Menu

Item gefilterd op datum: februari 2014

Features en benefits

  • Feature = vertelt wat het product is
  • Benefit = belooft wat het product voor de consument betekent
  • Persuasief informeren= op een overtuigende manier schrijven zodat de consument op zoek gaat naar positieve antwoorden (ja ja ja)
    • Wie schrijft mij?  als je afzender al kent ga je er positiever tov staan
    • Waarom ik?  segmenteren adhv naam en adres waardoor we onze database gaan verrijken en een doelgroep gaan selecteren
    • Zal ik dit wel lezen? Waarom zou ik het doen?
    • Heb ik dit wel nodig?
    • Wat kost het?
    • Wat moet ik nu doen?
Lees meer...

8 grondregels voor direct marketing

  • Het juiste product
    • Je kan iets niet verkopen als mensen daar niet in geïnteresseerd zijn

  • De juiste doelgroep
    • Goed nadenken, onderzoek doen,…
    • 20/80 regel  20% van klantenbestand zorgt voor 80% van de omzet

  • Het juiste medium
    • Direct response advertising
    • Direct mail (brieven, mailings, nieuwsbrieven, sponsored magazines)
    • Direct non-mail (ongeadresseerd)
    • Telemarketing
    • Interactieve media (@, sms, m-commerce)
    • Trade shows / seminaries  beurzen. Heel wat beurzen worden georganiseerd voor mensen die willen afwegen
    • Persoonlijke verkoop

  • De juiste propositie
    • Wat ga ik voorstellen?
    • Formulering van het aanbod
      • Prijs
      • Korting
      • Gimmick = soort van hebbeding wat mee wordt verzonden om aandacht te trekken
      • Testimonial = getuigenissen
      • Garantie
      • Wedstrijd
      • Recht om terug te zenden
    • Selectie van unique buying reasons= waarom kopen we iets?
      • Geld verdienen, kosten besparen
      • Tijd en moeite besparen
      • Meer comfort / gemak
      • Gezonder worden, er beter uitzien
      • Pijn bestrijden
      • Geprezen worden
      • Meer plezier hebben

  • De juiste vorm
    • Alles wat te maken heeft met lay-out
      • Stop ik er iets dik in?
      • Kleef er een sticker op
      • Gebruik ongewoon formaat
      • Gebruik gekleurde enveloppe
      • Bied iets gratis aan

  • De juiste testen
    • Uitvoering product / verpakking
    • Prijs / aanbod
    • Korting / premie
    • Garantie
    • Gimmick
    • Testtimonial
    • Format
    • UBR
    • Tone of voice

  • De juiste analyse
    • We hebben een actie gedaan en mensen reageren erop. Om die actie beter te doen slagen gaan we een analyse doen

  • Het juiste fulfilment
    • Als je een bestelling plaatst, is er nog steeds iemand die uw bestelling neemt uit het magazijn met het juiste kaartje eraan enzovoort.
    • Defactureren  terugsturen naar het bedrijf, geld teruggeven
    • Zo geautomatiseerd mogelijk en geen fouten
    • Problemen  negatieve invloed op direct marketing
    • Nauwkeurige responsverwerking
    • Correcte aanmaak facturen
    • Optimale retour-verwerking
    • Goede en snelle betalingsverwerking
    • Follow-up activiteiten
    • After sales service

Lees meer...

Tips voor segmentatiegebruik

  • Segmentatie moet praktisch bruikbaar zijn  vooraf doelstelling bepalen
  • Logische verklaringen vanuit marktkennis kunnen hel bruikbaar zijn
  • Segmentatie moet duidelijke logica vertonen
  • Maak zijd om segmentatietechniek en –filosofie te implementeren
Lees meer...

Typische vormen

  • Responsanalyses
    • Proberen een profiel op te stellen van de mensen
  • Geomarketing of soort zoekt soort(= meest toegepast door grote hoeveelheid aan gegevens)
    • Aantal dingen uit adres afleiden
    • Soort zoekt soort: je woont in een wijk met een bepaald profiel en je gaat je afvragen wie er nog in die wijk woont  meestal zijn ze qua profiel bijna hetzelfde
  • RFM-methode= regency frequency monetary value  wanneer we geïnteresseerd zijn wanneer iemand iets voor het laatst gekocht heeft
    • Frequency = hoe dikwijls heeft iemand gekocht?
    • Monetary value= wat is de totale waarde van hetgeen de persoon gekocht heeft?
      • Grote monetary value = een klant die veel koopt en die je niet wilt verliezen  gepersonaliseerd aanbod doen
    • Regency = van iedereen die bv een klantenkaart heeft, hoeveel procent is daarvan langsgekomen?
    • What-if functies = vanuit een verleden op zoek gaan naar wat iemand in de toekomst zal doen
  • Scoring en segmentatie
  • Segmentatie voor consumer-acties en B2B
    • Socio-demografische criteria
    • Kenmerken van bewezen koopgedrag
    • Kenmerken van interesses
Lees meer...

