Menu

Het aanbod van de individuele onderneming op lange termijn

Lange termijn:

- Marginale kostencurve op lange termijn

- Vlakker dan marginale kostencurve op korte termijn

- Meer ruimte voor optimale combinatie inputs

- Gemiddelde totale kosten

- Alle kosten zijn variabel

- Outputregel:

- Sluitingsregel:

- Productie op lange termijn is verantwoord:

- Als prijs minstens gemiddelde kosten dekt

- Als winst niet-negatief is

Constructie van aanbodfunctie op lange termijn:

a) Voor een marktprijs onder het minimum van de (LT) GK-functie is het aanbod van de competitieve onderneming gelijk aan nul (sluitingsregel)

b) Voor prijzen gelijk of hoger dan de (LT) GK- functie volgt het aanbod het stijgende deel van de (LT) MK-functie

Figuur 8.3.: De langetermijn aanbodcurve voor een individuele onderneming

Lees meer...

Het aanbod van de individuele onderneming op korte termijn

- Outputregel:

- Snijpunt A of B?

- Winstmaximum: Snijpunt in stijgend gedeelte van de marginale kostencurve

De sluitingsregel

Let wel,

- Maximale winst is niet noodzakelijk positief (maximale winst = kleinste verlies)

- Onderneming zal slechts produceren indien zij positieve totale economische winst realiseert

- Op korte termijn zal de onderneming nog verder produceren als verder produceren tot een kleiner verlies leidt dan onmiddellijk stoppen (minstens dekken van de variabele kosten; vaste kosten draagt de onderneming altijd)

- Op lange termijn zal de onderneming slechts verder produceren als alle kosten gedekt zijn (op lange termijn zijn er geen vaste kosten meer)

- Gemiddelde opbrengsten: p

- Gemiddelde variabele kosten:

- Gemiddelde kosten:

- Sluitingsregel

- KT: indien bij winstmaximaliserende output p < GVK =>sluiten

- LT: indien bij winstmaximaliserende output p < GK => sluiten

Korte termijn:

- Marginale kostencurve op korte termijn

- Gemiddelde variabele kostencurve

- Gemiddelde totale kostencurve (inclusief gemiddelde vaste kosten) is irrelevant, want deze vaste kosten kunnen toch niet vermeden worden

- Zelfs als onderneming zou beslissen om niets te produceren

Figuur 8.2: De kortetermijn aanbodcurve voor een individuele onderneming

- Sluitingsregel: alleen dan produceren

- Productie op korte termijn is verantwoord:

- Als prijs minstens gemiddelde variabele kosten dekt

- Als variabele winst niet-negatief is

Constructie van aanbodcurve op korte termijn:

a) Voor een marktprijs onder het minimum van de GVK-curve is het aanbod van de competitieve onderneming gelijk aan nul (sluitingsregel);

b) Voor prijzen gelijk aan of hoger dan het minimum van de GVK-curve volgt het aanbod het stijgende deel van de (KT) MK-curve

Lees meer...

Gemiddelde en marginale ontvangsten voor de competitieve onderneming

- Ondernemingsvraag: perfect prijselastisch

- Vraagcurve horizontaal

- Prijs exogeen (prijsnemerschap), onafhankelijk van outputniveau individuele onderneming

- Totale opbrengsten:

- Gemiddelde opbrengsten:

- Marginale opbrengsten:

Het outputniveau dat de winst maximaliseert voor de competitieve onderneming

- Winstmaximalisatie

- Winstmaximaliserende onderneming kiest output zo dat p = MK(q)

- Noodzakelijke, niet voldoende voorwaarde

- MO en MK kunnen meermaals snijden

Lees meer...

Individueel aanbod van de competitieve onderneming

- Prijsnemerschap vereenvoudigt de twee gedragsregels

- Marginale outputregel

- Sluitingsregel

- We bekijken eerst die regels (kwamen aan bod in hoofdstuk 6)

Het outputniveau dat de winst maximaliseert: ALGEMEEN

- Totale winstfunctie

- Hangt via

- Totale ontvangsten en

- Totale kosten

- zelf af van outputniveau

- Formeel:

- Gedragsveronderstelling:

- Onderneming kiest outputniveau met maximale (economische) winst

- Marginale ontvangsten:

- Bijkomende totale ontvangsten die voortvloeien uit verkoop van één bijkomende eenheid

- Voor zeer kleine veranderingen: afgeleide van totale ontvangstenfunctie naar output

- Marginale kosten:

- Bijkomende kosten die voortvloeien uit verkoop (en dus productie) van een additionele eenheid

- Voor zeer kleine veranderingen: afgeleide van totale kostenfunctie naar output

- Winstmaximalisatie

- Winstmaximaliserende onderneming kiest output zo dat

- Noodzakelijke, niet voldoende voorwaarde

- MO en MK kunnen meermaal snijden

Lees meer...

Vrije toe- en uittreding

Toetredingsbelemmeringen

- Technologische belemmeringen

- Moeilijk imiteerbare producten

- Schaalvoordelen

- Wettelijke beperkingen

Typologie van markten

Aantal vragers en aantal aanbieders:

- Homogeniteitsgraad van het product

- Homogeen

- Heterogeen

- Mate van prijsinformatie

- Vrije toe- en uittreding

Lees meer...

Prijsnemerschap

Prijsnemerschap, aan aanbodzijde:

- Individuele producent:

- Heeft verwaarloosbaar rechtstreeks effect op prijs gegeven output van concurrenten

- Heeft verwachting dat zijn outputbeslissing niet leidt tot reactie van concurrenten

Indicatoren van mate van prijsnemerschap:

- Aantal ondernemingen en hun grootte

- Zeer veel kleine ondernemingen (marktatomisme)

- Hoge mate van prijsnemerschap

- Kleine concentratiemaatstaf

- Beperkt aantal grote ondernemingen

- Kleine mate van prijsnemerschap

- Grote concentratiemaatstaf

De omvang en organisatie van ondernemingen

- Overwicht van kleine ondernemingen

- 68% der ondernemingen hebben minder dan 5 werknemers

- 97% der ondernemingen hebben minder dan 50 werknemers

- Bedrijven met meer dan 500 werknemers maken maar 0,2% der ondernemingen uit, maar zorgen wel voor 43% van de arbeidsplaatsen

Is dit een realistische marktvorm?

- Hoeveel ondernemingen zijn er in een markt? Wat is het marktaandeel dat de grootste ondernemingen voor hun rekening nemen?

- Concentratiemaatstaf

- Bv. C4-concentratiemaatstaf = ∑ marktaandelen 4 grootste bedrijven

Indicatoren van mate van prijsnemerschap:

- Homogeniteit van geproduceerde goederen

- Homogene goederen

- Hoge mate van prijsnemerschap

- Gedifferentieerde goederen

- Kleine mate van prijsnemerschap

- Invloed op prijzen is mogelijk

- Monopolistische mededinging: marktmacht dankzij differentiatie en merknamen, wel nog mededinging van andere merken

- Mate van prijsinformatie

- Perfecte informatie

- Hoge mate van prijsnemerschap

- Imperfecte informatie

- Invloed op prijzen is mogelijk

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen