Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Betekenis van kennis

*Ontwikkelen omgeving, globalisatie, technologische evoluties = PERMANENTE INNOVATIE = management van individuele & organisationele kennis kennis = bron van innovatie

*Kennis dient ook te worden vernieuwd = leerprocessen = ondernemingen ontwikkelen naar lerende organisaties

Lees meer...

Kwaliteitssystemen

*KWALITEITSSYSTEMEN = waarborgen dat de organisatiestructuren en –processen van de zijde van de leverancier zodanig zijn opgezet dat de gevraagde kwaliteit aan de klant zal worden geleverd. = Normen

*ISO-9000 normen:

  • International Standards of Operations
  • Pasklare recepten voor realiseren kwaliteit
  • ISO = verhoogde kwaliteitsbetrouwbaarheid
  • IKZ = verbetering kwaliteitsniveau

*Opbouwen van kwaliteitssysteem:

  • KWALITEITSHANDBOEK = geeft vanuit beleidsstandpunt weer hoe kwaliteit zal worden verhoogd
  • PROCEDURES = geven concreet weer wat zal gebeuren om eisen van norm in te vullen
  • WERKINSTRUCTIES = geven weer hoe bepaalde handelingen dienen te gebeuren & hoe bepaalde operaties dienen te worden uitgevoerd
  • PLANNEN = klantenspecifieke procedures & werkinstructies die lichte afwijkingen vertonen ten opzichte van de algemene procedures of werkinstructies
  • REGISTRATIES = bewijzen dat werd uitgevoerd wat werd voorgeschreven

*Certificatie:

  • Verificatie goede werking van kwaliteitssysteem
  • Door onafhankelijk auditbureau
  • Kwaliteitscertificaat (3 jaar)
  • Tussentijdse audit (6 maand)

Lees meer...

Effecten van kwaliteitszorg

*Invloed kwaliteit op omzet en marktaandeel:

  • Positieve impact op imago & reputatie
  • Positieve invloed op merkbekendheid

*Invloed kwaliteit op kosten:

  • Conformiteitskosten:
    • Preventiekosten = fouten voorkomen
    • Evaluatiekosten = conformiteit met standaarden vaststellen
  • Kosten van non-conformiteit:
    • Interne fouten (corrigeren niet conforme producten)
    • Externe fouten (waarborgkosten, aanpassingswerken)
  • Kosten voor nodeloos overtreffen kwaliteit:
    • Gebrek aan behoefte van klant = overbodig/onbelangrijk
  • Opportuniteitskosten:
    • Gemiste kansen
Lees meer...

Integrale kwaliteitszorg

*INTEGRALE KWALITEITSZORG = waarborgen van kwaliteit door het geheel van waardecreërende activiteiten

*Premissen voor IKZ:

  • Klant moet kwaliteit duidelijk kunnen waarnemen:
    • Zoeken naar behoeften & aankoopcriteria klant
    • Communicatie naar klant
    • Zorgen dat klant betrokken wordt in alle fasen van productieproces
  • Kwaliteit is een zaak van alle departementen:
    • Interne klant
    • Kwaliteit is systeemeigenschap (waarde wordt gecreëerd in zowel kernprocessen als ondersteunende processen)
  • Kwaliteit veronderstelt inzet alle medewerkers:
    • Interne communicatie
    • Empowerment = zorgt dat medewerkers gepaste beslissingen tegenover klant kunnen nemen
  • Kwaliteit vergt kwaliteitspartners:
    • Stroomopwaarts:
      • Partnerships met leveranciers
    • Stroomafwaarts:
      • Goede relatie met distributeurs
    • EFFICIËNT CONSUMER RESPONSE (ECR):
      • Samenwerking tussen bedrijven in bedrijfskolom
      • Waarborgen dat klant verse, kwalitatieve en goedkope producten krijgt
  • Kwaliteit is nooit af:
    • Voortdurend streven naar kwaliteitsverbetering
    • KAIZEN = iets geleidelijk maar gestaag aanpassen ten goede
  • Soms zijn kwaliteitsspongen nodig:
    • Gedurfde nieuwigheden = shocktherapie in gaan zetten
    • BUSINESS PROCESS REENGINEERING (BPR)
  • Kwaliteit is gratis:
    • Correct produceren van begin af aan kan enorm kostenbesparend werken
  • Kwaliteit is niet voldoende:
    • Kwaliteit behoort tot concurrentievoorwaarden
    • Kan door andere voordelen vervangen worden
  • Kwaliteit kan zwak product niet redden:

*Deming-wiel (PLAN-DO-STUDY-ACT methode/PDCA cirkel) = voortdurende verbeteringen = reeks van activiteiten:

  • Plan:
    • Opmaken plan voor verbetering bestaande praktijken mbv onderzoek huidige situatie
  • Doe:
    • Plan uitvoeren
  • Controleer:
    • Uitvoering controleren
  • Actie:
    • Vervolgactie om verbetering duurzaam te maken = nieuwe norm
    • Opnieuw PDCA cirkel om verbetering te stabiliseren
Lees meer...

Kwaliteitszorg in diensten

*Kwaliteitszorg diensten = marketing belangrijk = 3 klemtonen (naast externe marketing):

  • Interne marketing:
    • Naar eigen personeel & binnen onderneming
    • Personeel voldoende gemotiveerd en geïnformeerd
    • Verhoogt effectiviteit verkoopproces
  • Interactieve marketing:
    • Optimaliseren persoonlijk contact tussen klant en aanbieder
  • Relatiemarketing:
    • Klanten zo lang mogelijk behouden & duurzame band opbouwen
Lees meer...

Wat is kwaliteit?

*5 opvattingen:

  • Intrinsieke excellentie, schoonheid = filosofische visie
  • Aanwezigheid van productkenmerken = productvisie:
    • Meetbaar & objectief
    • Niet perceptie van klant, maar intrinsieke eigenschappen product voorop
  • Aangepastheid aan behoeften van de klant = klantenvisie:
    • Moeilijk te achterhalen
    • Oplossen dmv marketing: marktonderzoek, enquêtes,…
  • Conformiteit met specificaties = productievisie:
    • De klant foutloos bereiken
    • Eerder naar binnen gericht
    • Geconcentreerd op productontwikkeling & productiecontrole
  • Verhouding tussen prijs en waarde van een product:
    • Klantenkost (total cost of ownership):
      • Verkoopprijs
      • Tijd & energie
      • Psychologische kosten
    • Klantenmeerwaarde

*8 dimensies van kwaliteit:

  • Prestaties van product of dienst (primaire functionaliteit):
    • Sluiten aan bij product- en klantenvisie
    • Meetbaar & onderling vergelijken
  • Toebehoren (features):
    • Secundaire attributen
    • Onderscheid prestaties/features steunt op inschatting klant & evolueert in tijd
  • Betrouwbaarheid:
    • defectwaarschijnlijkheid
  • Conformiteit:
    • Mate waarin ontwerp & gebruik product overeenstemmen met vooropgestelde normen
    • Intern: % afgewezen producten
    • Extern: service/reparatiebezoek & klachten
    • Objectief meetcriterium
    • Productievisie
  • Duurzaamheid:
    • Technische & economische levensduur
  • Onderhoud & dienstverlening:
    • Zowel objectief als subjectief criterium
  • Esthetische ervaring:
    • Persoonlijke voorkeur klant
  • Gepercipieerde kwaliteit:
    • Bij afwezigheid voldoende informatie
Lees meer...

Componenten van servicekwaliteit

*SERVICEDRIEHOEK = conceptualiseert elementen waaruit kwaliteit van een dienst moet bestaan

  • Organisatorische component (structurele kapitaal)
  • Menselijk kapitaal:
    • Technische vaardigheden
    • Persoonlijke vaardigheden
Lees meer...

Specifieke strategische vraagstukken voor diensten

*Levering diensten = betrokkenheid klant:

  • Hoe goed kan klant kwaliteit van dienstverlening beoordelen?
    • Rigoureuze afspraken over rol elke partij
    • Duidelijk detailleren aan welke criteria de dienst moet voldoen en welke meetnormen gehanteerd zullen worden
    • Waardesignalen verzorgen (uiterlijke tekenen die waarde uitstralen)
  • Wanneer schept betrokkenheid klant toegevoegde waarde?
    • Expliciet gebruik maken van expertise klant = hefboom voor hoogkwalitatieve en op maat gesneden dienst
    • Win-win relatie
    • Dienstverlener en klant bepalen samen de samenhang tussen waardecreërende activiteiten
  • Hoe kan het feitelijke gebruik van dienst gewaarborgd worden?
  • Hoe kan kwaliteit van diensten onafhankelijk worden van ruimte en tijd?
    • Technologie speelt grote rol
Lees meer...

Basiskenmerken van diensten

*2 basiskenmerken

  • Ontastbaarheid:
    • Eigenschappen en kwaliteiten niet bij voorbaat gekend = reputatie & imago geven verwachting
    • Zelden ‘pure’ diensten = bevatten vaak materiële componenten of zijn verbonden met FACILITATING GOODS (vergemakkelijken aankoop dienst)
    • Continuüm van lage tot hoge ontastbaarheid
  • Simultaniteit:
    • Gedeeltelijke overlapping tussen productie en consumptie van dienst
    • Gradaties
    • Verschil in intensiteit

Hoge tastbaarheid

Lage tastbaarheid

Hoge gelijktijdigheid

Zuivere diensten

Lage gelijktijdigheid

Industriële bedrijven

*2 afgeleide kenmerken

  • Vluchtigheid:
    • Kunnen niet op voorraad worden gemaakt en ongebruikt hebben ze geen enkele waarde
  • Heterogeniteit:
    • Potentiële schommelingen in kenmerken van dienst

*Gevolgen van ontastbaarheid en gelijktijdigheid:

  • Dienst is moeilijk te omschrijven en definiëren:
    • Complexiteit = moeilijker te communiceren
    • Complexiteit = moeilijker voor klant om verschillende diensten te beoordelen & vergelijken = baseren op prijs & tastbare elementen
  • Verlies van controle:
    • Dienstenorganisatie = moeilijk om variabiliteit te absorberen en te bufferen
    • Erg afhankelijk van personeel
  • Interactie tussen proces en klant is erg hoog:
  • Interactie tussen operationeel beheer en marketing
  • Groei van dienstenorganisatie:
    • Intrededrempels
    • Limieten aan grootte van eenheid op bepaalde plaats zonder negatieve impact
    • Verschillende sites = problemen mbt organisatiestructuur & algemeen beheer
    • Decentralisatie & autonomie personeel
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen