Menu

Merkentrouw

Het fenomeen van herhaalaankoop op merkniveau noemt men merkentrouw. Merkentrouw varieert in hoofde van de consument sterk naargelang product.

Een bepaalde consument kan bijvoorbeeld erg merkgetrouw zijn inzake koffie en zijn kapper en helemaal niet op het gebied van margarine en kleding.

Bij hoge-betrokkenheid-producten zal merktrouw veel meer positief en monogaam zijn. Dit wil zeggen dat je het product koopt omdat je van mening bent dat het het beste is. Bij lage-betrokkenheidsproducten is de merkentrouw dikwijls negatief en typsich ‘polygaam’. Men koopt geregeld binnen dezelfde set merken, waarbij negatieve redenen kernbepalend zijn: het merk dat toevallig in voorraad is, het merk dat afgeprijsd is, …

Merk(on)trouw typeert niet enkel de productcategorieën maar ook consumenten. Indien merkgetrouwe mensen anders reageren op marketingstimuli kan merkentrouw als segmentatiebasis gezien worden.

Postorderbedrijven bijvoorbeeld zenden andere promotiestimuli naar niet-klanten, klanten die lange tijd niet kochten, klanten die regelmatig kopen, …

Zie tabel p 306!

Winkeltrouw

Winkeltrouw heeft te maken met de mate waarin consumenten dezelfde winkel aandoen voor de aankoop van een product.

Het verschil tussen winkel- en merkentrouw situeert zich in geval van een stock-out, in het bezochte winkelpunt. Dit wil zeggen dat een product tijdelijk niet meer in de winkel te vinden is.

In geval van merkentrouw ga je gewoon naar een andere winkel om dit product aan te kopen ofwel stelt je de aankoop uit tot het merk terug binnen is.

In geval van winkeltrouw ga je wachten tot de winkel het product terug besteld heeft of ga je gewoon een ander merkt kopen dat wel in voorraad is.

Ook qua winkeltrouw is sprake van de zogenaamde zwevende consument die als het ware niet meer monogaam is. Dit zijn mensen die voor de aankoop van goederen naar verschillende winkels gaan. Dit maakt segmentering natuurlijk moeilijker.

Lees meer...

Eerste versus herhaalaankopen

De eerste versus volgende aankoop is een belangrijk segmentatiecriterium.

Een herhaalaankoop vormt een aanwijzing van tevredenheid ten opzichte van het product en dit is een goede springplank voor een nieuwe aankoopdaad.

Herhaalaankopen kan je zowel bekijken op productniveau en op merkniveau.

In het geval van duurzame producten op productniveau gaat het om het vervangingssegment of om vervangingsaankopen (auto’s, elektrische toestellen, …)

Bij duurzame goederen gaat het in hoofde van de consument niet steeds om herhaalaankopen door de productverbeteringen en het feit dat er telkens nieuwe en betere producten op de markt komen.

Ook voor niet-duurzame goederen komen er geregeld nieuwe productalternatieven op de markt zodat de consument niet zomaar hetzelfde product koopt.

In plaats van strikt routinematig aan te kopen bestaat er dus naargelang de productcategorie een reële kans dat het productklasseconcept moet herzien worden en/of dat het geheel of gedeeltelijk opnieuw moet ingevuld worden

Lees meer...

Verbruiksomstandigheden

Verbruiksomstandigheden zijn meer dan in het algemeen wordt aangenomen van invloed op het koopgedrag en kunnen dan ook als segmentatiebasis genomen worden.

Het kan erg zinvol zijn om de markt op te delen naar de voor het product relevante situatievariabelen.

Vb. de prijsbepaling van eenzelfde frisdrank zal in een stationsrestaurant beduidend anders zijn dan in een luxehotel.

Vbn van situationele variabelen: sociale invloed van anderen, weersomstandigheden, tijdstip,…

Lees meer...

Gebruiksfrequentie

De totale consumptie van een goed of dienst van de consument vormt een mogelijke segmentatiecriterium.

Hierbij kun je indelen naar heavy users, medium users, light users en non-users.

De achterliggende veronderstelling is dat de diverse segmenten anders reageren op de marketingstimuli.

Vb. regelmatige gebruikers kunnen prijsgevoeliger zijn, ontvankelijker voor reclame- of promotionele acties of een relatief hoge merkentrouw tonen.

Het criterium ‘gebruiksfrequentie’ kan zowel op productniveau als op merkniveau worden gehanteerd.

Er dient hier eveneens voldaan aan de vereiste van homogeniteit binnen en heterogeniteit tussen de segmenten.

Het segment van de ‘heavy users’ of de ‘veelvuldige kopers’ is het meest interessant; de winst per gebruiker ligt relatief hoger omdat de onderneming relatief minder marketinginspanningen zal moeten doen voor eenzelfde volume verkoop.

Toch dienen enkele dingen nagegaan te worden zoals: Willen de heavy users dezelfde prijs betalen?, Richten al niet te veel concurrenten zich naar dit segment?

Het kan daarom interessanter zijn om zich naar de light-users of non-users te richten. Marktonderzoek kan aangeven dat daar in tegenstelling tot de heavy users nog heel wat groeipotentieel te vinden is.

Occasionele kopers of light users: Zij worden gekenmerkt door drempelvrees; zijn beschikbaar budget, de handtekening van het werk of de druk van de verkoopsituatie zijn dikwijls belangrijker in de beoordeling van het kunstwerk dan zijn eigen inzicht en smaak.

Regelmatige kopers of medium users: Zij zijn meestal beter geïnformeerd over het bestaan van distributiekanalen. Zij hebben bovendien veelal een beeld van de kwaliteit van de werken en ze hebben een eigen smaak en voorkeur ontwikkeld.

Lees meer...

Gedragskarakteristieken

Deze segmentatievariabelen hebben betrekking op het daadwerkelijke gedrag tov het product of merk.

Het voordeel is dat men de markt opdeelt op basis van werkelijke gedragingen, en niet op basis van intenties en houdingen die niet altijd uitmonden in daadwerkelijk koopgedrag.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen