Menu

Item gefilterd op datum: februari 2014

Beelden zijn meervoudig

  • Price image = duur of goedkoop  globale indruk
  • Functional image = gevoelsmatige indruk, ervaring
  • Users image / social image = idee dat je hebt over de mensen die het product gebruiken
  • Corporate image = idee dat je hebt over de organisatie die het product produceert
Lees meer...

Reclame en het beeld

  • Ieder beeld = persoonsgebonden
  • Beeldvorming = positioneren  het merkartikel krijgt een plaats tussen alle anderen
  • Beelden die mensen hebben over een bepaald merk, komen overeen met hun generatie
  • Moeilijk om mensen te overtuigen om een ander merk te gebruiken = brand switching
Lees meer...

Nabeelden

  • Wat overblijft is een gedeeltelijk vervaagd gevoel, een indruk  subjectief gevormde combinatie van alles wat we waargenomen en ondergaan hebben
  • Er is niets tastbaars over
  • Bestaat uit associatieve ketens van gevoelens
  • Een bij de waarneming ontstane gestalt die in het geheugen is omgevormd en die is versmolten met andere indrukken, ideeën en gedachten
  • Ontstaan op irrationele manier
Lees meer...

Optellen bij het waarnemen

  • We maken onmiddellijk een geheel in onze waarneming van een merknaam of merkteken  GESTALT
  • Gestalt
    • Ontstaan snel + subjectief
    • Het geheel is meer dan de som van de delen  totaal biedt iets dat in de delen niet meer terug te vinden is
    • Moeilijk te bepalen welke elementen deel uitmaken van een gestalt
    • Ontstaan in de waarneming, maar kunnen worden opgeslagen in het geheugen
Lees meer...

Collectieve associaties

  • Uniforme associatieve ketens = wanneer we allemaal ongeveer dezelfde associaties maken
  • Stereotypen = collectieve associaties
  • Ontstaan
    • Op school of in de vroege jeugd
    • Omdat adverteerders willen dat we allemaal op een bepaalde manier over hun merk denken
      • Ze moeten erin blijven investeren = brand building
Lees meer...

Taal: een complex geheel van tekens

  • Taal = geheel van tekens, verbale en non-verbale
  • Communicatiestoornissen  door beperktheid van de taal en de verschillende manieren van decoderen
  • Reclame maakt gebruik van taaltekens om consumenten te informeren over de waarden die producten of merkartikelen kunnen bieden
  • Semiotiek= hoe tekens functioneren en hoe mensen ermee omgaan
    • Syntactisch niveau = niveau van lettertekens, woordgebruik en zinsconstructies
    • Semantischniveau = toekennen van betekenissen aan woorden
      • Denotatie = standaard betekenis
      • Connotatie = ruimere betekenis (gevoel)
      • Manifeste betekenis = uitgesproken, eenduidige betekenis  gericht op vaststellen van de aard van een bericht
      • Latente betekenis = verhulde betekenis  meer hulpmiddelen nodig
    • Pragmatischniveau = gericht op:
      • Relatie tussen tekst en haar gebruikers
      • Effecten van de tekst
      • Gedrag dat al dan niet wordt opgeroepen door de tekst
  • Namenspelen een centrale rol  zonder namen is er nauwelijks communicatie en marketing
    • Emotionele lading = roepen een bepaald gevoel op
    • Roepen associaties op
    • Het plaatsen van merknamen op dingen is iets heel normaals en fundamenteels in veel culturen
    • Psychologischebetekenis
      • Naam = voorteken
      • Wie de naam bedenkt, moet letten op onderscheiding met andere namen
    • Categorieën
      • Persoonsnamen
      • Plaatsnamen
      • Scheepsnamen
      • Namen van huisdieren
      • Namen van bedrijven
      • Merknamen= namen gegeven aan producten
        • Zijn geconstrueerde, gefabrikeerde namen die vertrouwd worden
        • Creëren van merkartikel is een langdurig proces
        • Kennis kan leiden tot koop of afwijzing
        • Merknaam is een synoniem geworden door de soortnaam
        • Veel merknamen hebben bijbetekenissen  associaties zijn belangrijk omdat die een extra dimensie meegeven aan het product
Lees meer...

Functies van het merk

  • Verwisselbaarheid van merktekens
    • Beeldmerken kunnen verkeerd worden gedecodeerd en dan zijn ze waardeloos
  • Producten en merken als symbolen
    • Mensen gebruiken producten om er iets mee uit te drukken
  • De reikwijdte van symbolen
    • Individueel  mensen kopen producten omdat ze voor zichzelf weten wat het betekent of omdat ze zichzelf willen verwennen
    • Collectief
      • Sociaal bedoeld  bedoeld om ermee te communiceren in kleine cirkel waarbinnen de mens dagelijks vertoeft
      • Voor een veel grotere groep  kleding heeft een symbolische betekenis buiten de deur
      • Binnen een cultuurgebied  neiging om te conformeren aan de eisen die hun cultuur aan hen stelt
  • Merk verhoogt expressieve betekenis nog duidelijker uitdrukken wat men wil en dat op een gedifferentieerde manier
    • Merken zijn communicatiemiddelen  middelen om andere mensen iets te zeggen

Lees meer...

Merkstrategieën

  • Lijnuitbreiding: nieuwe smaken, nieuwe geuren,…
    • Variatie in aanbod vergroten
    • Het imago van hoofdmerk versterken
    • Duwt concurrentie weg
    • Communicatie uit verleden heeft ook invloed op extensie
    • Nadelen
      • Oorspronkelijk merk verliest aan betekenis en duidelijke positionering  kannibalisatie = het nieuwe product knabbelt aan het marktaandeel van het oorspronkelijke
  • Merkextensie: een bestaand merk wordt gebruikt om producten uit een andere productcategorie in de markt te zetten
    • Voordeel = goedkoper dan nieuw merk lanceren  we maken gebruik van het bestaande imago en reputatie
    • Nadeel = er moet een zekere congruentie zijn met de oorspronkelijke productcategorie anders is de kans op mislukking erg groot
  • Corporate branding = naam van het bedrijf wordt gebruikt voor alle producten (voornamelijk technologie)
  • Multi-merkenstrategie = verschillende namen voor dezelfde productcategorie
  • Co-branding = 2 merken gaan samen een nieuw product lanceren (vb.: senseo + DE  koffieapparaten)
  • Ingredient branding = een merk gaat bepaalde onderdelen van producten vertegenwoordigen (vb.: Intel)
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen