Strategisch gedrag van de monopolist
- Gepubliceerd in Economie
- Reageer als eerste!
- Toetreden van anderen bemoeilijken
- Voorbeeld
- Dreigen met dure rechtszaken (dreiging moet wel geloofwaardig zijn)
- Dure advertentiecampagnes
- Toetreden van anderen bemoeilijken
- Voorbeeld
- Dreigen met dure rechtszaken (dreiging moet wel geloofwaardig zijn)
- Dure advertentiecampagnes
- Concurrentieverbod door overheid opgelegd
- NMBS
- Uitvaardigen van licenties voor bepaalde activiteiten
- Aantal apotheken per buurt beperkt
- Aantal lokale radiozenders met zendfrequentie
- Opzegvergoedingen
- Tijdelijke monopolies: onderzoek en ontwikkeling,
- Rank Xerox (kopieerapparaten)
- Schaalvoordelen en natuurlijke monopolies:
- Natuurlijk monopolie: slechts één onderneming raakt uit kosten
- Schaalvoordelen: grotere ondernemingen hebben lagere gemiddelde kosten dan kleinere ondernemingen (o.w.v. dalende GK-curve op LT)
- Schaalvoordelen sterker naarmate monopolist langer in markt (dynamisch van aard) door bv. learning-by-doing
- Netwerkexternaliteiten: meer consumenten kiezen voor hetzelfde product en ondervinden daardoor positieve effecten
- Software
- Exclusief gebruiksrecht van productiefactoren:
- Schaarse grondstoffen
- Aluminiumproducent als eigenaar van alle bauxiet
- Technologische kennis:
- Unieke, niet-imiteerbare kennis
- Coca-Cola
- Vaak productieproces gekend, maar namaak van rechtswege verboden
- Prikkel om toe te treden op markt of markt te verlaten: winst of verlies
- Toetreding nieuwe ondernemingen leidt tot erosie van winst
- Daarom: toetredingsbelemmeringen
- Voorbeeld: Vakantiehuisje huren
- Tijdens pinksterweekend
- Grotere vraag naar huisjes en dus hogere prijs
- Meer vraag bij werkenden
- Klantengroep met hogere reservatieprijs betaalt hogere prijs, niet-actieven kiezen goedkopere gewone weekend
- Zelfselectie zorgt voor evenwicht
- Intertemporele prijsdiscriminatie: prijsdiscriminatie op basis van periode waarin goed of dienst wordt aangeboden. Voorbeeld solden (maar weinig zinvol)
- Vorm van intertemporeel discrimineren: eerst hoge prijs aanrekenen, daarna lagere prijs
- Kwaliteitsverschillen door objectieve technologische verschillen en optreden overheid
- Voorbeeld dieselwagens duurder want
- Goedkoper in brandstofverbruik
- Minder zwaar belast
- Marktsegmentatie doet winst stijgen t.o.v. zonder prijsdiscriminatie (zie figuur 9.4)
- Winst echter kleiner dan bij perfecte prijsdiscriminatie
- Vaststelling: vraag naar bioscooptickets bij jongeren prijsgevoeliger dan bij volwassenen
- Twee deelmarkten:
- Links: jongeren
- Rechts: volwassenen
- MK bioscoopuitbater constant in beide markten
- Winst kan slechts maximaal zijn (MK = MO) als MO in beide deelmarkten aan elkaar gelijk zijn
- Prijs op beide deelmarkten differentiëren: PJ voor jongeren en PV voor volwassenen
- Prijs relatief hoog bij inelastische vraag, en relatief laag bij elastische vraag
- Dumpingpraktijken ook een vorm van marktsegmentatie
- Op buitenlandse markt lagere prijs aangerekend dan op de binnenlandse markt
- Voorwaarde voor marktsegmentatie:
- Onmogelijkheid van klantengroepen om tot doorverkoop van identieke producten over te gaan
- Anders marktsegmentatie geërodeerd
- Transactiekosten kunnen deze mogelijkheid beperken