Menu

Communicatieve kenmerken van de professionele organisatie (professionele bureaucratie)

  • Aangezien de feitelijke macht op de werkvloer ligt, is er veel sprake van sterke betrokkenheid bij de totstandkoming van het beleid.

  • Werkoverleg heeft een weinig formeel karakter, hoewel de strategische top dat graag zou willen.

  • Aangezien de specialistische professionals zeer zelfstandig werken is er beperkte communicatie over het werk.

  • De opwaartse communicatie is vooral machtsstrijd, waarin ieder al onderhandelend probeert duidelijk te maken dat zijn onderwerp het belangrijkst is.
Lees meer...

Deal en Kennedy (1982), Schein (1985)

  • Cultuur is de set van onzichtbare patronen van diepste overtuigingen en aannames die een groep deelt (organisatieideologie).
  • Organisatie-ideologie komt tot uitdrukking in organisatieklimaat: symbolen, rituelen, gedrag, verhalen, etc.
  • Veelal bestaat een organisatie uit een mozaïek van subculturen (per eenheid of team).
  • Organisatie is een complex proces van medewerkers die betekenissen geven aan de hen omringde werkelijkheid.

Communicatieve kenmerken: zo zijn onze manieren

  • Communicatie heeft een sterke symboolfunctie (uitingen!)
  • Interactie (tweerichtingsverkeer) tussen mensen is communicatie. Deze interactie schept cultuur.
  • In dialoog ontstaat samen een beeld hoe de werkelijkheid in elkaar zit én hoort te zitten (common sense making).
  • Communicatie is een sterk bindmiddel voor organisatieleden. Sociale controle bij afwijkend gedrag.
Lees meer...

Communicatieve kenmerken

een democratisch organisatiesysteem

  • Nadruk op belang van goede communicatie.
  • Accent op tweerichtingsverkeer.
  • Feedback is de katalysator van leren.
  • Open communicatie, wederzijds vertrouwen en identificatie van individuen met doelstellingen van de organisatie.
  • Horizontale, verticale en diagonale communicatie.


Systeemschool – Katz & Kahn (1978), Mintzberg (1979)

  • De wederzijdse afhankelijkheid van organisatieleden moet op het niveau van de organisatie worden bestudeerd.
  • De organisatie is een systeem: een verzameling van onderling samenhangende delen. De organisatie is onderdeel van een geheel: de omgeving.
  • Nadruk op onderlinge verbondenheid en afhankelijkheid.
  • Coördinatie zorgt voor richtlijnen om taken en rollen op elkaar af te stemmen. Integratie is het bereiken van eenheid door gedeelde waarden en normen.
Lees meer...

Communicatieve kenmerken

menselijk probleem en sociale veiligheid

  • Communicatie is een menselijk probleem; enige vaardigheid is door training te verwerven.
  • Meer participatieve leiderschapsstijlen.
  • Naast het geven van opdrachten en afeggen van verantwoording, nu ook adviezen als inhoudelijke

boodschappen.

  • Aandacht voor informele communicatie.
  • Naast verticale ook horizontale communicatie.

Human Resources School – Likert (1961)

  • Mensgerichte aanpak.
  • Menselijke behoeften staan centraal.
  • Er wordt afstand genomen van klassieke principes als eenheid van bevel en strakke taakverdeling.
  • Menselijke capaciteiten en talenten vormen een hulpbron.
  • Een goed werkklimaat is zeer belangrijk en de basis voor succes.
  • Geen duidelijke scheiding tussen formeel en informee
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen