Menu

Item gefilterd op datum: februari 2014

3 soorten internetdiensten

  • Informatie- / onderzoeksdienst
    • Actualiteit volgen
    • Volgen ontwikkelingen vakgebied
    • Concurrentie bespioneren
    • Klantenopinies vinden
  • Contact- / communicatiedienst
    • Communicatie met klanten, leveranciers, partners,…
    • Online enquêtes
  • Transactie- / advertentie- / handelsdiensten
    • Online overeenkomsten sluiten
    • Bestellen diensten of producten
    • E-commerce
Lees meer...

Ontwikkeling

  • EDI (electronic data interchange) en PDI (product data interchange)
  • Jaren ’70  aanbieden van salarisinformatie aan de bank + bestellen en factureren van leveranciers
  • Oude systeem = B2B  nieuwe systeem = B2B + B2C
  • Pas door grote publiek ontdekt in jaren ‘90
  • 1994: besef economisch potentieel van internet
  • 1996: beursnoteringen voor dotcoms + start e-commerce
  • 2000: mislukking door dotcombubbel die ontploft
  • 2003: heropleving
  • 2004: Web 2.0 = online advertising
Lees meer...

Wat is e-commerce?

  • Enge betekenis = elektronisch bestellen en betalen van producten of diensten via het internet
  • Brede betekenis = het hele traject van zakendoen over het internet
  • Op verschillende gebieden
    • B2B
    • B2C
    • C2B
  • Verschillende invalshoeken
    • Communicatie-technisch perspectief = leveren van info, producten of diensten via telefoon, computernetwerken en dergelijke
    • Bedrijfsproces perspectief = toepassing van technologie met het oog op het automatiseren van zakelijke transacties en processen
    • Service perspectief = middel dat tegemoetkomt aan de wens van bedrijven, consumenten en managers om de kosten va service te verlagen terwijl de kwaliteit en de snelheid van levering wordt vergroot
    • Perspectief van online staande PC = met behulp van internet producten en diensten verkopen en kopen
Lees meer...

Technology driven society

  • Stuurt de technologie de maatschappij os bepaalt de mens hoe de technologie evolueert?
  • Technologie = onmiskenbaar aspect in de samenleving
  • Vroeger ook al belangrijk  vb.: schrift
  • Televisie heeft voor veel sociale veranderingen gezorgd
    • Zorgt voor een groot deel van de informatie die we dagelijks ontvangen
    • Maakt het mogelijk om duizenden mensen tegelijk aan te spreken
    • Heeft ons denkpatroon veranderd
    • Push-mentaliteit: de informatie wordt ons letterlijk via het toestel gevoerd

<-> pull-mentaliteit: verzamelen van informatie uit gesprekken of teksten

  • Technologische ontwikkelingen worden door 2 factoren gestuurd
    • Economie  mensen doen onderzoek in tijden van economische bloei
    • Toeval
  • Neveneffecten
    • Luchtvervuiling door auto’s
    • Ontwikkelaars van computers  nooit gedacht dat het zo een grote impact zou hebben op samenleving
Lees meer...

Basisregels voor promoties

  • Zonder above geen below  geïntegreerde communicatie
  • Streef naar een imago-ondersteunend promotiebeleid
    • Gevaren
      • Een te hoge actiedekking
      • Een verkeerd promotietype
        • Men moet zorgvuldig de premiums kiezen die passen bij het imago van het product of dienst
        • Het kiezen van de vragen bij een prijsvraag
        • De manier waarop men korting geeft
  • Houd actieduur en actievolume in balans
  • Neem tijd om promotie te voeren
  • Respons is op zich geen doel
  • Toon respect voor doelgroep
  • Promotiecommunicatiestrategie is zeer belangrijk!
Lees meer...

Indeling van promoties

  • Tactische indeling
    • Horizontaal extra omzet wordt behaald door toetreden van nieuwe gebruikers
      • Vergroten de penetratie van het product of merk
      • Verbreden de verbruikersgroep
    • Vertikaal  extra omzet wordt behaald bij bestaande gebruikers
      • Verdiepen het kopen: 2 manieren
        • Men gaat meer van een bepaalde productgroep gebruiken
        • Het product met promotie verovert binnen een huishouding een groter marktaandeel bij een gelijk gebleven consumptieniveau  andere merken worden weggedrukt
  • Indeling: breed of diep
    • Breed  éénmaal per consument
    • Diep  door éénzelfde consument meerdere keren
  • Indeling: direct of indirect
    • Direct voordeel op het moment van de aankoop aangeboden
      • Voorbeelden
        • De prijskorting
        • Het banded pack (grotere hoeveelheid voor dezelfde prijs)
        • Het on-pack premium
      • Voordelen
        • Zeer directe vorm van promotie
        • Snel en eenvoudig te organiseren
        • Kosten zijn goed vooraf te bepalen  controle op reductie
        • Goede korting is een sterk argument tov de handel
        • Makkelijk en duidelijk te communiceren
        • Goed voor verhogen van aankoop van bestaande klanten en voor het aantrekken van nieuwe klanten
      • Nadelen
        • Relatief duur
        • Kan eigen prijsbeleid doorkruisen
        • Verpakking eist een aanpassing
        • Kunnen kwaliteitsimago op langere termijn ondermijnen
        • Korting kan uitgroeien tot een vast gegeven voor de consument
    • Indirect verschil in tijd tussen moment van aankoop en in ontvangst nemen van het “extra”
      • Voorbeelden
        • Waardebon
        • Premiums met bijbetaling
        • Prijsvraag
        • Refund
      • Voordelen
        • Kan zeer hard en effectief werken
        • Snel te organiseren en relatief goedkoop qua voorbereiding
        • Geschikt als argument voor uitbreiding van distributie of tijdelijk betere inkoop
        • Geen wijziging van verpakkingen noodzakelijk
        • Penetratieverhoging realiseren, verhogen van aankoopfrequentie of stimuleren van herhalingsaankopen
        • Zeer gericht inzetbaar
        • Mogelijkheden voor jointpromotion  waardebon geldig bij aankoop van meerdere verschillende producten van verschillende fabrikanten
        • Goed in te zetten voor crossing  waardebon geven bij aankoop van A om te gebruiken bij de aankoop van B
        • Mogelijkheid om adressen van consumenten te verwerven
        • Relatief makkelijk vooraf te testen
      • Nadelen
        • Uitgesteld voordeel
        • Promotiekosten niet vooraf te bepalen  financieel risico
        • Noodzakelijke medewerking van de handel qua afdeling van de couponaanbiedingen
        • Gevaar van subsidiëring van bestaande gebruikers
  • Indeling: fabrikant of tussenhandel
    • Gebaseerd op de oorsprong van de promotie  wie de oorsprong georganiseerd heeft
    • Tussenhandel wordt steeds actiever
  • Gratis weggevertjes
    • Direct bij aankoop items die direct gratis bij aankoop kunnen worden verkregen
      • Voordelen
        • Zeer directe vorm
        • Kosten vooraf bekend
        • Kan communicatief sterk werken
        • Goede aansluiting mogelijk op thematische activiteiten
        • Werking is relatief sterk
        • Stimuleren van probeer-, impuls- en herhalingsaankopen
        • Nauwelijks nabehandeling nodig
      • Nadelen
        • Kosten voor voorbereiding en productie kunnen hoog zijn
        • Aanpassing voor verpakking
        • Slecht gekozen  imago negatief beïnvloeden
        • Kan door de handel als te bewerkelijk worden gezien
        • Subsidiëring van bestaande gebruikers
    • Niet direct bij aankoop kunnen pas verkregen worden na het verzamelen van vereiste aantal aankoopbewijzen
      • Voordelen
        • Communicatief tamelijk hard
        • Veel minder kans op subsidiëring van bestaande gebruikers
        • Geen “waste” door diefstal
        • Geen extra aanpassingen van verpakking
        • Goede aansluiting mogelijk bij thematische activiteiten
        • Adressen worden beschikbaar
  • Nadelen
    • Sommige mensen maken dit niet af
    • Uitgesteld voordeel
    • Altijd nabehandeling
    • Duurder dan direct
    • Communicatief minder direct en dus minder effectief
    • Groot aantal mensen zullen nooit meedoen aan deze acties
  • Verpakking als premium verpakking krijgt een tweede gebruikswaarde
    • Voordelen
      • Zeer direct
      • Communicatief vaak aantrekkelijk
      • Weinig handling
      • Geschikt voor realiseren van impulsaankopen en herhalingsaankopen
      • Goed argument om extra distributie te krijgen
    • Nadelen
      • Gevaar van subsidiëring
      • Aanpassingen aan verpakking zijn een kostbare aangelegenheid
      • Kans op blokkeren van nog aanwezige voorraden met gewone verpakking
  • Diensten korting op of het gratis toegankelijk maken van bepaalde vormen van dienstverlening
    • Voordelen
      • Afhankelijk van promotietype
      • Kan snel worden opgezet
      • Kosten relatief laag
      • Verbredend effect
    • Opmerking: het is eerder een mogelijkheid tot invulling van andere actievormen, dus het is zinvol om dit promotieonderwerp te behandelen gezien de grote toename van promoties in de dienstensfeer
  • Winkelacties tijdelijke acties, ontwikkeld door individuele detaillisten of detailhandelorganisaties, gericht op het ondersteunen van bepaalde producten of groepen van producten of gericht op het creëren van traffic
    • Voordelen
      • Zeer directe vorm
      • Snel op te zetten en op maat te snijden
      • Relatief lage kosten
      • Inspelen op nieuwe trends en hebben vaak een bepaald thema

Lees meer...

Merkcyclus en promoties

  • Juist gelanceerde merken
  • Groeiende merken
  • Stabiele merken
  • Dalende merken
  • Marketingstrategie: marketinginspanningen zijn gericht op awareness (bekendheid), trial (probeeraankoop), repeat (herhalingsaankopen) en fidelity (trouw aan het merk)
Lees meer...

Wat als een product minderwaardig overkomt?

  • Instrumentele waarde verbeteren
  • Expressieve waarde verbeteren
  • Prijs voor altijd verlagen
  • Distributiesituatie verbeteren
    • Kwantitatief  meer distribueerders
    • Kwalitatief  een betere positie in de winkels
  • Tijdelijk de prijs verlagen
  • Promotionele waarde toevoegen aan de merkwaarde (tijdelijk)
Lees meer...

Deel 6: Promoties

  • Promotie= tijdelijk extra verkopen door een tijdelijke verbetering van de prijs – waarde verhouding
    • Kan op 2 manieren tot stand komen
      • Door prijsverlaging
      • Door waardevermeerdering
    • Altijd een tijdelijk karakter
    • Doel = tijdelijk extra verkoop
    • Zonder promotie  prijs > waarde: afnemer koopt niet, balans slaat door naar niet kopen
    • Prijspromotie  prijs < waarde: afnemer koopt wel, balans slaat door naar niet kopen
    • Waardepromotie  prijs < waarde: afnemer koopt wel
  • Commotie = pseudo-promotie  het is niet gericht op tijdelijk extra verkopen, maar op tijdelijk extra communicatiekracht, op meer aandacht
  • Elk product bestaat uit
    • Promotionele waarde  tijdelijk toevoegen
    • Expressieve waarde  verbeteren
    • Instrumentele waarde  verbeteren
Lees meer...

De 6-P formule

  • Personalise  om een relatie aan te gaan moet je personaliseren
  • Picture  je moet een schets maken van de boodschap waardoor je de ontvanger de mogelijkheid geeft om te scannen
  • Promise  kernboodschap verder uitwerken en op een efficiënte manier tot de ontvanger brengen
  • Proof  bewijs
  • Push  oproep tot actie
  • PS  post scriptum = iets wat je er op het allerlaatste nog aan toevoegt
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen