Menu

Productgerichtheid

In een productgerichte organisatie is de aandacht van het management vooral gericht op producten en technologie.

De veronderstelling is dat als je de productkwaliteit zo goed mogelijk verzorgt, dit automatisch leidt tot goede omzetresultaten en winst.

Deze ingesteldheid wordt getypeerd door: ‘Produceer een betere muizenval en men zal naar je toe komen om er één te kopen.’

-Een productgericht organisatie zal proberen steeds betere muizenvallen te produceren. Daarbuiten worden de producten niet in vraag gesteld.

Een prijsbepaling volgt uit de integrale kostprijs verhoogd met vast opslagpercentage. Meestal ligt het prijsniveau hoog, en trekt men bijgevolg een meer vermogend cliënteel aan. Men zegt dat een superieur product zichzelf verkoopt, aan iedere prijs.

-De vorming van dit specifiek cliënteel is een feitelijk gevolg en meestal niet bewust.

Vb: Minerva: een superieur Belgisch automerk

Kenmerken:

  • De producteigenschappen worden nauwelijks vergeleken met die van de concurrenten.
    • De producten worden niet in vraag gesteld.
    • Communicatie krijgt weinig belangstelling en wordt niet ernstig genomen.
      • De concurrentie heeft toch minder goede producten
      • Distributiekanalen worden enkel gezien als een logistiek probleem.
      • De commercialisatie wordt nauwelijks bestudeerd en voorbereid.
      • Marketing wordt niet gezien als functie en/of beroep.
      • De klant is tevreden want hij heeft het best denkbare product
      • De personeelsbezetting is relatief oud.
      • Het management is hiërarchisch ingesteld
      • De opleiding en trainingen zijn meestal van technische aard.
      • Men kan niet omgaan met kritiek
      • Verkoopsbevordering komt niet voor.
        • Een superieur product verkoopt zichzelf
        • Geen aandacht voor imago, design.
          • Geen marktonderzoek

Heel typisch is ook dat de productgerichte organisatie zichzelf buitenspel zet door haar gebrekkig contact met de markt en door het prijskaartje dat de evoluerende prijsgevoeligheid negeert.

Vb: Ambiorix (schoenenmerk): de stichter had bijna uitsluitend aandacht voor het ambachtelijk productieproces en het daaruit voortgebrachte product.

Dit resulteert in dure kwaliteitsschoenen zonder veel stijl of imago.

Na een jaar moest het bedrijf onvermijdelijk overgelaten worden.

De belangrijkste verklaring voor deze ingesteldheid is dat men in het verleden succesvol was en erop vertrouwt dat men dat zal blijven.

Het productgerichte management leeft op een tijdbom.

Men wil zich als producent van muizenvallen niet realiseren dat er waarschijnlijk andere methoden uitgevonden worden of dat de bouwmethoden en de leefwijze veranderen, maardoor mensen minder last hebben van muizen.

Lees meer...

Voorbeelden van productiegerichtheid

Henry Ford had bv dergelijke latente vraag goed aangevoeld en er geniaal op geanticipeerd met zijn Model T aan het begin van de 20e eeuw. De auto’s werden geproduceerd in alle courante kleuren, maar het nadeel was een lange droogtijd. Het ‘chinese black’ droogde echter in 30 minuten, wat een enorm voordeel was in de vooruitgang van de productielijnen. Henry Ford opteerde dan ook resoluut voor het uniforme zwarte kleur.

De Kraft-durch-Freude wagen. Deze werd ontwikkeld op last van Hitler door dr. Ferdinand Porsche. De doelstelling van Hitler was om een eenvoudige, sterke auto binnen het bereik van ieder Duits gezien te brengen.

Recenter voorbeeld zijn de eenvoudige rekenmachientjes van Texas Instruments. Een eenvoudig ontwerp aan een spotprijs betekende voor velen de eerste stap naar het elektronische rekenmachientje.

Tekst p 80 kennen!!!

Lees meer...

Productiegerichtheid

Het dogma in een productiegerichte beleidsopvatting bestaat in het absolute geloof dat de productie moet gemaximaliseerd worden, omdat dit kosten- en prijsminimaliserend werkt, waardoor aan een latente massale vraag van goedkopere producten kan voldaan worden.

 de klemtoon: massale productie waartegenover latente massale vraag staat

Dit was typisch voor de jaren 60. De kenmerken bij productiegerichtheid zijn:

  • eenvoudige producten
  • Lage eenheidskostprijs, dus lage verkoopprijs
  • Enkel massacommunicatie
  • Geen of weinig aandacht voor distributie
  • Men richt zicht tot de massamarkt
  • Weinig of geen verkoopbevordering (het product verkoopt zichzelf door zijn lage prijs)
  • Men zit aan de onderkant van de prijs-kwaliteit hiërarchie

Een productiegerichtheid is verantwoord zolang de specifieke voorwaarden vervuld zijn: een massale nood aan een elementair product aan lage prijs. Als dat niet meer het geval is, komen er problemen.

Lees meer...

Dogmatische beleidsopvattingen

Deze beleidsopvattingen zijn vanwege hun dogmatisch karakter gedoemd op een gegeven ogenblik te falen. Ze missen ieder aanpassingsvermogen.

De 3 belangrijkste zijn:

û Productiegerichtheid

û Productgerichtheid

û Verkoopgerichtheid

Een dogma is een geloofspunt dat autoritair opgelegd wordt en dat de leden van de organisatie zonder bewijsvoering moeten aanvaarden.

Er worden geen alternatieve denkpistes overwogen. Het eigen geloof staat voorop. Het is het enige zaligmakende en de leidraad voor te maken keuzes.

Ook op gebied van marketingbeleid doen zich dogmatische opvattingen voor.

Het dogma vernauwt de blik, het verengt de geest, het verabsoluteert het eigen gelijk, het verkettert de andersdenkende.

Ze mist ieder aanpassingsvermogen.

Het is beslissend bij elke beslissing.

Het geloof is meestal afkomstig van de stichter die ook dikwijls de autoriteit heet om het strak op te leggen en dissidenten te verwijderen.

ð Dit is bestemd voor de uiteindelijke ondergang.

Het dogma heeft maar kracht zolang het past binnen de omstandigheden. Indien deze wijzigen, wat zo goed als onvermijdelijk is, is het gedoemd tot falen.

Lees meer...

Een normatieve marketingdefinitie

Marketingbeleid is de analyse, planning, implementatie en controle van een geheel van menselijke activiteiten, uitgaande van 1 of meer sociale eenheden, dat erop gericht is om door middel van productieconceptie, prijszetting, overtuigende communicatie, distributie en verkoopbevordering, vrijwillige uitwisselingen van waardeobjecten te bewerkstelligen met 1 of meer andere sociale eenheden.

De afzetstimulerende activiteiten moeten eerst geanalyseerd, gepland en vervolgens gecoördineerd worden.

Gedragingen, behoeften, verlangens en wensen van de finale afnemers waren hierbij het uitgangspunt.

-Marketingconcept = marketingbeleid

Lees meer...

De professionele aanpak

Dit hoofdstuk behelst het management of het beleid van marketingactiviteiten.

  • Marketing zoals die zou bedreven moeten worden als men oordeelkundig tewerk gaat
  • Als men professioneel bezig is
  • Als men bewust en doordacht doelstellingen nastreeft
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen