Kerngedachten van Confucius’ leer
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 699 keer
- Geen vernieuwer, maar overleveraar behoud en herstel van oude tradities. Methodes: bestaande termen met een positieve betekenis te verruimen of te herdefiniëren. (bv. li en ren)
- Groot belang aan geleerdheid en studie. Gebaseerd op de Klassieken: 5 boeken waarin de kennis en cultuur van de vroege Zhou dynastie bewaard werden. Studie mocht niet losstaan van het eigen denken.
- Herstel van de politieke orde:
‘li’ : rite/ritueel het juiste gedrag in het openbaar (beleefdheid en fatsoen).
- ‘Het rechtzetten of corrigeren van namen’: ieder dient zich te gedragen volgens de positie die hij/zij bekleedt in de maatschappij (namen moeten overeenstemmen met de werkelijkheid).
- ‘ren’: ridderlijke code humaniteit, (mede)menselijkheid. Iemand die zich aldus gedraagt, is een ‘junzi’: een nobele, edele of gentleman. (↔ klein(geestige) man: eigenbelang voorop.)
- Belang van familie: familiale waarden als model voor het ontwikkelen van sociale deugden.
- Kosmologie en metafysica ontbreken.
- Geen democraat: een terugkeer naar een feodale maatschappij met één vorst.