Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Oorsprong en rol van diensten in de concurrentiestrijd

*Servitisatie (toevoegen van diensten voor differentiatie) = gewijzigde kijk op belang diensten voor ondernemingscompetitiviteit:

  • Product & dienst = totaalpakket
  • Business Concept (blauwdruk van totaalpakket dat men op markt voorstelt):
    • Wat = bronnen van waarde voor de klant:
      • Product
      • Bijgeleverde diensten
    • Reductie kosten voor klant
  • Concurrentievoordeel = verzameling van factoren die de onderneming uniek maakt in ogen van de klant (zoals aanbieden van diensten):
    • Laat onderneming toe meer winst te maken = rendabel overleven
    • Concurrentie = reductie naar concurrentievoorwaarde (noodzakelijke drempelvoorwaarden om mee te kunnen in de markt)
    • Productie-onderneming = toevoegen diensten
    • Dienstenonderneming = PRODUCTISATIE (verankeren van dienst in tastbaar product)

*Verticale desintegratie van de waardeketen = bepaalde activiteiten buiten bedrijf laten uitvoeren:

  • Ondernemingen plooien zich steeds meer terug naar hun kernactiviteiten (processen die bron van concurrentievoordeel vormen)
  • Uitbesteden aan derden die efficiënter, goedkoper en beter kunnen (meestal diensten)
Lees meer...

Plaats- of distributiepolitiek

  • Fysieke distributie:
    • Wijze waarop binnenkomende orders worden afgewerkt
    • Vervoer
    • Plaats & interne organisatie magazijnen
  • Afzetwegen:
    • Distributiekanaal:
      • Directe verkoop
      • Detailhandel
      • Groothandel
      • Exclusieve distributie
    • # & selectie verkooppunten:
      • Selectieve distributie
      • Intensieve distributie
    • vergoeding tussenhandelaars

Lees meer...

Promotie

  • Reclame:
    • Doel:
      • Aandacht wekken
      • Interesse opwekken
      • Potentiële kopers gunstig stemmen
    • BELOW THE LINE = actiereclame
    • ABOVE THE LINE = themacommunicatie, sponsoring, public relations,…
  • Persoonlijke verkoop:
    • Inspanningen verkopers & winkelpersoneel = overtuigen klant
  • Verkoopbevordering:
    • Extra tussentijdse verkoopinspanningen
  • Publiciteit:
    • Alle vormen van promotie die bestaan uit de gratis informatieverstrekking door derden over het product en zijn voordelen
Lees meer...

Prijspolitiek

  • Prijszetting gebaseerd op kostprijs product:
    • Verkoopprijs = kostprijs + marge
    • Gevaar voor negatieve spiraal bij hoge vaste kosten
  • Prijszetting gebaseerd op vraag:
    • TARGET COSTING
    • Criteria
      • Betalingsbereidheid, product zelf en prijsdifferentiaties
      • Plaats
      • Tijd (afroom/penetratieprijs)
  • Prijszetting gebaseerd op concurrentie
Lees meer...

Classificatie van verschillende vormen van marketing

  • Wie neemt beslissingen (marketers):
    • Politieke partijen
    • Vakbonden & pressiegroepen
    • Religieuze instellingen
    • Sociale instellingen
    • Culturele instellingen
    • Onderwijsinstellingen
  • Tot wie richten de marketingactiviteiten zich (belangengroepen):
    • Kapitaalverschaffers
    • Leveranciers = REVERSE MARKETING
    • Werknemers = INTERNE MARKETING / ARBEIDSMARKETING
    • Distributeurs = TRADEMARKETING
    • Afnemers = CONSUMENTENMARKETING / BUSINESS-TO-BUSINESS MARKETING
    • MASSAMARKETING / NICHEMARKETING
    • Overhead = MEGAMARKETING
  • Wat wordt gemarket (waarden):
    • Niet duurzame consumptiegoederen
    • Duurzame consumptiegoederen
    • Kapitaalgoederen
    • Diensten
    • Ideeën
    • Personen
    • Gebieden
    • Organisatie zelf
Lees meer...

Marketingconcepten

*MARKETINSCONCEPTEN = denkbeelden die organisaties hanteren om over producten en markten en over vraagstuk van waardeverstrekking na te denken

*5 concepten:

  • Productieconcept:
    • Klanten prefereren producten die beschikbaar, leverbaar en goedkoop zijn
    • Management = efficiëntieverbetering
    • Relevant wanneer V >> A & markt gekenmerkt door hoge kosten
  • Productconcept:
    • Klanten geïnteresseerd in producten zelf
    • Management = kwaliteitsverbetering (cfr. IKZ)
    • Klanten kunnen kwaliteitsverschillen waarnemen en houden er rekening mee
  • Verkoopconcept:
    • Klanten vertonen weerstand tegen aankoop van om het even welk product
    • Verkoop = enkel door zware verkoopsinspanningen
    • Management = opzetten sterke verkoopafdeling
    • Hit-and-run aanpak (gedwongen tot aankoop)
    • Klantentevredenheid minder belangrijk
  • Marketingconcept:
    • Klant & behoeftevervulling centraal
    • Marktgerichtheid = 3 componenten:
      • Klantgerichtheid
      • Gerichtheid op concurrentie
      • Gerichtheid op nemen geïntegreerde, elkaar ondersteunende maatregelen
    • Goede prestaties & hoge rentabiliteit
  • Maatschappelijk marketingconcept:
    • Marktgerichtheid
    • Belangen ipv verlangens centraal
    • Maatschappelijke doelen ipv winst
    • Stakeholders ipv consumenten
Lees meer...

Aspecten marketingmanagement

*Soorten marketing:

  • Strategische marketing: bepalen waarde die aan klant zal worden aangeboden (Know-What)
  • Technische marketing: aanbieden van gekozen waarde aan de klant
  • Tactische marketing: waarborgen dat potentiële klant de waarde van product percipieert (Knowhow)

*Componenten marketingmanagement:

  • Doelgroepenbepaling (segmentering): STP model
    • Segmentatie:
      • Diverse criteria
      • Targetting (doelgroepenkeuze) = aantrekkelijke segmenten kiezen
      • Positionering:
        • Product een duidelijke, kenmerkende en wenselijke plaats geven in de ogen van de consument
  • Componenten marketingmix vastleggen:
    • MARKETINGMIX = verschillende instrumenten die in kader van definitie van de waardepropositie naar de klant toe kunnen worden gehanteerd
    • 4P’s:
      • Product
      • Prijs
      • Plaats
      • Promotie
      • Verschillende componenten zijn:
        • Van elkaar afhankelijk = consistente beslissingen noodzakelijk
        • Multifunctioneel = P’s kunnen in verschillende richtingen evolueren
        • Deels uitwisselbaar
  • Kerntaken marketingmanagement:
    • Analyse van de externe omgeving
    • Planning:
      • Marketingstrategieën kiezen die bijdrage leveren aan bereiken organisatiedoelen en waarbij het strategisch plan in een marketingplan wordt vertaald
      • Marketingplan = aandacht voor SWOT-analyse:
        • Strength/Weaknesses (interne analyse)
        • Opportunities/Threaths (externe analyse)
      • Implementatie
      • Controle:
        • Resultaten meten
        • Beoordelen
        • Corrigerende acties
Lees meer...

Definities en basisbegrippen

*Marketing gestructureerd rond:

  • Behoeften
    • =door een persoon ervaren tekorten of nagestreefde doelstellingen
    • cfr. Maslow
    • behoeften leiden tot actie
    • algemeen
    • onveranderd & onveranderbaar doorheen tijd
    • kunnen niet worden gecreëerd
  • Preferenties:
    • =specifieke voorkeuren mbt concrete objecten, producten, diensten,…die kunnen worden gebruikt voor behoeftebevrediging
    • leiden tot aankoop specifiek opbject
    • kunnen worden gecreëerd (belangrijkste taak marketing)
  • Vraag:
    • Wensen + koopbereidheid & koopkracht = Vraag
  • Producten (kenmerken & voordelen):
    • Productkenmerken die aansluiten bij preferenties = productvoordelen
    • Productvoordeel = TW aan product
    • Klanten kopen waarde
  • Ruil & transactie:
    • Ten minste 2 partijen op een gegeven moment beslissen om hun respectieve behoeften te bevredigen door uilen objecten/prestaties
    • Transactie = ruilpartijen ruilen iets dat waarde heeft voor andere partij
  • Markt:
    • = groep van werkelijke of potentiële kopers van een product
    • DOELGROEP = deelverzameling binnen markt die eenzelfde verzameling behoeften & preferenties delen
Lees meer...

Situering van het begrip Marketing

*5 verschillende benaderingen:

  • Vanuit de markt:
    • Actief zijn op markten
    • Kan vrij agressief karakter krijgen
  • Vanuit koppelen vraag en aanbod:
    • Marketing = reeks van processen waardoor aanbieders en kopers van producten/diensten met elkaar in contact worden gebracht
  • Vanuit ruilprocessen:
    • Marketing = geheel van processen die ruil van goederen/diensten ter bevrediging van behoeften selectedert en realiseert
  • Vanuit de consument:
    • Marketing = geheel van processen gericht op maken en behouden van klanten
  • Als managementproces:
    • Marketing = proces waarbij men behoeften/preferenties van individuen/groepen opspoort, deze behoeften bevredigt in lijn met preferenties door ruilen van producten en waardeobjecten.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen