Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Innovatie en de productlevenscyclus

 Merken, ideeën, diensten, processen volgen een levencyclus
 Introductie -> Groeifase -> Maturiteitsfase -> Neergang
 Innoveren om ervoor te zorgen dat productintroducties klaar zijn

Introductie
 gekenmerkt door radicale innovatie

S-curve
 Begin S-Curve: veel investeringen nodig om kleine toename in performance te verkijgen
 Middendeel : rel. kleine investeringen zorgen voor grote toename in performance
 Bovenste deel: substantiële investeringen nodig voor kleine performanceverbeteringen -> nieuwe technologie introduceren -> minder performant maar groeipotentieel

Maturiteits & Neergangsfase
 radicale innovaties of businessmodelinnovatie nodig

Lees meer...

Soorten innovatie

Productinnovatie VS procesinnovatie
Procesinnovatie gericht op het efficiënt maken van het productieproces
Productinnovatie en procesinnovatie  sterk met elkaar verwezen

Architecturale innovatie VS componentinnovatie
Componentinnovatie  slaat op 1 component
Architecturale innovatie  Slaat op een volledig systeem
- Competentieversterkend (gebaseerd op kennis die aanwezig is)↔ Competentievernietigend

Radicale versus incrementele innovatie
Radicale innovatie
= Innovaties die heel nieuw zijn en verschillend van alle eerdere producten en oplossingen
 per definitie meer risicovol dan incrementele , zowel op technisch vlak als op de markt
Obstakels:
 onduidelijkheid markt
 experimenteren met verschillende designs
 verandert manier van denken en hertekent markt
 veel bedrijven kunnen transactie niet maken


Waarde-innovatie
 waarde van een product verhogen door de consument
 hoe in een blauwe oceaan ? differentiëren en tegelijk kosten reduceren, nieuwe markten betreden
Managementinnovatie

Lees meer...

Wat is innovatie?

Innovatie
=het vinden van vernieuwende ideeën en met manieren om deze ideeën om te zetten in succesvolle producten pf processen
 permanente vernieuwing van dit succes met langetermijnsucces
 er moet bron zijn van vernieuwende ideeën en moeten ingeschakeld worden in de onderneming
 Creatieve ideeën omzetten in bruikbare processen, succesvolle producten of motiverende werkmethoden
 moeten economische en sociale meerwaarde creëren
 exploratie / exploitatie !
 zo snel mogelijk deel uitmaken van belangrijke bedrijfsprocessen
 Snel en degelijk in bedrijf verspreid worden, gunstig ontvangen worden en deskundig geïmplenteerd
 Tijdig en efficiënt en winstgevend op de markt gebracht
 toenemend belang door toenemende globalisering: differentie van producten !!
 procesinnovatie: bedrijven kunnen kosten reduceren
 nieuwe producten: beschermen van winstmarges

Lees meer...

Sociaal ondernemerschap

Sociaal ondernemer
= iemand die een sociaal probleem onderkent en ondernemerschapstechnieken toepast om een bedrijf te creëren, organiseren en managen dat sociale veranderingen kan teweeg brengen

Lees meer...

Stakeholdermanagement

wie veel belang hecht aan duurzaam ondernemen >> stakeholderkamp !!
 duidelijk voordeel MVO: bedrijven zijn veel minder verrast door tegen hen herichte harde acties

Lees meer...

Ethische codes

Type 4 managers
= zijn managers die wel mooie resultaten halen maar die zich helemaal niet gedragen naar de waarden van de onderneming

Lees meer...

Hoe kan een bedrijf concreet MVO praktiseren

 in eerste fase zal bedrijf zijn fundamentele waarden duidelijk bekend moeten maken aan de omgeving
 bedrijf bestaat slechts bij gratie van de maatschappij: samenleving zorgt voor infrastructuur, hoogopgeleid personeel, maar ze garandeert ook dat de onderneming kan opereren binnen een rechtskader

Lees meer...

4 niveaus van MVO

1. Economische verantwoordelijkheid: bedrijven moeten zich onderwerpen aan de economische rationaliteit
2. Wettelijke verantwoordelijkheid: bedrijven moeten de wet respecteren
3. Ethische verantwoordelijkheid: bedrijven moeten doen wat goed en rechtvaardig is, ook al schrijft de wet dat niet voor
4. Filantropische verantwoordelijkheid: bedrijven moeten bijdragen aan het “het goede doel”

Lees meer...

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen

= concept waarbij bedrijven in het kader van hun bedrijfsactiviteiten en in hun relaties met andere partijen vrijwillig aandacht aan sociale kwesties en aan het milieu schenken
= ICO: de term MVO verwijst naar de verantwoordelijkheid die ondernemingen kunnen opnemen in het streven naar een duurzame samenleving: ALLE aspecten van duurzame ontwikkeling, zowel economische, sociale als milieuaspecten

Lees meer...

Duurzame ontwikkeling

= Als nadruk niet zozeer ligt op goed of kwaad, maar het bedrijfsleven bekwaam en gemotiveerd wordt geacht mee te werken aan een permanent zichzelf verbeterende toekomst
 triple P botomline bestaat uit: Pople, Planet, Profit

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen