Menu

Emoties

Mood-as-information model: gebruikt emotie als een stuk informatie dat gebruikt wordt met andere informatie die mensen gebruiken om een totale evaluatie van een product te maken. Als consumenten zich hiervan bewust zijn, werkt de mood niet mee in de totale evaluatie van een product. Dit model wordt meer voor hedonische producten (experience) gebruikt dan voor instrumentele problemen (oplossen van problemen).

Affect confirmation model: mood beïnvloedt de attributen. Als goede moed, worden positieve attributen positiever en andersom.

Context Mensen kunnen pas hun emoties voorspellen als ze deze tonen in context (bijv. in een wachtkamer. Als je geen contact hebt, weet je niet of je humeurig bent of vrolijk, pas als je interactie/context hebt.).

Lees meer...

Cognitive dissonance theory (CDT)

Normaal: attitudes beïnvloeden gedrag. Bij de CDT beïnvloedt gedrag attitudes

  • Als je een artikel over ‘voor’ de doodstraf moet schrijven, maar eigenlijk tegen bent, doe je wellicht toch. Hoeveel dat wringt (een dissonantie).
    • Je verandert je attitudes
    • Uiteindelijk ben je waarschijnlijk nog wel tegen, maar wel iets meer voor.
  • Als je een Mercedes hebt van de zaak, maar hier eigenlijk tegenbent om dat het een overdreven imago wilt, heb je hier een dissonatie tegen. Het feit dat je probeert ermee om te gaan (redenen verzinnen: het is wel belangrijk een goede auto te hebben met veel rijden).
    • Dus: Consumer seek to reduce dissonance by changing their attitudes to match their behaviors.
    • Je wilt opnieuw overeenstemming bereiken tussen attitudes en gedrag.
  • Wanneer je bijvoorbeeld geld krijgt, zal er geen dissonantie zijn en geen attitudeverandering, aangezien je het extern kunt verantwoorden.

Lees meer...

Balance theory

Balanced Triads require three (+) relationships or two (-) and one (+) relation 2x negatief is uit te leggen door: stel dat je grootste ‘vijand’ tegen de VU is, ben je zelf juist wél voor de VU

Lees meer...

Attitude function theory

Beschrijft 4 soorten types attitudes

1. Knowledge function theory – serves to structure and organize information (simplify the world)
2. Value-Expressive Function – communicates important beliefs
3. Ego-defensive function – helps consumers feel safe and secure about themselfs
4. Adjustment Functions - helps consumers approach pleasure and avoid pain quickly and efficiently

Manieren om te overtuigen/attitudes te veranderen:

1. Informatie en feiten, 2. Afbeeldingen, 3. Autoriteit en angstvoorbeelden, 4. Hedonic (pleasure and pain).

Toepassingen: Van een roker (adjustment function) zijn attitude veranderen door gele tanden te laten zien (value-expressive).

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen