Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Kenmerken van de ondernemer

  • Kennis: veel succesvolle ondernemingen starten een bedrijf in een sector waar ze eerder actief waren
  • Privé en persoonlijk netwerk
  • Veel energie nodig
  • Betrokkenheid bij de onderneming
  • Gepassioneerde mensen

Manager Ondernemer

Manager

 manager streeft opportuniteit na met de bedoeling waarde te creëren
 groot verschil in schaal van activiteiten

 manager kan handelen alsof het bedrijf het zijne is

Ondernemer

 doorloopt proces van idee tot commercialisatie
 grote verschil in schaal van activiteiten
 ondernemer handelt omdat het bedrijf het zijne is

Lees meer...

De doorsneeondernemer

Shane:
 blanke man tussen 40 en 50 jaar
onderneming die ze opstart weinig spectaculair: lowtechonderneming
doel van ondernemer: in eigen levensonderhoud voorzien
 start vaak in een sector waarin hij zelf jaren actief was
eigen middelen/banklening/startkapitaal van niet meer dan 25000

Lees meer...

Het ondernemerschapsproces

Proces start met innovatie-> gevolgd door prikkels, implementatie en groei
persoonlijke ambitie is de meest voorkomende prikkel tot ondernemen
 implementatiefase: de ondernemer installeert de onderneming
 groeifase: proces van opbouw, beheer en groei

Timmons en Spinelli
succesvol ondernemerschap is een resultante van volgende factoren
 gedreven door opportuniteit
gedragen door leidinggevende ondernemer en zijn teal
middelintensief en creatief
 afhankelijk van een overeenstemming
 balans tussen verschillende factoren
 geïntegreerd en holistisch

3 factoren ondernemerschap: moeten in balans zijn !
opportuniteit
team zal opportuniteit moeten benutten en middelen aanwenden in een onzekere, steeds veranderende context
 slechts klein percentage van goede ideeën ook opportuniteiten: wordt bepaald door:
- marktvraag
-marktstructuur
-omvang van de markt
marges

Middelen
het team

Lees meer...

Definitie

= een activiteit die ontdekking, evaluatie en exploitatie van opportuniteiten om nieuwe goederen en diensten, organisatiemethoden, markten, processen en ruwe materialen inhoudt door het organiseren van inspanningen die vroeger niet bestonden (Venkataraman)

= het creëren van iets nieuws met waarde door er voldoende tijd en moeite aan te besteden, en daarbij de financiële, psychische en sociale risico’s voor zijn of haar rekening te nemen en de vergoeding, bestaand uit monetaire vergoedingen en persoonlijke voldoening en onafhankelijkheid, te verkrijgen. (Hisrich en Peters)

4 cruciale aspecten:
 moet gaan om een creatief proces dat uitmondt in iets wat waarde heeft voor een publiek
er moet voldoende tijd en ruimte in geïnvesteerd worden
 ondernemer voert risicovolle activiteiten uit en kan slechts beperkt rekenen op sociale regelgeving en vangnetten
belang van onafhankelijkheid en persoonlijke voldoening is groot

Ondernemerschap kan op 2 manieren ingevuld worden
 het opstarten van een nieuw bedrijf
 het opstarten van een zelfstandige activiteit

Lees meer...

Open innovatie

= De tegenhanger van het traditionele gesloten innovatiemodel waarbij ideeën volgens een lineair, intern proces omgevormd worden tot projecten die uitmonden in nieuwe producten of diensten die op de markt geïntroduceerd worden.
 O&O afdeling gebruikt interne en externe informatie en kennis, ontwikkeling gebeurt intern
 Bedrijf een stuk transparanter: externe bronnen van informatie en kennis worden aangevoerd en er worden samenwerkingsverbanden afgesloten voor ontwikkeling en commercialisatie

VOORBEELDEN
Connect & Develop model: ideeën via netwerken binnen voorafbepaalde domeinen opspoort en vervolgens geintegreerd worden.
Innovation Jam: verschillende actoren via een website kunnen participeren in een debat over een specifiek topic
Crowd-sourcing: Grote, externe en ongedefinieerde groepen mensen betrekken om specifieke innovatieproblemen op te lossen
User-driver innovation: Potentiële gebruikers of consumenten vroeg in het ontwikkelingsproces betrekken

Lees meer...

Marktadoptatie

 ontwikkelingstijd voor productinnovatie zeer groot -> duurt lang voor na marktintroductie de verkopen toenemen
 Dingen die snellere marktadoptie helpen:
-> gemakkelijk uit te proberen product
-> gemakkelijk observeerbaar product
-> product dat compatibel is met andere technologie
-> lagere complexiteit van het product

Lees meer...

Innovatieteams

  • Functionele teams: in geval van kleine verbeteringen
    -> dragen bij tot het project van eigen afdeling
    -> rapporteren aan afdelingshoofd
  • Lichtgewichtteams:

-> werken vergelijkbaar
-> projectmanager beheert project

  • Zwaargewichtteams:
    -> projectmanager is de kernpersoon in de organisatie
    -> controle over beslissingsprocessen en middelen en hij legt doelstellingen
    -> vergelijkbare macht als afdelingshoofd : soms conflicten
  • Autonoom team:
    -> teamleden verlaten hun eigen afdeling
    -> team formuleert eigen doelstellingen
    -> projectmanager is de enige aan wie ze rapporteren
    -> risico: volledig los van de organisatie en resultaten moeilijk te integreren in bestaande activiteiten
Lees meer...

Projectselectie

Methode

Voordeel

Nadeel

Marktonderzoeksmethoden (focusgroepen/panel van consumenten)

Geeft potentieel van marktacceptatie weer

Houdt geen rekening met strategische, technologische en productiefactoren

Modellen die de voordelen meten(scoring, checklist)

Goed in vroege fasen(bij gebrek aan financiële data)

Beziet ieder project op zichzelf

Portfolioselectiemodellen (BCG-matrix)

Geeft een rangorde van projecten weer

Te veel data nodig

Economische modellen(payback, sensitiviteit)

Goed voor standaardprojecten

Betrouwbare financiële data nodig,
Beziet ieder project op zichzelf


 meeste bedrijven kiezen voor portfolioanalyse
-> bestaat uit aantal criteria
-> nagegaan of projecten in lijn zijn met gekozen strategie
-> nagaan wat timing van projecten is(bedrijf wil vermijden dat alle projecten in technische ontwikkelingsfase zitten of dat alle projecten tegelijkertijd op de markt geïntroduceerd worden)
-> financiële tools gebruikt

Onderverdeling van de projecten: op basis van de impact op processen en processen

Doorbraakprojecten
= impliceren grote veranderingen zowel wat betreft het proces als het product
 doelstelling: dergelijke projecten is ambitieus: creatie van een totaal nieuw product voor een nieuwe markt

Platformprojecten
= minder radicaal maar bieden de basis voor een familie van producten en zijn vaak op verschillende dimensies verschillend.

Afgeleide projecten
= komen voort uit platformprojecten en verschillen vaak op slechts enkele aspecten van hun voorgangers

Lees meer...

Het innovatieproces

Innovatieproces (Lowe en Marriott)
= het innovatieproces als een lineair proces gaande van ideegeneratie, ideescreening, initiële concepttesting, businesscase-analyse, ontwikkelingsfase, testing en validatie tot productlancering

Leonard & Sensiper (1998)
 innovatieproces is NIET lineair, maar kent verschillende feedbackloops

Gate 1: eerste beslissing genomen om middelen toe te kennen, criteria zijn vrij kwalitatief:
strategische fit, technische haalbaarheid, competitief voordeel
Stage 1: product wordt meer in de diepte bestudeerd, zowel op technologisch vlak als op de markt

Gate 2: gedetailleerde screening en soms gebruikgemaakt van een scoringsmodel(marktattractiviteit, competitieve situatie, productvoordeel en winstpotentieel) -> er worden substatentieel meer middelen toegekend
Stage2: Businesscase ontwikkeld met een technische analyse, competitie analyse en gedetailleerde financiele analyse

Gate3: Mogelijkheid om project te stoppen, zeer strenge criteria
Stage 3: op het einde moet prototype van prodcut af zijn

Gate 4: algemene attractiviteit wordt nogmaals bekeken
Stage 4: Product wordt verder getest en reactie vd consument pretesten. (Pilotproductie + kwaliteitscontroles)

Gate 5: de financiële haalbaarheid bekijken en de productplannen uitgewerkt
Stage 5: productieplannen en marktlancering wordt uitgevoerd

Lees meer...

Bronnen van Innovatie

Waarom innoveren als innovateur meestal niet er het grootste voordeel uithaalt?
Rol van de dominante strategie (krijgt soort standaard)

Innovatie kan onstaan uit verschillende bronnen (Schilling)
 uit individuen, ‘uitvinders’ die vaak oplossingen zoeken voor eigen behoeften
 universiteiten
 samenwerking tussen verschillende bedrijven

 Bedrijven
-> Research & Development (R&D)
= technology push
- speurt permanent naar vernieuwingen

-> Onderzoek & Ontwikkeling (O&O)
= market pull
- signaal komt van de klant
- ontwikkeld volgens de wensen van de klant

 Niet voor alle bedrijven weggelegd is om een fast follower te zijn
-> visie op het creëren van een massamarkt
-> doorzettingsvermogen
-> hoge financiële toewijding
-> volgehouden innovatie
-> inzet van activa

Dominant design
= in sommige sectoren kan een product of procesarchitectuur ontstaan die een productcategorie domineert, 50 procent of meer van de markt inneemt en nauwelijks nog te wijzigen is, een soort standaard

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen