Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Wie oefende er bevoegdheden uit voor 1989?

  • Nationale overheid ( fed, gewestelijke en communautaire bvh)
  • De Vlaamse en Franse Gemeenschao
  • De provincie
  • De agglomeratie (ART 156 GW)
  • De 19 gemeenten

Fed overheid beovoegd voor fed aangelegenheden, maar ook voor de residuaire bevoegdheden. + Meertalige instellingen en personen (bv ocm w ziekenhuizen en rusthuizen,koninklijk lsueum schone kunsten,die zijn bicommunaitair en dus in handen van Fed niveau)

  • Wat verandert er na 1989?
  • Brussel is een Gewest geworden
  • Gemeenschapscomissies

Lees meer...

De samenstelling van de Vlaamse regering

  1. Kris Peeters, Buitenlands beleid en Landbouw
  2. Ingrid Lieten
  3. Geert Bourgeois
  4. Jo vandeurzen Volksgezondheid
  5. Hilde crevits, Mobiliteit
  6. Freya van de Bossche, Energie
  7. Joke Schauvliege (CD&V) Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur,
  8. Pascal Smet (sp.a) Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel,
  9. Philippe Muyters (N-VA) Vlaams minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport,
  • Onderwijs als enige bevoegdheid die echt homogeen verdeeld is.

Zie ook samenstelling van de Waalse regering (Tillieux, minister voor sociale zaken en volksgezondheid.) + Duitstalige gemeenschap, waar ‘toerisme’ niet op zijn plaats staat.

Lees meer...

Staatsecretarissen

  1. De heer Mencior Wathelet, staatssecretaris voor leefmilieu, energie en mobiliteit (6)
  2. De heer philippe Courard, staatssecretaris voor sociale zaken, Gezinnen en Personen met een handicap.
  • Zie art. 6, VII BWHI en de zesde staatshervorming; Mobiliteit:
Lees meer...

Bijzondere Wet Hervorming Instellingen (BWHI)

ART 6 , Vlaanderen. Wat de Economie betreft

1; Het ec beleid

2; De gewestelijke aspecten van het kredietbeleid met inbegrip van de oprichting en het beheer van de openbare kredietinstellingen

3; Het afzet en uitvoerbeleid, onverminderd de federale bevoegdheid :
a) om waarborgen te verstrekken tegen uitvoer-, invoer- en investeringsrisico's; de vertegenwoordiging van de gewesten in de federale instellingen en organen die deze waarborgen verstrekken, wordt verzekerd;
b) inzake het multilaterale handelsbeleid

ART 5 (!!!)

Persoonsgebonden aangelegenheden 1. Wat gezondheidsbeleid betreft

Bovendien zullen met de zesde staatshervorming de rusthuizen en de long care zorgen naar de gemeenschappen zullen worden overgedragen, evenals de hulp aan gehandicapten en de daarbij horende financiering.

(4) BWHI

Art. 6,V. Het landbouwbeleid en de zeevisserij, onverminderd de federale bevoegdheid inzake :
1° de normering en de daarop toepasbare controle inzake de kwaliteit van de grondstoffen en de plantaardige producten met het oog op het verzekeren van de veiligheid van de voedselketen;
2° de normering en de daarop toepasbare controle inzake de dierengezondheid, het dierenwelzijn en de kwaliteit van de dierlijke producten met het oog op het verzekeren van de veiligheid van de voedselketen;
3° de inkomensvervangende maatregelen bij vervroegde uittreding van oudere landbouwers;

(5) De federale regering wil 20 miljoen euro besparen door het systeem van loopbaan­onderbreking voor ambtenaren fors in te perken zoals het eerder al deed met het tijdskrediet. Minister van Werk Monica De Coninck (SP.A)wil het systeem van loopbaanonderbreking in het onderwijs en de openbare sector grondig inperken, van vijf naar één jaar om precies te zijn.

De minister voert daarmee een hervorming door die al in het regeerakkoord van december 2011 aangekondigd was. Het systeem van tijdskrediet dat geldt in de privésector werd midden 2012 al verstrengd en teruggeschroefd. ( de Morgen 20 maart 2013)

Maar met de zesde staatshervorming wordt loopbaanonderbreking voor de lokale, provinciale en communautaire en regionale openbare sector geregionaliseerd.

Lees meer...

De regering van de deelstaten

  1. De vlaamse regering telt ten hoogste 11 leden, de voorzitter inbegrepen. Ten minste één lid heeft zijn woonplaats in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad.
  2. De Franse Gemeenschapsregering telt ten hoogste 4 leden, de voorzitter inbegrepen. Ten minste 1 lid heeft zijn woonstad in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad.
  3. 3. De waalse regering telt ten hoogste 7 leden.
  4. De parlementen kunnen ieder voor zich, bij decreet, het maximum aantal leden van hun Regering wijzigen.

We geven nog eens de samenstelling en de bevoegdheden van de federale regering weer

  1. Fed regering: max 15, nu 13 (paritair)
  2. Vl regering max 11, nu 10 ( 1 moet woonplaats in Brussel hebben)
  3. Fr regering max 8, nu 7 ( 1 moet zijn woonplaats in Brussel hebben)
  4. Waalse Reg: max. 9, nu 8
  5. Brusselse Reg: 5
  6. Duitse Reg: min. 3, nu 4

Federale ministers en vice ministers

  1. Elio Di Rupo, Eerste minister
  2. Pieter De Crem, Vice Eerste minister en minister van Landsverdediging
  3. Didier Reynders,Vice eerste minister en minister van Buitenlandse zaken en Europese handel (1)
  4. Johan Vande Lanotte, vice eerste minister en minister van economie (2) consumenten en Noordzee.
  5. Alexander De Croo, Vice-Eerste Minister en Minister van Pensioenen
  6. Mevrouw Joëlle Milquet, Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen
  7. Mevrouw Laurette Onkelinx, Vice-Eerste Minister en Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid (3), belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen
  8. Sabine Laruelle, Minister van Middenstand, KMO's, Zelfstan­digen en Landbouw (4)
  9. Annemie Turtelboom , Minister van Justitie
  10. Olivier Chastel, Minister van Begroting en Administratieve Vereenvoudiging
  11. Monica De Coninck , Minister van Werk (5)
  12. Jean Pascal Labille , Minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
  13. 13. Koen Geens , Minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken

De gewesten zijn het oneens met het voornemen van Reynders om een netwerk van federale economische adviseurs in het leven te roepen. Een overschrijding van bevoegdheden, vindt Peeters, die een beroep bij de Raad van State heeft aangekondigd. (de Standaard, 19 maart 2013)

Lees meer...

Werking parlement

  • Legislatuurparlement: Fed parlement (de kamer) die moet in principe haar 4 jaar uitdoen tezij een moete van wantrouwen is,die constructief (geen plaatsvervanger) is.
  • Motie moet steeds constructief zijn.
  • 4jaar, dit principe is grondwettelijk vastgelegd

Lees meer...

Asymmetriën parlement

ART 137

Met het oog op de toepassing van ART 39 kunnen het parlement en de Vlaamse gemeenschap en het parlement van de Franse gemeenschap en hun Regeringen de bevoegdheden uitoefenen van respectievelijk het Vlaamse en het Waalse gewest, onder de voorwaarden en op de wijze die de wet bepaalt. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaalt in ART 4, laatste lid.

ART 138

Het parlement van de franse gemeenschap enerzijds en het parlement van het Waels gewest en de Franse taalgroep van het parlement van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest anderzijds kunnen in onderlinge overeenstemming en elk bij decreet beslissen dat het parlement van het Waalse gewest en zijn regeering in het Franse taalgebied en de Franse taalgroep van het parlement van het Brusselse Hoofdstelijke Gewest en zijn college in het tweetalig gebied Brussel Hoofdstad geheel of gedeeltelijk bevoegdheden van de franse Gemeenschap uitoefenen.

De franse gemeenschap oefent bevoegdheden uit voor Wallonie met inbegrip van duitstalige gebieden, dus voor gewestelijke aangelegenheden valt Duitstalig gebied daaronder

ART 139

Op voorstel van hun respectieve Regeringen kunnen het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap en het Parlement van het Waalse Gewest in onderlinge overeenstemming en elk bij decreet beslissen dat het Parlement en de Regering van de Duitstalige Gemeenschap in het Duitse taalgebied geheel of gedeeltelijk bevoegdheden van het Waalse Gewest uitoefenen.

Lees meer...

Grondwettelijke beginselen

ART 11_116

ART 117: 5 jaar, legislatuurparlement

Kiessysteem!

Vlaanderen, bij de overstap naar kiestdistricten naar provincies, heeft 5%drempel ingevoerd, en apparentering afgeschaft. In wallonie is dit anders, eerste overstap naar assymetrie tussen Vlaanderen en Wallonie

Parlementaire Structuur

Vlaamse Gem.

Franse Gem

Duitstalige gem

118

+6

75

+19

25 parlementsleden verkozen

=124

=94

Vlaams gewest

Waals gewest

Brussels gewest

118

75

89 (rechtstreeks verkozen)

Connecties met het federale niveau

Zie volgende p : de tabel

72 (17 zetels voor Vlaanderen

Kamer: 150 leden

Senaat: 60 leden

10 gecoöpteerde (6N+4F)

29 uit het Vlaamse Parlement (waarvan minstens 2 uit Brussel)

10 uit het Franse Gemeenschapsparlement

8 uit het Waalse Gewestparlement

2 uit het Brusselse Parlement (Franse taalgroep)

1 uit het Parlement van de Duitstalige gemeenschap

Lees meer...