Marktsegmentering

= tweede belangrijkste peiler van direct marketing  we kunnen gericht naar onze doelgroep stappen, qua boodschap en qua aanbod

  • Segmenten dienen voldoende van elkaar te verschillen
  • Economische waarde per segment
  • Stabiliteitvan de segmenten  als je segmenten zou maken die om het jaar zouden veranderen, kan je geen langetermijnplanning maken
    • Evaluatie en bijsturing
    • Geen segmentatie zonder duidelijke doelstelling
    • Segmentatie in direct marketing en nieuwe communicatiemiddelen
Lees meer...

De wet op privacy

  • Aangifte bij de commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
  • De betrokkenen inlichten over het feit dat hun gegevens in een bestand geregistreerd werden
  • Algemeen uitgangspunt: men wil beperkingen opleggen + de betrokkenen kunnen ingrijpen
  • Bedoeling: algemeen privacybeleid voor Europa invoeren
  • Men beschikt over een recht op toegang en verbetering van uw persoonsgegevens  je moet aanklikken “ik wil wel”. Als je niets aanklikt kunnen je gegevens niet verder doorgegeven worden
  • Recht op verzet
    • Recht om zich te verzetten tegen het in de toekomst nog ontvangen van informatie vanwege het bedrijf
    • Recht om zich te verzetten tegen de overdracht van gegevens aan andere bedrijven door de verantwoordelijke voor de verwerking
    • Robinson lijsten uitgebreid recht op verzet + recht op toegang
      • Lijsten die bijgehouden worden door het Belgisch Direct Marketing Verbond
      • Lijst waarop je je kan inschrijven waardoor je geen brieven, e-mail, faxen, sms’en ontvangt in het kader van direct marketing of commerciële activiteiten vanuit bedrijven
      • Bedoeling: alle bedrijven die actief zijn op het vlak van direct marketing zijn verplicht om hun database te ontdubbelen met die namen die ingeschreven zijn in deze lijst.
  • Recht op verbetering en verzet
  • Te nemen beveiligingsmaatregelen ter bescherming van het bestand
  • Telemarketing
    • Inbound = binnenkomende telefoons
    • Outbound = vertrekkende telefoons
  • Gebruik van internetsite voor gegevensverzameling
Lees meer...

5 gouden regels inzake datakwaliteit

  • Hoe recent werden de data verzameld en geverifieerd?
  • Hoe volledig zijn de data?
  • Is het verband tussen data items duidelijk eenduidig? Is er integriteit?
  • Is de inhoud juist en relevant?
  • Zijn de data afkomstig van betrouwbare bronnen?
Lees meer...

Soorten adressenbestanden

Business-to-business bestanden

Consumentenbestanden

  • Compilatiebestanden = verzameling van verschillende bronnen (vb.: BTW-registratie, RSZ-lijsten, …)
    • Ongeveer hetzelfde als verrijken
  • Gedragsbestanden
    • Ontstaan door het registreren van adresgegevens over personen die een specifiek gedrag geuit hebben ten aanzien van bepaalde producten of diensten (vb.: savour club, davidsfonds)
  • Lifestylebestanden beter inzicht over consumentengedrag
    • Betrokkene wordt zelf gevraagd om informatie over zichzelf te geven (vb.: sophie’s shopping list = bestanden die consumenten aanmaken in ruil voor korting, mensen die op vrijwillige basis hun aankoopgedrag laten bijhouden).
  • Levensfasebestanden
    • Bevatten adressen van personen die zich in een bepaalde fase van hun leven bevinden en om die reden een groep vormen met speciale noden en behoeften (vb.: movers, baby future,…)
Lees meer...

Het adressenbestand

  • Ontdubbelen = zorgen dat elk element binnen de database éénduidig is
  • Structureren = database voorbereiden op personalisatie
  • Standaardiseren = één schrijfwijze voor één adres
  • Verrijken en aanvullen = gegevens in database aanvullen met nieuwe gegevens
  • Valideren = toetsen aan de realiteit
  • Kwaliteit controleren
    • Aanspreektitels, geslacht, spelling, grootste fouten in achternaam, test de mailing, controle adressen toevoegen, verhuizers,…
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen