Logo
Print deze pagina

De Iowa-school

Kuhn en zijn Iowa-school zijn een variant van het symbolisch interactionisme.

- ideaal van de objectieve wetenschap

- kritiek op methodologisch vlak

 methode voor natuur- en menswetenschappen is identiek: objectieve meting gericht op de benadering van de werkelijkheid.

=> wetenschappelijke kennis = meetbaar

kritiekpunt op Blumer: participerende observatie levert ons een boeiend subjectief verslag, maar is geen wetenschappelijke kennis.

Oplossing: operationeel definiëren van de belangrijkste begrippen, zodat men gestandardiseerde variabelen verkrijgt die objectief meetbaar zijn.

Kuhn (Iowa-school)

Blumer (Chicago-school)

concepten = ankerplaatsen in het wetenschappelijk denken

=> onwankelbaar stevig gedefinieerd worden, zodat er geen betekenisverschuiving kan optreden.

essentieel: vloeibaarheid van begrippen

=> best vanaf aanvang rekening mee houden

harde, definitieve begrippen

bv: zelf = antwoord op de vraag “Wie ben ik?”

=> welomlijnd, operationeel begrip

sensitising concepts

= begrippen die een situatie of verschijnsel niet definiëren maar slechts een zekere oriëntatie aan het denken geven.

bv: zelf = een proces van interactie waarin men 2 soorten( I en Me) onderscheidt, maar die nooit reïficeert.

=> vaag, veranderlijk en vloeiend.

Copyright © 2017. All rights reserved.