Stappen in de staatshervorming

1986-1871

In taalgebieden spreken de overheidsinstanties de taal van dat gebied. In een aantal gemeenten heeft men een aantla faciliteiten gecreerd. Niet voor overheidsinstanties, wat zij moeten taal van dat gebied spreken. Maar de burgers niet, ze hebben het recht bediend te worden in een andere taal. De bedoeling was, dat deze faciliteiten zouden uitdoven. (art 4)

Cultuurgemeenschappen: In 80’ heeft men de bevoegdheden uitgebreid naar persoonsaangelegenheden, dus ‘gemeenschap’ en prefix ‘cultuur’ weglaten. Deelstatelijke eniteiten in een federaal systeem hebben territoriale verankering. (art 127)

Gewesten, tegerlijkertijd met gemeenschappen ingevoerd (art 127) Het begrip ‘gewest’ is een zuiver territoriaal concept. Brussel behoort deels tot vlaamse en waalse gemeenschap. Brussel behoort tot het tweetalig gewest brussel hoofdstad.Vanaf 88 krijgen gewesten pas gestalte. Veel onenigheid over gewest Brussel, Vlamingen vonden dat brussel moest vastgeknoopt worden aan gemeenschap. Gewesten zijn het resultaat van wallonie in de vraag naar meer autonomie op vlak van economie, landbouw en plaatsgebonden zaken.

2 verlangens *culturele vs plaatsgebonden autonomie * dus zowel gewesten als gemeenschappen

Mechanismen ter bescherming van de minderheden: ( de franstaligen eigenlijk)

  • Ministerraad: paritair = De federale regering is paritair samengesteld, evenveel nederlandstaligen als franstaligen.
  • Taalgroepen in parlement= Reden: omdat taalgroepen zouden kunnen optreden als raad van de vlaamse of waalse gemeenschap. ART 4 grondwet
  • Bijzondere meerderheidswetten: (altijd ivm staatshervorming) een wet aangenomen met de meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt ( ART 4, 39?127,128,142 GW)
  • Alarmbelprocedure= mechanisme door franstaligen bedacht om zich als minoriteit in te dekken. ART 45 GW . Een procedure die alleen geldt voor fed niveau. Is nog nooit gebruikt, bijna bij bhv maar de regering is toen gevallen! Franstaligen kunnen via deze procedure hun belangen in Vlaanderen verdedigen, als minderheid. Voelden zich door BHV bedreigd, maar afgezien daarvan, nauwelijks momenten waarop me aan de alarmbel zou trekken. Franstaligen hebben zich in redelijk hypothetische scenario’s ingedijkt.

1980

  1. Uitbreiding bevoegdheden

(Cultuur)gemeenschapeen+ uitvoerend orgaan: eerste bijzondere meerderheidwet BWHI

  1. Hoofdgewesten krijgen gestalte + ART 137 GW. In 80 maakt men werkt van de gewesten, men is het niet eens met Brussel. Landbouw, ruimtelijke ordening, en taalgroepen krijgen de bevoegdheid om voor gewesten wetten uit te vaardigen. Men richttte derde afdeling opgericht bij RVST: bevoegdheidsconflicten, maar dat kwam nooit van de grond. Men wou toen in 2de instantie senaat aanspreken, maar dit is enkel in 2 gevallen gebeurd.
  2. Oprichting Arbitragehof (ART 137 GW)

1988

  1. Communautarisering van het onderwijs en uitbreiding bevoegdheden Arbitragehof. Onderwijs was al een bevoegdheid van gemeenschappen, maar op dat pakket onderwijs waren zo danig veel uitzonderingen, dat het eigenlijk federaal was. Dus langs bij de kanten drong men aan op de communautarisering van het onderwijs. Maar CDH was er tegen, want het onderwijs was in die tijd in handen van 2 netten, het rijksonderwijs en vrijnetonderwijs. CDH vreesde dat het katholiek onderwijs zou verminderen en ten onder gaan. Maar uiteindelijk gaf CDH toe, maar met met ART 34 in grondwet, vrije keuze van onderwijs. En arbitragehof moest art 10,11 en 34 toetsen; En dit was toen een enorme stap voor AH die in één klap meer bevoegdheden kreeg.
  2. Financieringsstelstel : bijzondere meerderheidswet van 1989
  3. Oprichting Brussels hoofdstedelijk gewest : bijzondere meerderheidswet van 1989 (BWB)
  4. Betonnering faciliteiten.

1992-1993

  1. Directe verkiezing van de raden ( regionale parlementen)
  2. Hervorming federale kamer en Senaat
  3. Verdragsrechterlijke bevoegdheid voor de G &G

2001,2003 en 2004-2005

  1. Overdracht van bevoegdheid inzake de organieke wet op de gemeenten en provincies
  2. Uitbreiding bevoegdheden AH tot titel 2 GW
  3. Herstructurering van de Brusselse instellingen

2012-2014

  1. Overdracht van bevoegdhden: arbeidsmarkt ; gezondheidszorg, gesinsbijslagen, justitie en mobiliteit
  2. Herziening van de financieringswet en toekenning van fiscale autonomie van 10,7 miljard aan de gewesten.

Lees meer...

De staatshervorming

Triggers:

1.De koningskwestie: Vlamingen vonden de dominantie van de franstaligen niet kunnen,leidde tot een toenemende roep om meer zelfstandigheid in de culturele hoek, en wensten meer autonomie ivm gebruik van taal en culturele aangelegenheden.

2.De eenheidswet :

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen