Logo
Print deze pagina

Gehoorzamen aan gezag

De sterkste vorm van sociale beïnvloeding = de opdracht van een ander uitvoeren

Vergelijken met de filosofische en psychologische reflecties op het nazi-regime en de uitvoerders ervan: waren het sadisten (te isoleren persoonlijkheid?) of volgden ze sociale druk (universeel gedragsmechanisme?)

Onderzoek Millgram:

  • Experiment: “strafeffect bij geheugentraining”
  • Leraar-leerling situatie
  • Ppn gerecruteerd uit de bevolking
  • Proefpersoon is de leraar, pseudeproefpersoon is de leerling
  • Proefbeurt: proefpersoon leest de taak voor, evalueert het antwoord, kondigt de intensiteit van de schok aan na een fout antwoord, dient de schok toe, corrigeert het antwoord
  • Opmerking: de intensiteit van de schokken stijgt naarmate de proef langer en langer duurt
  • A.V.: Intensiteit van de schok waarbij de proefpersoon weigert (dat wil dus zeggen, autonoom handelt)

Opmerkingen basisexperiment:

  • Terminologie: “autoriteit”, “bevel”, “gehoorzaamheid”
  • Selectie van de proefpersonen: vooraf toestemming aan hen gevraagd
  • Toewijzing leraar-leerling rollen: vooraf ingestudeerd (leerling moest een tekst zeggen)
  • 30 schokintensiteiten van 15 V – 450 V, per groep van 4 een label
  • Vooraf demonstratieschok bij proefpersoon (hij voelt dus de schok voor hij aan het experiment begint)
  • Geen visueel contact met pseudo-proefpersoon (wel bij voorproeven)
  • Oefenbeurten (voorbehandeling?), ze zijn al een beetje “getraind” in elektrische schokken geven
  • Eventueel aansporingen van de proefleider: bv. Het experiment vereist dat u verder gaat. De proefleider zegt dit een paar keer, als de proefpersoon na die paar keer nog steeds niet verder wil doen, dan is het experiment ten einde
  • (G)een teken van leven?

Copyright © 2017. All rights reserved.