrijwillig zijn voor beide partijen
    • De reactie van de markt is niet zeker
    • De markt moet in staat zijn de gewenste respons op te brengen

Vb. minder koopkrachtige bevolkingslagen zijn geen markt voor Rolls Royce.

Marketing omvat dus het zoeken van een specifieke respons vanwege een sociale eenheid bij een andere sociale eenheid.

- om dmv productconceptie, prijszetting, overtuigende communicatie, distributie en verkoopbevordering vrijwillige uitwisselingen van waardeobjecten te bewerkstelligen

de marketer beschikt over een aantal instrumenten die hem kunnen helpen de beoogde vrijwillige uitwisselingen te doen plaatsvinden.

  • Dit instrumentarium = de marketingmix
  • Dit is het mengsel van door de marketer beheersbare instrumenten die aangewend kunnen worden teneinde een bepaald peil en type van vraag te bewerkstelligen.
  • Dit instrumentarium staat centraal in het marketingdenken en –doen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen