Baddely
- Gepubliceerd in Gezondheid
- Reageer als eerste!
De phonological loop die auditieve informatie vasthoudt
De visuospatial sketchpad die visuele informatie vasthoudt
De central executive die bepaalt welke stimuli in het working memory komen.
De phonological loop die auditieve informatie vasthoudt
De visuospatial sketchpad die visuele informatie vasthoudt
De central executive die bepaalt welke stimuli in het working memory komen.
kwam met het onderscheid tussen long-term en short-term memory. Volgens hem werden
zaken die lang in het STM zaten naar het LTM gebracht; consolidation/encoding.
ontdekte dat in een deel van het cerrebellum, de lateral interpositus nucleus (LIP), activiteit toenam naarmate het dier leerde. Men koelde de red nucleus (die sign. v/h LIP ontvangt en doorstuurt zodat een response op kan treden) en ontdekte dat de responses wel geleerd, maar niet actief werden. Leren gebeurt dus in de LIP.
wilde dergelijke koppelingen (engrams) bewijzen en begon te snijden in de cortex van een rat. Hij concludeerde:
De hersenen zijn equipotential. Alle delen v/d cortex spelen een rol bij leren. Geen is cruciaal
Alle delen van de cortex werken samen, niet los van elkaar: mass action.
Onderzoeks ontdekten echter dat er twee fouten in de aannames zaten:
De cortex speelt niet de grootste rol bij engrams
Niet alle herinneringen zijn hetzelfde (fysiek)