Menu

Item gefilterd op datum: februari 2014

Signalen als er afspraken zijn

  • Signalen = afspraken, een teken dat aanzet tot gerichte actie  rationeel
  • Symbolen: hebben een emotionele lading
  • Merken zijn communicatiemiddelen en leiden tot associaties
  • Aan soort merken  men kan afleiden wat voor een winkel het is
  • Reactie op signalen= cognitief  er wordt op een verstandelijke, rationele wijze gereageerd
    • Bewust nadenken
    • Automatisch  pas nadat men de signalen eerst lange tijd bewust heeft geïnterpreteerd
  • Perceptie  leidt tot een gevoel bij de waarnemer = symbool
  • Reclame  uitleg voor bepaalde tekens
  • Merken  gebruikt om te communiceren (merken met merken, merken met consumenten, consumenten met consumenten)

Lees meer...

Wat zijn merken?

  • Merk= naam, term, teken, symbool of ontwerp of een combinatie hiervan met als doel het product of dienst te identificeren en te onderscheiden van de concurrent
    • Verbale of visuele signalen en is een tastbaar kenmerk van een product
    • Namen die je je herinnert
  • Merkbekendheid = belangrijk  zonder dit heeft merkartikel geen toekomst
  • Merknaam = wat je kan uitspreken
  • Merkbeeld = symbool, ontwerp van de verpakking
  • Onbekende merken = dode merken  kunnen terug tot leven komen
  • Succesvol merk
    • Differentiatie
    • Innovatie
    • Toegevoegde waarde
    • Goede kwaliteit
    • Geïntegreerde communicatie
    • Ondersteuning management en personeel
Lees meer...

Het merk: Een kort historisch overzicht

  • Merknaam van de producent domineert vrijwel de volledige 20ste eeuw
  • Tot aan jaren 50  nadruk op wetenschappelijke of intrinsieke waarde van het product
  • Vanaf jaren 50
    • Babyboom na de oorlog  meer consumenten
    • Consumentisme doet intrede
    • Opkomst van televisie  veel impact: mensen geloven het, voor hun is TV de realiteit
  • Jaren 60
    • Marketing als wetenschappelijke discipline  USP + 4 P’s
    • Supermarkten komen op en verdringen kleine kruideniers
    • Consumentisme groeit verder  auto’s, vrije tijd, geloof in vooruitgang = golden sixties

  • Jaren 70
    • Economische crisis  economische groei komt tot stilstand
    • Kritiek op maatschappij en op reclame
    • Consumentisme is niet meer vanzelfsprekend
    • Milieuproblematiek wordt belangrijk
    • Effectiviteit van reclame wordt in vraag gesteld
    • Aantal merken en producten nemen nog steeds toe  kwaliteitsvolle producten op de markt brengen in navolging van Japanse merken
  • Jaren 80
    • Productdifferentiatie en merkextensie door toenemende concurrentie
    • Supermarkten zijn heel belangrijk
    • Moeilijk om USP te vinden  merken gaan zich onderscheiden obv emotionele waarden
    • Imago en marketing worden steeds belangrijker
  • Jaren 90
    • Brand building = uitbouwen van een sterk merk
    • Geïntegreerde communicatie doet intrede
    • E-commerce: nieuwe digitale economie
    • Succesvolle innovaties + budgetten voor reclame gaan stijgen door stijgende concurrentie
  • Nu
    • Babyboomers zijn kapitaalkrachtig
    • Consument wordt meer prijsbewust, minder merkgevoelig en kritischer en mondiger
    • Individualisme
    • Dot-com bubble: bedrijven kunnen niet waarmaken wat ze beloven
    • Tipping point = punt waarop iets gaat slagen of mislukken
    • Internet wordt tweerichtingsverkeer
Lees meer...

EXTRA INFO: Uitleg bij filmpje

Vroeger

  • Beperkt aantal merken  minder keuze
    • Voordeel = keuze is snel gemaakt
  • Elk merk had duidelijke USP  liefde en vertrouwen
  • 1-op-1 aanbeveling  bereik van de consument was beperkt
  • Dominantie van massamedia
    • Gemakkelijk bereik: iedereen kijkt of luistert
    • Zender-ontvanger monoloog
    • Zekere aanvaarding van reclame

Later

  • Mobiliteit is toegenomen  impact: ervaringswereld is ruimer
  • Internet
  • Convergentie
    • Vroeger: alle soorten media waren mooi gescheiden
    • Nu: we kunnen alles tegelijkertijd, alles versmelt (vb.: met gsm ook op internet, foto’s maken,…)
  • Sensorische en mentale overdondering  veel reclame en veel merken  moeilijke keuze
  • Parallelle mediaconsumptie
    • Moeilijk bereik (door de vele mogelijkheden)
    • Groei van sociale media
  • Hoofdzaak van communicatie = interactie, dialoog
  • Mensen gaan geen blind vertrouwen meer hebben, maar sceptisch worden tov reclame
  • “Don’t you have something interesting to say?”  als je als merk geen verhaal te vertellen hebt, tel je minder en minder mee. Het zorgt ervoor dat mensen minder en minder belangstelling hebben.
  • “Let’s get the people engaged again!”  we moeten iets zoeken waardoor de consument een band wil scheppen met het merk. Het merk kan zelf niets meer forceren (vb.: door middel van storytelling)
Lees meer...

Verschil persoonlijke communicatie en massacommunicatie

Persoonlijke communicatie

Massacommunicatie

Bereik van groot publiek

  • Snelheid
  • Kosten / bereikt persoon

  • Laag (DM sneller)
  • Hoog

  • Hoog
  • Laag

Invloed op individu

  • Attentiewaarde
  • Selectieve perceptie
  • Begrip

  • Hoog
  • Relatief lager
  • Goed

  • Laag
  • Hoog
  • Gemiddeld tot slecht

Feedback

  • Richting
  • Snelheid
  • Meten v effectiviteit

  • Twee richtingen
  • Hoog
  • Accuraat

  • Één richting
  • Laag
  • Lastig
Lees meer...

Communicatiemix

  • Reclame (massamedia)
  • Verkooppromoties (promoties = prijsvermindering of waardevermeerdering)
  • Sponsoring: het ter beschikking stellen van fondsen, goederen, diensten of knowhow met als doel het versterken van merkbekendheid of imago
  • PR: goodwill kweken tav publieksgroepen (stakeholders)
  • Winkelcommunicatie: plaats van verkoop
  • Vakbeurzen: benaderen van prospects, gebruikers en klanten (B2B en B2C)
  • Direct marketing: persoonlijke en directe manier op prospects en klanten te benaderen
  • Persoonlijke verkoop: mondelinge presentatie en demonstratie
  • Internet: communiceren met verschillende stakeholders (persoonlijke + massacommunicatie)
Lees meer...

Geïntegreerde communicatie = through the line

= integratie van diverse instrumenten van de marketingmix  één vd belangrijkste steunpilaren van een solide marketingstrategie

  • Door toenemende concurrentie + noodzaak om meer effectief te communiceren
  • Synergie tussen verschillende communicatiemiddelen  alle marketinginstrumenten uit de communicatiemix moeten op elkaar worden afgestemd + afstemming tussen communicatieniveaus
  • Vos & Schoemaker: afstemming op micro-, meso- en macroniveau zorgen ervoor dat communicatie-uitingen op elkaar aansluiten
  • IMC = integrated marketing Communications  een strategisch ontwikkelingsproces op alle niveaus naar een volledig geïntegreerde organisatie waarbij de hele organisatie een customerfocus aanneemt en men de geïntegreerde merkcommunicatiestrategie ontwikkelt
Lees meer...

Klassieke indeling

- Thematische communicatie = above the line

  • Primaire doelstelling = beïnvloeding van kennis en/of attitude tov product of dienst (zorgen dat we een merknaam in ons hoofd krijgen, een bepaald imago creëren, gevoelens opwekken,…)
  • Vooraf aan aankoop: doelgroep iets over product of bedrijf vertellen
  • Na aankoop: tevredenheid van consument ondersteunen en in stand houden
  • Productcommunicatie = beïnvloeding van kennis/attitude tov product of merk
  • Corporate-communicatie = beïnvloeving van kennis/attitude tov bedrijf/organisatie

- Actiecommunicatie = below the line

  • Primaire doelstelling = beïnvloeding van koopgedrag
  • Tijdelijke actie
    • Promoties  aankoop stimuleren + merkbekendheid of toegevoegde waarde voor het merk vergroten
    • Point-of-sale ondersteuning
  • Permanente actie
    • Artikelpresentatie en verpakking
    • Persoonlijke verkoop

- Men moet alternatieven zoeken door:

  • Effectiviteit van reclame neemt af door toenemende reclamevolume
  • Verkoopeffect van promotie is slechts tijdelijk
  • Kosten van persoonlijke verkoop zijn enorm gestegen
  • Consument is kritischer geworden en beter geïnformeerd
  • Overaanbod van zeer uiteenlopende media
  • Ontwikkelingen op het internet
  • Return on investment

- Mogelijke alternatieven

  • Sponsoring  wint snel aan populariteit
  • PR is instrument om product of bedrijfsimago in gewenste richting te sturen

- Marketing-communicatiemix

= alle communicatie- en promotie-instrumenten waarmee een ondernemer het keuzegedrag van de afnemer probeert te beïnvloeden

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen