Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Kenmerken

 Interne efficiency !
 Focus: intern: omgeving wordt als stabiel, voorspelbaar en eenvoudig gerpercipieerd
 Principe van de scheiding: opsplitsing en scheiding leiden tot specialisatie en economische vooruitgang
 Scheiding van denken en doen
 Scheiding van verregaande specialisatie
 Scheiding van persoon en functie
 nadruk op voorspelbaarheid en beheersbaarheid
 Rol management: plannen, sturen, coördineren, monitoren
 Berust op sterke baas: die via zijn leiderschap de hiërachie verder kleurt
 Functionele organisatie: belangrijkste opsplitsing per functie !

Lees meer...

Wanneer is iets goed georganiseerd? Activiteiten vlot coördineren !

 wanneer iedereen gespecialiseerd is: iedereen afhankelijk van elkaar => interdependentie totaal
 Specialisatie leidt tot grote coördinatieproblemen
 belangrijkste Coördinatiemechanismen:

  • Wederzijds overleg
    =
    alle vormen van coördinatie die gebaseerd zijn op (mondelinge) communicatie, mutual adjustment(=wederzijdse aanpassing), directe interactie, vergaderingen, teamwork, e-mails, wandelganggeruchten of gesprekken onder vier ogen
    + er kan zeer specifieke informatie worden uitgewisseld
    - Beperking qua aantal participanten
    - erg lokaal karakter
    -
    er blijven weinig sporen na
    Alle coördinatie eindigt en begint met wederzijds overleg !
  • Supervisie en hiërarchie
     specifieke informatie tijdens taakuitvoering verwerken
     minder soepel dan bij overleg
     verschillende afdelingen coördineren: chefs van chefs benoemen =>steile typische piramidevormige organisaties
  • Standaardisatie
     4 vormen: standaardisatie van input, output, waarden, processen
    standaardisatie van input: preventief coördinatiemechanisme, weinig ongewenste variëteit
    standaardisatie van output: het eindresultaat strikt definiëren om coördinatie te bevorderen
    -> toegepast om sterk autonome afdelingen, divisies, geografisch gedecentraliseerde eenheden toch

minimaal te coördineren
-> Men legt nauwkeurig omschreven output vast, laat manier werken over aan entiteiten
standaardisatie van processen(Regels, voorschriften, normen, procedures): + goedkoop, eenvoudig en organisatieomvattend
Regels: autodestructief effect
- Stoten op veel weerstand: weinig geschikt voor dynamische, complexe omgevingen
- Onmogelijk om tijdens uitvoering informatie te verwerken
Standaardisatie van waarden:
-
door socialisering, ideologische training, indoctrinatie ontstaan gelijkgestemde geesten
- cultuurboodschap regelmatig herhaalt door rituelen en symbolen
- enige manier om werknemers te controleren

  • Strategisch management
     missie, beleid en doelstellingen hebben sterk coördinerende waarde als ze expliciet geformuleerd en consequent in de praktijk worden toegpast

Gespecialiseerde niet-hiërarchische coördinatiefuncties
 opsplitsen om te coördineren
 functies zijn tijdelijk of definitief
 bestaan uit 1 persoon of 1 groep

Lees meer...

Wat is organiseren ?

Organiseren
= opsplitsen en coördineren, differentiëren en integreren, specialiseren en afstemmen

Opsplitsing
 verantwoordelijkheid over de taken wordt verdeeld
 gemakkelijker juiste persoon aanspreken als iets fout gaat
juiste persoon zal er voor zorgen dat er een oplossing komt
 iets is georganiseerd als: de reële mogelijkheid tot ver doorgevoerde taakverdeling aanwezig is

Lees meer...

Samenwerkingsvormen

Inkoopformaties
= Waarbij bedrijven samen noodzakelijke grondstoffen of handelsgoederen inkopen
Franchising
= Franchisegever verkoopt een formule aan een franchisenemer die zich ertoe verbindt deze formule toe te passen

Schilling(2008)
 Bedrijven gaan allianties met andere bedrijven aangaan (-> vooral bij technologische ontwikkeling)

Joint Venture
= Resulteert vaak in de oprichting van een aparte entiteit, waarbij 2 of meerdere bedrijven in het aandelenkapitaal participeren.
Licentie
= De licentiegever, de licentienemer, het recht om intellectuele eigendom te gebruiken
Collectief onderzoekscentrum
= Een aantal industrieën hebben verschillende bedrijven gezamenlijke onderzoeksfaciliteiten opgericht
Kartel (strafbaar)
= Bij het kartel verdelen bedrijven de markt of maken prijsafspraken

Lees meer...

Voor-en nadelen van samenwerking

 Geeft een bedrijf de mogelijkheid om de nodige vaardigheden en middelen te verwerven zonder die intern op te hoeven bouwen.
-> levert sterkere positie dan bedrijven die zelf kennis moeten opbouwen
 Meer flexibiliteit en vlugger op de markt inspelen
 Kan leerprocessen bevorderen
-> Kennis moet verschillend zijn, maar niet TE verschillend
-> Draagt alleen bij tot onze kennis voor zover het verband houdt met onze bestaande kennis of ervaring
 Kosten en risico’s van een project delen
-> Kan reputatie van een bedrijf versterken

Lees meer...

Met wie zullen we actief zijn ?

 Porter: Bedrijven kunnen nooit alleen in een markt opereren

Een alliantie of samenwerkingsverband (Heene en Van Laere)
= Een min of meer formele, min of meer uitgebreide, min of meer duurzame overeenkomst tussen twee of meer organisaties, tot het bereiken van gemeenschappelijke objectieven, met een deling van opbrengsten en risico’s en
met een draagwijdte die verder gaat dan alleen enkelvoudige commerciële processen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen