Menu

Enkele algemene beschouwingen

De marketingomgeving beïnvloedt het succes waarmee een organisatie haar markten kan bereiken. Veranderingen kunnen als een bedreiging of een opportuniteit opgevat worden.

Bv. Ter Beke, en Belgische vleesfabrikant, werd al enkele jaren geconfronteerd met een stagnerende markt, toen het in 1999 brutaal werd getroffen door de dioxinecrisis. Het bedrijf kreeg ook veel internationaal imagoverlies te verwerken. Belgisch vlees was eensklaps synoniem voor onbetrouwbaar. Johnny Thijs slaagde erin om het bedrijf in moeilijkheden een nieuw elan te geven door vanuit deze moeilijke context een nieuwe strategie uit te tekenen. Ter Beke is op enkele jaren tijd van vleeswarenfabrikant geëvolueerd tot ‘fresh foodgroup’ dat zich vooral richt op tweeverdieners die ’s avonds op een kwartier tijd willen eten.

Ter Beke heeft van een verandering die een bedreiging leek een opportuniteit gemaakt.

De omgeving is in grote mate turbulent:

  • De veranderingen in de marketingomgeving treden steeds sneller op
  • Het veld waarin de veranderingen optreden wordt steeds complexer

Bv. chip-revolutie: de snelheid waarmee de automatisering zich in de tweede helft van de jaren tachtig voordeed, mag zonder meer als razendsnel worden bestempeld. De toepassingen van automatisering binnen de marketingfunctie hadden belangrijke veranderingsprocessen tot gevolg.

Sommige veranderingen gaan dan weer verbazend traag. Dit heeft te maken met waarden, normen, gewoontegedrag,…

Bv. Het mannelijk rollenpatroon met betrekking tot het aankopen van voedingsmiddelen is verrassend stabiel, ondanks de hoge vrouwelijke tewerkstelling in de hedendaagse samenleving. Hoewel de vrouw tegenwoordig ook gaat werken, kan men vermoeden dat de man een grotere inbreng en betrokkenheid heeft, maar dit wordt tot vandaag niet echt vastgesteld.

Vrouwen en mannen gaan op verschillende manieren om met hun tijd:

  • Vrouwen: nemen merendeel huishoudelijk werk en de kinderzorg op zich
  • Mannen: presteren nog steeds meer in loonarbeid.

In welke mate moet de onderneming de strategie en tactiek aanpassen om toekomstgericht te kunnen inspelen op de veranderingen die zich manifesteren of zullen manifesteren? Hierbij mogen enkel de relevante omgevingsfactoren worden weerhouden.

Hiertoe behoren al de feiten, factoren, tendensen en ontwikkelingen die op een of andere manier betekenisvol verband houden met de betrokken organisatie en/of deze in haar functievervulling beïnvloeden, maar die er tegelijkertijd geen samenstellend of absoluut beheersbaar onderdeel van vormen.

Twee aspecten in verband met impact van de omgeving op het marketinggebeuren:

Onzekerheid:

Duidt op de mate waarin de ondernemer overtuigd is van de veranderingen die zullen optreden. Hoe meer informatie, hoe groter de zekerheid omtrent de verwachte evolutie.

De mate van onzekerheid is afhankelijk van drie aspecten:

  • Product - omgevingsniveau
  • Markt - omgevingsniveau
  • Macro - omgevingsniveau

Risico:

Heeft te maken met het verlies dat kan optreden wanneer een bepaalde marketingbeslissing genomen wordt. Zo kan de onderneming inschatten hoe groot het verlies zal zijn bij een mislukte lancering van een nieuw product op een bepaalde markt.

Lees meer...

Marketingcontrole

De beste plannen blijken onderhevig aan fouten door tekortkomingen bij de planner, de uitvoering, onvoorziene omstandigheden.

Men moet controleren of de resultaten werden bereikt. Nagaan of deze effectief zijn geweest en op een efficiënte manier zijn verlopen. Dit laatste duidt op de optimale benutting van middelen, ingezet voor het bereiken van de doelstellingen.

  • Effectiviteitcontrole
  • Efficiëntiecontrole
  • Bijsturing
Lees meer...

Operationele marketing

De marketingplanning moet in daden worden omgezet in de uitvoeringsfase van het beleid. Hiertoe dient beroep gedaan op een doelmatige organisatie, het aanwerven en opleiden van goede medewerkers en het leiden en motiveren van de personeelsploeg.

De operationele marketing veronderstelt zowel de positieve motivatie, houding en betrokkenheid van het personeel, als de tactische.

Voorbeeld:

Een bekwame productmanager die verantwoordelijk is voor de commercialisatie van een bepaald merk deodorants en aftershaves moet de strategische positie van een hoogstaand kwaliteitsproduct met overeenkomstig imago weten te handhaven door tijdig de verpakking aan te passen.

Lees meer...

Marketingplanning

De planningtaak omvat het vastleggen van algemene en specifieke marketingdoelstellingen en het in functie daarvan ontwikkelen, coördineren en timen van de marketingmix.

  • Marketingdoelstellingen
  • Strategische instrumentbeslissingen
  • Tactische instrumentbeslissingen
Lees meer...

Marktanalyse

Marketingbeleid veronderstelt dat de organisatie eerst de behoeften onderzoekt voor ze haar product- en marketingpolitiek ontwikkelt. Dit onderzoek kan gebeuren op basis van het gezond verstand of zelfs intuïtie, maar het onderkennen van doelgroepen met hun noden, verlangens en gedrag, vergt meestal meer dan een toevallige observatie.

Marketingbeleid houdt in dat de behoeften van het doelpubliek aan het begin van de marktstrategie staan, ipv het product dat de organisatie bezit. De marketer dient dus na te gaan welke fundamentele behoefte hij bevredigt en beseffen dat eender welk product dat hij uitbouwt slechts een tijdelijke manier van behoeftevoorziening vormt.

Het voornaamste voordeel van het analyseren van de fundamentele behoeften bestaat erin dat de marketer op doeltreffende wijze kan inschatten uit welke hoek de concurrentie zal komen. Het is belangrijk een marketingstrategie te ontwikkelen die erop gericht is de organisatie te leiden doorheen opeenvolgende productveranderingen, zonder volledige gedaanteverandering. Niet alleen de voortdurende externe analyse van de bedreigingen en kansen in de omgeving en de ontwikkelingen van de markt, maar ook de confrontatie hiervan met de interne analyse van sterkten en zwakten van de organisatie dienen als vertrekpunt voor marketinganalyse.

De omschrijving van een basisbehoefte plaatst een organisatie voor een enorme markt die verder in groepen moet worden ingedeeld. Als de markt uit meer dan 1 sociale eenheid bestaat, verliest ze har homogeniteitskarakter. Marktsegmentatie bestaat erin de markt te splitsen in quasi homogene groepen wat betreft wensen en verlangens.

Als laatste dient de marketer een inzicht te verwerven in het koopgedrag van de feitelijke en potentiële afnemers. Hij kan een antwoord proberen verkrijgen op vragen als: ‘Waarom koopt iemand een product als het onze? Waarom niet dat van de concurrentie? Welke productkarakteristieken zijn belangrijk? …. ?’

Een belangrijke vraag is: ‘ In welke mate veranderen de antwoorden op de voorgaande vragen in de loop van de tijd?’ Het koop- en consumptiegedrag blijkt immers zeer evolutief te zijn.

Lees meer...

Omgevingsanalyse

De omgeving waarin de organisatie opereert bepaalt grotendeels haar kans op mislukken of welslagen. Om zich aan te passen aan deze externe gegevens dient de organisatie te bestuderen. Dergelijke omgevingsanalyse onderzoekt relevante ontwikkelingen in de politieke, economische, technologische, culturele en concurrentiele realiteit.

Deze analyse kan leiden tot het onderkennen van marktopportuniteiten die dan verder geanalyseerd moeten worden. De analyse met creatief gebeuren.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen