Menu

De reactie van de distributie

Voor de fabrikant is de prijs die men vraagt aan de eindconsument belangrijk omdat deze samen met de andere marketingmixelementen de positie van het product ten opzichte van de concurrerende producten beïnvloedt.

De producent probeert tevens de prijs op de markt te beïnvloeden, hoe hoger de prijs voor de eindconsument, hoe hoger de prijs die hij kan vragen aan de handel, wat zijn eigen winstmogelijkheden gunstig beïnvloedt.

Door de grote concentratietendens in de distributie is de macht van de handel gestegen ten koste van deze van de fabrikanten.

Dit wil zeggen dat in heel wat sectoren het al lang niet meer de fabrikanten zijn die de prijs aan de consument bepalen.

Het is dikwijls de handelaar die beslist welke prijs aan de consument gevraagd zal worden.

De producenten moeten hun prijsstrategie richten op de eindconsument en op de distribuanten.

Bij het bepalen van de prijsstrategie moet de fabrikant rekening houden met de prijsbeslissingen van de handel.

Hij moet bij de onderhandelingen proberen impact te krijgen op de prijsbepaling door de distribuant.

Daarnaast moet hij in het oog houden in welke mate prijspromoties aan de distributie efficiënt zijn voor hemzelf als fabrikant.

De distributant maakt meer en meer gebruik van computerondersteunende rekenmethoden, waardoor hij een nauwkeurige calculatie van kosten en opbrengsten van individuele assortimentsbestanddelen kan maken.

DDP (Direct Product Profitibility) = een computergestuurde kostprijsberekening waarbij in tegenstelling tot de gebruikelijke handelsmargeberekening alle directe kosten in rekening worden gebracht.

Dit behoort tot het gereedschap van elke detailist.

DPP is een productrentabiliteitsberekening waarbij rekening wordt gehouden met alle directe kostenaspecten en alle opbrengstbronnen.

P 509 – 510 lezen (DPP)

Lees meer...

Prijselasticiteit van de marktvraag

: een prijsdaling wordt gecompenseerd door een vraagstijging

De grote van de prijselasticiteit van de vraag neemt dus een aanwijzing voor het bepalen van de prijs.

Zie tabel p 506!

Noodzakelijke producten

= producten die de consument zich aanschaft, wat de prijs ook is.

Een prijsverhoging beïnvloedt niet of nauwelijks het koopgedrag van de afnemers.

Inelastische vraag

Gesatureerde markten

Als aan de behoefte aan een product bijna helemaal voldaan is, heeft een prijsdaling geen effect op het verkoopsvolume.

Inelastische vraag

Substituten

2 producten zijn substituten als een prijsstijging van het ene een vraagstijging naar het andere veroorzaakt en omgekeerd.

Vb. aardappelen en rijst

Kruiselingse prijselasticiteit

Complementaire goederen

Goederen waarbij de verkopen van het ene stijgen als de prijs van het andere daalt.

Dit komt vooral voor als de aankoop van het ene product de aankoop van het andere product veronderstelt.

Vb. CD’s en CD-spelers

Lees meer...

Prijsperceptie

Er zijn tal van oorzaken waardoor de prijs afwijkend van de werkelijkheid wordt ervaren.

- De consument is geneigd om prijzen te groeperen rond “sleutelcijfers”.

Als gevolg hiervan neemt hij onderscheiden intervallen niet op dezelfde manier waar.

- Consumenten vormen een prijsbeeld van de verschillende winkels en niet alleen van de afzonderlijke producten.

De vorming van dit prijsbeeld blijkt in veel gevallen niet objectief te verlopen.

Op basis van toevallige vergelijkingen tussen winkelpunten, komt de consument tot een prijsoordeel.

De distribuanten proberen hier op in te spelen.

Zij gaan bepaalde artikelen zoals de eigen winkelmerken of vergelijkbare merkartikelen laag prijzen.

Via dit prijs-demonstratie-effect poogt men een goedkoop-imago te creëren voor het totale winkelassortiment.

Andere elementen zijn de winkelinrichting, de massaliteit van de gepresenteerde artikelen en de nadrukkelijkheid en/of veelvuldigheid van prijspromoties.

Niet de prijs zelf maar wel de prijsperceptie in relatie met de kwaliteitsperceptie bepaalt de vraag, en die maakt uit of de prijs van het product/merk als hoog of als laag beschouwd wordt.

Zo blijkt volgens een recente studie dat het groeiend marktaandeel van de winkelmarken te wijten is aan de mate waarin de consument denkt dat de producten waar voor hun geld bieden.

Fabrikanten van merkproducten weten hun marktaandeel te bewaren ondanks een hogere prijs omdat de consumenten de prijs goedkoper percipiëren omdat ze het gevoel hebben dat ze waar voor hun geld krijgen.

De kwaliteitsperceptie beïnvloedt ongetwijfeld de prijsperceptie.

Anderzijds beïnvloedt de prijs de kwaliteitsperceptie. Binnen zekere grenzen zal de prijs als kwaliteitsindicator gebruikt worden.

Waarom wordt de prijs gebruikt als een kwaliteitsindicator?

Een verklaring wordt gegeven door statistische correlaties tussen het gebruik van de prijs, als kwaliteitsindex, en bepaalde karakteristieken van de consument en/of aankoopsituatie.

Positieve correlatie

Negatieve correlatie

Met het vertrouwen van de consument in de bekwaamheid en eerlijkheid van de prijsbepaler of de geloofwaardigheid van de informatiebron.

Met het zelfvertrouwen van de consument in een specifieke koopsituatie

Met het risico dat in een aankoop ervaren wordt

Met snobisme in de aankoop

Met het vermoeden dat er kwaliteitsverschillen tussen merken bestaan

De betekenis van de prijs als kwaliteitsindicator zal vermoedelijk afzwakken naarmate de marktinformatie en consumentenopvoeding aan belang winnen.

Lees meer...

Prijskennis

De prijskennis bij de consument is erg beperkt en is afhankelijk van product tot product. Dit wil zeggen dat de consumenten de prijs niet weten van bepaalde producten maar bij sommige veel aangekochte producten kennen de consumenten de prijzen wel.

De prijskennis zal in de toekomst toenemen door de door media verhoogde prijstransparantie en een duidelijker bewustzijn voor afgewogen prijs-prestatieverhoudingen.

Voor de consument is het zo goed als onmogelijk om een objectieve prijsvergelijking tussen de verschillende winkelpunten te maken:

- Het assortiment van de ene winkel is uiterst zelden het perfecte equivalent van het assortiment van een andere winkel

- Het aantal artikelen overtreft volstrekt de menselijke verwerkingscapaciteit.

Bv. Aldi heeft ongeveer 600 referentie, een doorsnee supermarkt algauw een 5000-tal

- De prijzen veranderen doorgaans door de tijd.

We kunnen stellen dat er nog steeds enkele markten niet transparant zijn, zoals de tarieven van telefoon en elektriciteit.

Op deze markten is de prijs niet transparantie en weet de consument ook niet wat de prijzen juist zijn en inhouden.

Lees meer...

De reactie van de consument

De reactie van de consument op de prijs is dus enorm belangrijk voor de onderneming. Want zij zijn diegene die zorgen voor de winst, de omzet.

De prijs die men vraagt zal in de ogen van de consument objecties en subjectief worden beoordeeld:

- Prijs = objectief (prijskennis) + subjectief (prijsperceptie).

- Prijs = monetair + niet monetair (info - inspanning, sociaal risico, tijd)

Lees meer...

Productdifferentiatie

Hoe groter de productdifferentiatie, hoe groter de vrije prijsbepaling van de verkoper.

De prijs is geen onveranderlijk gegeven. Het concurrentiële veld is dynamisch van aard.

Iedere onderneming zal haar eigen prijs in meer of mindere mate toetsen aan de prijs van de concurrenten.

Een onderneming houdt des te meer rekening met de prijsstrategie en –tactiek van zijn concurrenten naarmate het aantal mededingers op de markt klein is, het product als homogeen wordt beschouwd en de consument beter geïnformeerd is.

Het veelvuldig voorkomen van oligopolies leidt ertoe dat prijspolitieke maatregelen veel voelbaarder zijn dan in een markt van zuivere mededinging.

Daarom is het belangrijk volwaardige prijsstrategieën te ontwikkelen en daarbij de invloed van de prijspolitiek van de concurrenten op de eigen maatregelen in de analyse te betrekken.

De prijs is het snelst te wijzigen marktinstrument.

Het is een concurrentiestrategisch wapen.

Een onderneming kan dus anticiperen of reageren op de prijsbepaling van de concurrenten.

De uitdaging bestaat erin de redenen en de strategie van de prijsbepaling van de concurrenten te achterhalen en te zien hoe de eigen ondernemingsdoelstellingen hierdoor beïnvloed zullen worden.

Vooraleer te reageren op een prijswijziging moet de onderneming een antwoord zien te krijgen op volgende vragen:

- Waarom verandert de concurrent zijn prijs?

- Betreft het een tijdelijke of permanente verandering?

- Wat gebeurt er met het eigen marktaandeel indien er niet gereageerd wordt?

- Hoe zullen de anderen reageren bij iedere mogelijke tegenreactie?

Er kunnen verschillende reacties zijn op een prijsverandering van de concurrent:

- De prijs wordt gehandhaafd

- De gepercipieerde kwaliteit wordt verhoogd

- De prijs wordt verlaagd

- De werkelijke kwaliteit wordt verbeterd met daaraan gekoppeld een prijsverhoging.

- Er wordt naast het bestaande product een lageprijslijn gelanceerd.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen