- Home
- /
- # Blog
- /
- # seo
- /
- Item gefilterd op datum: februari 2014
Item gefilterd op datum: februari 2014
- Price image = duur of goedkoop globale indruk
- Functional image = gevoelsmatige indruk, ervaring
- Users image / social image = idee dat je hebt over de mensen die het product gebruiken
- Corporate image = idee dat je hebt over de organisatie die het product produceert
Lees meer... - Ieder beeld = persoonsgebonden
- Beeldvorming = positioneren het merkartikel krijgt een plaats tussen alle anderen
- Beelden die mensen hebben over een bepaald merk, komen overeen met hun generatie
- Moeilijk om mensen te overtuigen om een ander merk te gebruiken = brand switching
Lees meer... - Ontstaan niet vanzelf
- Nabeelden moeten worden gevoed
- Vooral door reclame
Lees meer... - Wat overblijft is een gedeeltelijk vervaagd gevoel, een indruk subjectief gevormde combinatie van alles wat we waargenomen en ondergaan hebben
- Er is niets tastbaars over
- Bestaat uit associatieve ketens van gevoelens
- Een bij de waarneming ontstane gestalt die in het geheugen is omgevormd en die is versmolten met andere indrukken, ideeën en gedachten
- Ontstaan op irrationele manier
Lees meer... - We maken onmiddellijk een geheel in onze waarneming van een merknaam of merkteken GESTALT
- Gestalt
- Ontstaan snel + subjectief
- Het geheel is meer dan de som van de delen totaal biedt iets dat in de delen niet meer terug te vinden is
- Moeilijk te bepalen welke elementen deel uitmaken van een gestalt
- Ontstaan in de waarneming, maar kunnen worden opgeslagen in het geheugen
Lees meer... - Uniforme associatieve ketens = wanneer we allemaal ongeveer dezelfde associaties maken
- Stereotypen = collectieve associaties
- Ontstaan
- Op school of in de vroege jeugd
- Omdat adverteerders willen dat we allemaal op een bepaalde manier over hun merk denken
- Ze moeten erin blijven investeren = brand building
Lees meer... - Taal = geheel van tekens, verbale en non-verbale
- Communicatiestoornissen door beperktheid van de taal en de verschillende manieren van decoderen
- Reclame maakt gebruik van taaltekens om consumenten te informeren over de waarden die producten of merkartikelen kunnen bieden
- Semiotiek= hoe tekens functioneren en hoe mensen ermee omgaan
- Syntactisch niveau = niveau van lettertekens, woordgebruik en zinsconstructies
- Semantischniveau = toekennen van betekenissen aan woorden
- Denotatie = standaard betekenis
- Connotatie = ruimere betekenis (gevoel)
- Manifeste betekenis = uitgesproken, eenduidige betekenis gericht op vaststellen van de aard van een bericht
- Latente betekenis = verhulde betekenis meer hulpmiddelen nodig
- Pragmatischniveau = gericht op:
- Relatie tussen tekst en haar gebruikers
- Effecten van de tekst
- Gedrag dat al dan niet wordt opgeroepen door de tekst
- Namenspelen een centrale rol zonder namen is er nauwelijks communicatie en marketing
- Emotionele lading = roepen een bepaald gevoel op
- Roepen associaties op
- Het plaatsen van merknamen op dingen is iets heel normaals en fundamenteels in veel culturen
- Psychologischebetekenis
- Naam = voorteken
- Wie de naam bedenkt, moet letten op onderscheiding met andere namen
- Categorieën
- Persoonsnamen
- Plaatsnamen
- Scheepsnamen
- Namen van huisdieren
- Namen van bedrijven
- Merknamen= namen gegeven aan producten
- Zijn geconstrueerde, gefabrikeerde namen die vertrouwd worden
- Creëren van merkartikel is een langdurig proces
- Kennis kan leiden tot koop of afwijzing
- Merknaam is een synoniem geworden door de soortnaam
- Veel merknamen hebben bijbetekenissen associaties zijn belangrijk omdat die een extra dimensie meegeven aan het product
Lees meer... - Verwisselbaarheid van merktekens
- Beeldmerken kunnen verkeerd worden gedecodeerd en dan zijn ze waardeloos
- Producten en merken als symbolen
- Mensen gebruiken producten om er iets mee uit te drukken
- De reikwijdte van symbolen
- Individueel mensen kopen producten omdat ze voor zichzelf weten wat het betekent of omdat ze zichzelf willen verwennen
- Collectief
- Sociaal bedoeld bedoeld om ermee te communiceren in kleine cirkel waarbinnen de mens dagelijks vertoeft
- Voor een veel grotere groep kleding heeft een symbolische betekenis buiten de deur
- Binnen een cultuurgebied neiging om te conformeren aan de eisen die hun cultuur aan hen stelt
- Merk verhoogt expressieve betekenis nog duidelijker uitdrukken wat men wil en dat op een gedifferentieerde manier
- Merken zijn communicatiemiddelen middelen om andere mensen iets te zeggen
Lees meer... - Lijnuitbreiding: nieuwe smaken, nieuwe geuren,…
- Variatie in aanbod vergroten
- Het imago van hoofdmerk versterken
- Duwt concurrentie weg
- Communicatie uit verleden heeft ook invloed op extensie
- Nadelen
- Oorspronkelijk merk verliest aan betekenis en duidelijke positionering kannibalisatie = het nieuwe product knabbelt aan het marktaandeel van het oorspronkelijke
- Merkextensie: een bestaand merk wordt gebruikt om producten uit een andere productcategorie in de markt te zetten
- Voordeel = goedkoper dan nieuw merk lanceren we maken gebruik van het bestaande imago en reputatie
- Nadeel = er moet een zekere congruentie zijn met de oorspronkelijke productcategorie anders is de kans op mislukking erg groot
- Corporate branding = naam van het bedrijf wordt gebruikt voor alle producten (voornamelijk technologie)
- Multi-merkenstrategie = verschillende namen voor dezelfde productcategorie
- Co-branding = 2 merken gaan samen een nieuw product lanceren (vb.: senseo + DE koffieapparaten)
- Ingredient branding = een merk gaat bepaalde onderdelen van producten vertegenwoordigen (vb.: Intel)
Lees meer... - Geraffineerd
- Wild
- Oprecht
- Spannend
- Competent
Lees meer... Abonneren op deze RSS feed
Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website. Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingenvoor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.Scan aanvragen