Menu

Productontwikkeling en -testing

In geval van een vroegere positieve beslissing tracht men één of meer prototypes te vervaardigen en vervolgens te testen.

Deze fase heeft tot doel na te gaan of het productconcept omgezet kan worden tot een tastbaar product en anderzijds te peilen hoe het concrete product beoordeeld wordt.

De technische productontwikkeling vormt een fundamentele fase in het tot nog toe besproken proces.

Dezelfde opmerking geldt voor de technische producttesting.

De producttests op afnemersniveau behoren uiteraard weer ten volle tot de marketingproblematiek.

Deze tests hebben essentieel tot doel na te gaan of ook de potentiële kopers van oordeel zijn dat het product op punt staat.

De producttest op technische en commercieel vlak zijn complementair en gaan gezamenlijk na of:

  • Het product werkelijk beantwoordt aan de functies die het moet vervullen
  • Het ook aan andere verwachtingen tegemoetkomt,
  • De productprestaties zich gunstig verhouden ten opzichte van de concurrentie

Men kan in dit stadium ook andere test uitvoeren die bijdragen tot het ontwikkelen van een coherente marketingmix, die eventueel in een later stadium in zijn globaliteit getest zal worden.

In dit stadium kan de economische analyse uitgevoerd worden in functie van verschillende marketingmixen.

Lees meer...

Productontwikkeling en -testing

In geval van een vroegere positieve beslissing tracht men één of meer prototypes te vervaardigen en vervolgens te testen.

Deze fase heeft tot doel na te gaan of het productconcept omgezet kan worden tot een tastbaar product en anderzijds te peilen hoe het concrete product beoordeeld wordt.

De technische productontwikkeling vormt een fundamentele fase in het tot nog toe besproken proces.

Dezelfde opmerking geldt voor de technische producttesting.

De producttests op afnemersniveau behoren uiteraard weer ten volle tot de marketingproblematiek.

Deze tests hebben essentieel tot doel na te gaan of ook de potentiële kopers van oordeel zijn dat het product op punt staat.

De producttest op technische en commercieel vlak zijn complementair en gaan gezamenlijk na of:

  • Het product werkelijk beantwoordt aan de functies die het moet vervullen
  • Het ook aan andere verwachtingen tegemoetkomt,
  • De productprestaties zich gunstig verhouden ten opzichte van de concurrentie

Men kan in dit stadium ook andere test uitvoeren die bijdragen tot het ontwikkelen van een coherente marketingmix, die eventueel in een later stadium in zijn globaliteit getest zal worden.

In dit stadium kan de economische analyse uitgevoerd worden in functie van verschillende marketingmixen.

Lees meer...

Concepttest en economische analyse

Uit de voorgaande analyse resulteren één of meer productconcepten.

Het volgende stadium bestaat erin deze productconcepten op hun waarde te toetsen, door het uitvoeren van een concepttest.

Een concepttest bestaat erin de concepten voor te leggen aan een aantal potentiële kopers en hun reacties vast te leggen en te analyseren.

Deze tests hebben tot doel het concept nog beter te preciseren, desgevallend een selectie mogelijk te maken tussen verscheidene productconcepten; een beter idee te krijgen van het marktpotentieel, en ten slotte de technische specificatie van het product voor te bereiden.

Het uitgangspunt van de test is het voorleggen van de productconcepten aan de respondenten, in verbale en/of picturale vorm en/of in de vorm van een maquette.

Na de presentatie van het concept worden de respondenten ondervraagd mbt hun reacties op het globale concept en op onderdelen ervan.

Meestal zal de gezochte informatie van het volgende type zijn:

  • Is het concept klaar en duidelijk begrepen?
  • Biedt het specifieke voordelen tov concurrerende aanbiedingen?
  • Is het globaal aantrekkelijker dan de concurrerende aanbiedingen?
  • Welke zijn de aankoopintenties?
  • Welke verbeteringen zijn denkbaar inzake de diverse attributen van het concept?
Lees meer...

Conceptontwikkeling

Ideeën die de selectiefase overleefd hebben, worden verder ontwikkeld tot een productconcept.

Een productidee omschrijft een mogelijk product in algemene en objectieve, functionele termen.

In een productconcept worden,de toekomstige producteigenschappen vastgelegd die door de potentiële afnemers als gewenst ervaren worden.

Het uitgangspunt van de conceptontwikkeling is dat het toekomstige product zal concurreren met andere producten of met andere merken- dit laatste indien er al soortgelijke producten op de markt bestaan.

De onderneming beoogt nu op basis van de eigenschappen die door de potentiële afnemer gewenst worden, een product te brengen dat zich onderscheidt van de overige producten of merken.

Hiertoe dient men principieel het antwoord op de volgende vragen te kennen:

  • Welke zijn de belangrijkste eigenschappen van het product waarop door de kopers verschillend wordt gereageerd?
  • Welke positie hebben de concurrerende producten of merken mbt deze producteigenschappen
  • Is er voor het beschouwde product (concept) een optimale of ideale plaats te vinden?. Maw is er een geslaagde positionering van het nieuwe idee tussen de reeds bestaande alternatieven?

Positioneren is het vastleggen van de producteigenschappen die door de koper als gewenst ervaren worden.

Positioneren bestaat dus uit het vastleggen van productkarakteristieken, zodanig dat het concept optimaal gesitueerd is tussen concurrerende aankoopalternatieven.

Afhankelijk van het type innovatie kunnen dit producten of merken zijn.

Lees meer...

Selectieproces

Niet ieder productidee wordt verder ontwikkeld.

Het doel van het selectieproces is enkel die ideeën te weerhouden die het aantrekkelijkst lijken.

Het betreft geen uitvoerige studie van ieder probleemgebied van ieder idee, maar een algemene eerste selectie.

Later worden den overblijvende ideeën nader onderzocht en getest.

Op 58 ideeën wordt slechts 1 werkelijk gecommercialiseerd.

Ideeën gaan eerst door een selectieproces, dan door een economische analyse, dan door de productontwikkelingsfase, dan is er de testmarketing en pas kunnen de ideeën werkelijk gecommercialiseerd worden.

De eerste grove selectie van ideeën gebeurd in het selectieproces. De filosofie van het selectieproces bestaat erin na te gaan of het productidee past binnen de ondernemingsdoelstellingen en de daarvoor reeds opgebouwde middelen.

Praktisch bestaat het selectieproces uit het onderkennen van relevante beoordelingscriteria, het evalueren van het idee op deze criteria en het besluit om het idee al dan niet verder te ontwikkelen.

Zie tabel p 454 + uitleg eronder

Lees meer...

Ideeëngeneratie

In een embryonaal stadium is een product niet meer dan een idee.

Zeer weinig ideeën groeien echter uit tot een volwaardig product.

Er zijn dus veel ideeën nodig om uiteindelijk tot 1 succesvol product te komen.

Het is dan ook aangewezen dat men systematisch ideeën tracht op te sporen en te verwerken, en er niet lijdzaam op blijft wachten.

Bronnen van nieuwe ideeën kunnen zowel binnen als buiten de onderneming gevormd worden.

Wie?

  • productkampioenen: eenieder in het bedrijf die gehoord wordt
  • (multidisciplinaire) R&D-afdeling
  • meer en meer in samenwerking met andere bedrijven (synergie know how én middelen)

Ideeënverwerking vindt het gemakkelijkst plaats in groep waar men zo goed als onbelemmerd mag werken.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen