Menu

Wettelijke belemmeringen

- Concurrentieverbod door overheid opgelegd

- NMBS

- Uitvaardigen van licenties voor bepaalde activiteiten

- Aantal apotheken per buurt beperkt

- Aantal lokale radiozenders met zendfrequentie

- Opzegvergoedingen

- Tijdelijke monopolies: onderzoek en ontwikkeling,

- Rank Xerox (kopieerapparaten)

Lees meer...

Technologische belemmeringen

- Schaalvoordelen en natuurlijke monopolies:

- Natuurlijk monopolie: slechts één onderneming raakt uit kosten

- Schaalvoordelen: grotere ondernemingen hebben lagere gemiddelde kosten dan kleinere ondernemingen (o.w.v. dalende GK-curve op LT)

- Schaalvoordelen sterker naarmate monopolist langer in markt (dynamisch van aard) door bv. learning-by-doing

- Netwerkexternaliteiten: meer consumenten kiezen voor hetzelfde product en ondervinden daardoor positieve effecten

- Software

- Exclusief gebruiksrecht van productiefactoren:

- Schaarse grondstoffen

- Aluminiumproducent als eigenaar van alle bauxiet

- Technologische kennis:

- Unieke, niet-imiteerbare kennis

- Coca-Cola

- Vaak productieproces gekend, maar namaak van rechtswege verboden

Lees meer...

Prijsdiscriminatie door zelfselectie

- Voorbeeld: Vakantiehuisje huren

- Tijdens pinksterweekend

- Grotere vraag naar huisjes en dus hogere prijs

- Meer vraag bij werkenden

- Klantengroep met hogere reservatieprijs betaalt hogere prijs, niet-actieven kiezen goedkopere gewone weekend

- Zelfselectie zorgt voor evenwicht

- Intertemporele prijsdiscriminatie: prijsdiscriminatie op basis van periode waarin goed of dienst wordt aangeboden. Voorbeeld solden (maar weinig zinvol)

- Vorm van intertemporeel discrimineren: eerst hoge prijs aanrekenen, daarna lagere prijs

- Kwaliteitsverschillen door objectieve technologische verschillen en optreden overheid

- Voorbeeld dieselwagens duurder want

- Goedkoper in brandstofverbruik

- Minder zwaar belast

Lees meer...

Prijsdiscriminatie door marktsegmentatie

- Marktsegmentatie doet winst stijgen t.o.v. zonder prijsdiscriminatie (zie figuur 9.4)

- Winst echter kleiner dan bij perfecte prijsdiscriminatie

- Vaststelling: vraag naar bioscooptickets bij jongeren prijsgevoeliger dan bij volwassenen

- Twee deelmarkten:

- Links: jongeren

- Rechts: volwassenen

- MK bioscoopuitbater constant in beide markten

- Winst kan slechts maximaal zijn (MK = MO) als MO in beide deelmarkten aan elkaar gelijk zijn

- Prijs op beide deelmarkten differentiëren: PJ voor jongeren en PV voor volwassenen

- Prijs relatief hoog bij inelastische vraag, en relatief laag bij elastische vraag

- Dumpingpraktijken ook een vorm van marktsegmentatie

- Op buitenlandse markt lagere prijs aangerekend dan op de binnenlandse markt

- Voorwaarde voor marktsegmentatie:

- Onmogelijkheid van klantengroepen om tot doorverkoop van identieke producten over te gaan

- Anders marktsegmentatie geërodeerd

- Transactiekosten kunnen deze mogelijkheid beperken

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen