Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Het percentage overeenstemming

Als de variabele waar we naar kijken een categorische variabele is, kijken we naar de proportie (%) overeenstemming. Dit is het totaal aantal beoordelingen en de proportie van overeenstemming; Σfdiagonaal / N. Waarbij de fdiagonaal voor iedere categorie het aantal door beoordelaar 1 en beoordelaar 2 identiek ingedeelde respondenten is, en N het totaal aantal respondenten. Nadeel van deze maat is dat grote afwijkingen even zwaar worden aangerekend als kleine afwijkingen. Daarbij houdt de maat er geen rekening mee dat als 2 beoordelaars op grond van toeval respondenten hadden geclassificeerd, er ook voor een deel overeenstemming was geweest. Een maat die daarvoor corrigeert is de;

Lees meer...

De gewone correlatie

Als er twee beoordelaars zijn, en de variabele die zij allebei gescoord hebben minimaal interval niveau is, dan is de mate van overeenstemming eenvoudig uit te drukken in de gewone Pearson-product-moment-correlatiecoëfficiënt. Deze correlatie coëfficiënt heeft als voordeel dat het een inzichtelijke veel gebruikte maat is. Voordeel is dat kleine afwijkingen minder zwaar worden aangerekend als grote afwijkingen.

Lees meer...

Test-hertestbetrouwbaarheid

  • Na de eerste meting van het construct meet de onderzoeker het construct nog een keer. Men komt dit ook wel tegen onder intrabeoordelaarsbetrouwbaarheid.

  • Het probleem met deze methode is dat er 2x gemeten moet worden waarbij de onderzoeker zich misschien herinnert wat hij of zij de eerste keer invulde.

  • Ten tweede is het niet altijd mogelijk 2x dezelfde situatie te meten .
Lees meer...

Externe validiteit

Als laatste dient men zich af te vragen of de bevindingen die in de onderzochte groep gelden, ook gelden buiten die groep. Is het verband van toepassing op anderen buiten de onderzochte groep. Als het gaat om een willekeurige steekproef zullen we doorgaans kunnen concluderen dat het resultaat buiten de onderzoeksgroep geldt. Het resultaat kan dan extern valide worden genoemd.

Lees meer...

Matchen van proefpersonen

Match proefpersonen in sets -Set-grootte is gelijk aan het aantal condities

Matching wordt moeilijker wanneer: -Aantal variabelen waarop gematched moet worden toeneemt

-Matching op variabelen die continue zijn

-Aantal (onderzoeks-)condities toeneemt

Willekeurig toewijzen van proefpersonen in de set aan de condities

Lees meer...

Gematched-proefpersonen Designs

Correlatie door gematchte gerandomiseerde toewijzing

Matchen op relevante variabelen

-Variabelen die invloed hebben op de afhankelijke variabele

-Variabelen die veel variatie vertonen in de populatie

Lees meer...

Binnen-proefpersonen design

zwakke kanten Proefpersonen ervaren alle omstandigheden, zij vermoeden mogelijkerwijs de hypothese (potentiële subjecteffecten)

Groot probleem: volgorde-effecten: -De leer- en de carry-over effecten

-Controle door variatie van de volgorde van de condities -Counterbalanceren

-Willekeurige volgorde van presentatie -Latijns vierkant

Lees meer...

Binnen-proefpersonen design

sterke kanten
Gevoeliger voor kleine verschillen op de condities

- De variabiliteit te wijten aan individuele verschillen is geëlimineerd
Minder proefpersonen nodig

- Elke proefpersoon participeert in elke conditie
Instrueren van proefpersonen kost minder tijd

- De deelnemers waren al geïnstrueerd over de taak in de voorgaande conditie

Lees meer...

Interne validiteit

Als er constructvalide gemeten is (betrouwbaar, variabelen representeren we ze behoren te representeren) is er een statistisch significant verband, maar toch kan het verband nietszeggend zijn, omdat de variabelen niets met elkaar te maken hebben en het verband door een derde variabele ontstaat. – Er is dan sprake van een spurieus verband, in de literatuur wordt dit een schijnverband genoemd. Het verband is er echter wel degelijk, alleen berust het niet op een oorzakelijk verband. Als er sprake is van zo’n spurieus verband zeggen we dat de interne validiteit gebrekkig is.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen