Operationeel excelleren
- Gepubliceerd in Boekhouden
Zorg ervoor dat je operaties zo vloeiend verlopen dat je klanten je producten of diensten vlot, eenvoudig, betrouwbaar en relatief goedkoop kunnen aanschaffen
Zorg ervoor dat je operaties zo vloeiend verlopen dat je klanten je producten of diensten vlot, eenvoudig, betrouwbaar en relatief goedkoop kunnen aanschaffen
Porter: opletten dat je niet tegelijk differentiator en kostenleider wilt zijn
The Discipline of market leaders
2e opsplitsing in generieke strategieën
ontwikkeld door Treacy en Wiersema
Onderscheid tussen drie paden in marktleiderschap
Probeert voor een heel klein stukje van de markt een unieke oplossing te bieden
Zijn per definitie minder bekend
Proberen systematisch een ander, beter, boeiender aanbod te verzorgen
Positionering: Je bent zo opvallend anders dat afnemer wel bereid is om meer te betalen voor hogere kwaliteit, betere service
Trekken automatisch de juiste klantengroepen aan
Kostenleider = probeert systematisch de kosten te drukken, zodanig dat hij ook het goedkoopste aanbod kan garanderen
Zorgen voor een structureel betere kostenpositie
Verschillend van Low-end producer (= Een producent die heel goedkoop produceert maar meestal ten koste van de kwaliteit)
Bij kostenleider-> consumenten niet het gevoel dat ze kwalitatief minder producten krijgen
Grote meerwaarde kunnen creëren door verschil tussen verkoopprijs en kostprijs
Verdedigbaar concurrentievoordeel
generieke positioneringsstrategieën
= Strategieën die los van de concrete producten of markten succesvol kunnen zijn
Porter maakt onderscheid tussen 3 generieke strategieën
concurreren = willen winnen
Model van Porter
Ordent de 5 krachten die vormgeven aan de concurrentie binnen elke industrie
Echt succesvol zijn ? Goed verdedigbare plaats innemen in een aantrekkelijke industrie
Hoe kom je te weten of een industrie aantrekkelijk is of niet ?
1. Macht van de leveranciers ?
2. Macht van de klant ?
3. Macht van het substituutproduct? Vijfkrachtenanalyse.
4. Macht van de toetreders?
5. Intensiteit van de huidige concurrenten?
Vijfkrachtenanalyse
Je zult nooit iets belangrijks vergeten
Als basis voor actie gebruiken
Om bedrijfstakken te analyseren, niet individuele bedrijven
Strenghts SWOT-analyse
Weaknesses Analyse sterktes en zwaktes -> Interne analyse
Oppurtunities Analyse Opportuniteiten en bedreigingen -> Externe analyse
Threats
1. Waar zullen we actief zijn?
Op welke producten richt ik me ? Op welke markt ?
2. Hoe zullen we succesvol anders zijn?
Ken ik de basis van mijn succes ? Kan/Wil ik deze basis veranderen? Hoe ga ik me positioneren? Hoe ga ik concurreren? …
3. Met wie zullen we actief zijn ?
Met wie ga ik samenwerken ? Waar zitten mijn bondgenoten ? …
Manager moet ook bezig zijn met strategie
Strategisch: Omvattend, belangrijk, lange termijn, voordeel biedend, beter dan de anderen.
Strategie = nomatief
Sceptici zeggen: Strategie niet veel verschil, uitvoering wel !
Kenmerken goeie strategie
Pro-actief
Doet beseffen dat je niet alleen staat op het veld
Maakt gebruik van eigen sterktes, dekt eigen zwaktes in, buit zwaktes van andere uit
Maakt geen nodeloze vijanden
Terreinkennis !
Strategisch management
= Het proces van het groot en blijvend georganiseerd succes