Logo
Print deze pagina

Kerngedachten van Confucius’ leer

  • Geen vernieuwer, maar overleveraarbehoud en herstel van oude tradities. Methodes: bestaande termen met een positieve betekenis te verruimen of te herdefiniëren. (bv. li en ren)
  • Groot belang aan geleerdheid en studie. Gebaseerd op de Klassieken: 5 boeken waarin de kennis en cultuur van de vroege Zhou dynastie bewaard werden. Studie mocht niet losstaan van het eigen denken.
  • Herstel van de politieke orde:

li’ : rite/ritueel het juiste gedrag in het openbaar (beleefdheid en fatsoen).

  • Het rechtzetten of corrigeren van namen’: ieder dient zich te gedragen volgens de positie die hij/zij bekleedt in de maatschappij (namen moeten overeenstemmen met de werkelijkheid).
  • ren’: ridderlijke code  humaniteit, (mede)menselijkheid. Iemand die zich aldus gedraagt, is een ‘junzi’: een nobele, edele of gentleman. (↔ klein(geestige) man: eigenbelang voorop.)
  • Belang van familie: familiale waarden als model voor het ontwikkelen van sociale deugden.
  • Kosmologie en metafysica ontbreken.
  • Geen democraat: een terugkeer naar een feodale maatschappij met één vorst.
Copyright © 2017. All rights reserved.