Parallelle bevoegdheden
- Gepubliceerd in Wetgeving
- Wetenschappelijk onderzoek
- Verdragen
- Oprichten van diensten
- Ontwikkelingssamenwerking
- Strafrecht: ART 11 BWHI
Interne soevereniteit wordt opgesplitst tussen federaal niveau en niveau van de gemeenschappen en gewesten. Meestal werk met met concurrerende bevoegdheden:
Duitsland: centripetaal = van de deelstaten naar een overkoepelend geheeld
Belgie is een van de weinige centrifugale staten: men ging van een eenheidstaat naar een federale staat. Federaal niveau = residuaire niveau
Deelstaten = toegewezen bevoegdheden
Zolang het federaal niveau de bevoegheid niet naar zich toetrekt, blijft het op niveau van de deelstaten = principe van de gedeelde bevoegdheden
In belgie wou men dit vermijden : en werkt me met principe van de exclusieve bevoegdheden
In Vlaanderen is er vraag naar meer autonomie.
De belgische staatshervorming gerezen uit de vraag naar meer autonomie, om voor een aantal aangelegenheden hun eigen weg te gaan. De autonomie van de deelstaten is het motief voor de staatshervorming. De kenmerken hebben allemaal te maken met autonomie.
Sleutelwoord is de autonomie van gemeenschappen en gewesten
Belgie | Gemeenschappen en gewesten |
Gereserveerde en residuele bevoegdheden= volheid van bevoegdheid | Toegewezen (expliciet) bevoegdheden
Bijna uitsluitende exclusieve bevoegdheden
Gedeelde of concurrente bevoegdheden (ART 170 2 GW)
|
Verticaliteitsbeginsel > functioneel beginsel | Verticaliteitsbeginsel > functioneel beginsel |
GEMEENSCHAPSCOMMISSIES
- Artikel 135 GW
- Communautaire bevoegdheden
- Gedecentraliseerde besturen
- Vl. GC en het COCOF: adm. Overheden: administratieve besluiten
- Gem. Gem. Com: Bicommunautaire persoonsgebonden aangelegenheden, communautaire ordonnanties + adm. overheid
Cocof: Oefent de bevoegdheden uit die door de Franse gemeenschap zijn overgedragen en wel bij wijze van decreten.
ART 135
Een wet aangenomen met de in artikel 4, laatste lid, bepaalde meerderheid wijst de overheden aan die voor het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad de bevoegdheden uitoefenen die niet zijn toegewezen aan de gemeenschappen voor de aangelegenheden bedoeld in artikel 128, § 1.
ART 128
§ 1. De Parlementen van de Vlaamse en de Franse Gemeenschap regelen, elk voor zich, bij decreet, de persoonsgebonden aangelegenheden, alsook, voor deze aangelegenheden, de samenwerking tussen de gemeenschappen en de internationale samenwerking, met inbegrip van het sluiten van verdragen.
Vlaamse en franse gemeenschap
Decretale bevoegdheid ten aanzien van Brussel hoofdstad
Enkel ten aanzien van intercommunaire instellingen
Niet tav personen!! Niet tav van bicommunautaire instellingen
Vlaamse Gemeenschapscommissie:
- Vergadering: 17 leden van de Ned. Taalgroep
- College: 2+1
Franse Gemeenschapscommissie:
- Vergadering: 72 leden van de Franse taalgroep
- College: 2+1+2
Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie
- Vergadering: 89
- College: 2+2 (voorzitter heeft raadgevende stem)
- ART 135 GW
- Communautaire bevoegdheden
- Gedecentraliseerde besturen
- Vl GC en het COCOF: administratieve overheden: administratieve besluiten
- Gem gem com: bicommunaire persoonsgebonden aangelegenheden, communautaire ordonnanties+ admin overheid
Parlement: 89 = 17 nedt. + 17 Frabst
Regering: 5 leden
- 2 nedt
- 1 minister presiden (Franstalig) Charles Piqué
- 2 franstalig
3 staatsecretarissen
- 1 nedtalig.
- 2 Franstalig
Guy vanhengel, brigitte Grouwels, frémoud
Agglomeratie organen
- Agglomeratieraad : 89 leden
- Agglomeratiecollege: 5leden
ART 39 GW: De wet draagt aan de gewestelijke organen welke zij opgericht en welke samengesteld zijn uit de verkozen mandatarissen de bevoegdheid op om de aangelegenheden te regelen welke zij aanduid met uitsluiting van die bedoeld in ART 30 en 127 en 129 en dit binnen het geboed en op de wijze die zij bepaalt.