Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Symbolisme (1880-1900)

Dichters proberen niet langer de werkelijkheid weer te geven, maar abstracte ideeën als liefde, oorlog, dood en het goddelijke uit te drukken, vaak via metaforen. De relatie tussen het zichtbare en het onzichtbare is belangrijk.

Charles Baudelaire

Voorloper van het symbolisme. ‚Les fleurs du mal’: Men is geneigd tot het goede, maar aandoe andere kant is hij slecht. Hij heeft invloed gehad op Arthur Rimbaud en Paul Verlaine, die elkaar goed kennen en beïnvloeden.

Paul Verlaine

Hij geeft niet duidelijk een gevoel weer, maar probeert de impressie weer te geven die dat gevoel in hem oproept, vaak via beelden uit de natuur of steden.

Hij schreef ‚Chanson d’automne’ en ‚Il pleure dans mon coeur’.

Lees meer...

Realisme en naturalisme (1850-1914)

Schrijvers krijgen meer oog voor de hedendaagse realiteit en willen deze zo objectief en gedetailleerd mogelijk weergeven. De roman ‚Madame Bovary’ van Gustave Flaubert presenteert zijn verhaal heel neutraal en men neemt het de auteur kwalijk dat hij niet openlijk het gedrag van de hoofdpersoon veroordeeld.

Het naturalisme is een wetenschappelijke reactie op het realisme, waarbij men de werkelijkheid niet alleen wil beschrijven maar ook wil verklaren. Naturalisten zijn geïnteresseerd in de evolutietheorie en de erfelijkheidsleer. Zij krijgen een deterministisch wereldbeeld: het gedrag van mensen wordt helemaal bepaald door hun afkomst en omgeving.

Émile Zola is de grondlegger van de naturalistische roman. Hij beschrijft alcoholisten en moordenaars zonder hun gedrag moreel te beoordelen. Hij toont ook de ellende van armen om op te roepen tot sociale hervormingen.

Guy de Maupassant schreef ‚Rosalie Prudent’ behoort tot het naturalisme. Voor hem was het leven ‚een avontuur zonder doel’. Hij maakte de Frans-Duitse oorlog mee en oorlogsgruwel komt vaak terug in zijn werk. Na een mislukte zelfmoordpoging werd hij opgenomen en spoedig overleed hij.

Lees meer...

Romantiek (1800-1850)

Na de verlichting waar verstand centraal stond, kwam er een tegenbeweging waar de nadruk werd gelegd op gevoel. Deze verzet zich tegen burgermaatschappij en wilde vluchten van de alledaagse werkelijkheid.

Dichters zien zichzelf als een soort profeten: ze denken dat het hogere weerspiegeld word in de natuur en dat alleen bijzondere genieën dit kunnen waarnemen en verwoorden.

Persoonlijkheid vd kunstenaar is belangrijk: men moet individuele en originele kunst maken.

Lees meer...

Verlichting (1700-1800)

Ontwikkeling van het zelfstandig denken (rationalisme) van de mens. Om het gewone volk op te leiden vinden filosofen de encyclopedie uit. Hun idealistische pleidooien over vrijheid en gelijkheid hebben de

Franse Revolutie voorbereid.

Franse filosofen als Voltaire en Rousseau uiten kritiek op de absolute macht van de koning. Vaak via een omweg om niet opgepakt te worden, bijv. ‚Lettres persanes' van Montesquieu.

Schrijvers kiezen voor toegankelijke genres als de roman.

Lees meer...

Renaissance en classicisme (1500-1700)

Na de ‚donkere’ middeleeuwen volgt de renaissance: een periode waarin de cultuur van de klassieke oudheid herontdekt wordt en wetenschappen en filosofie zich sterk ontwikkelen.

Door de bewondering voor de Griekse en Romeinse literatuur ontstaat classicisme: navolgen van voorbeelden uit oudheid word een regel. Bijv. gehoorzamen aan de wet van de 3 unités: eenheid van plaats, tijd en handeling.

Pierre de Ronsard (renaissance) afkomstig uit rijk adellijk milieu, geïnspireerd door de humanisten. Samen met zes andere dichters richtte hij een dichtgenootschap op, la Pléiade: zij verrijkten de woordenschat van de franse taal en introduceerden nieuwe literaire genres waaronder het sonnet.

Hij heeft ‚Mignonne, allons voir si la rose…’ geschreven.

Jean de la Fontaine (classicisme) bekend als meester in het schrijven van fabels. Zijn inspiratie vond hij bij de Griek Aesopus en de

Romein

Phaedrus. Hij schreef ‚la Mort et le Bûcheron’.

Lees meer...

Fabliaux

zijn korte verhaaltjes geschreven in versregels, auteur niet bekend.

Genres fabliaux:
1. Contes à rire = vermaak 2. Contes moraux = accent ligt op de moraal (Le dit des perdrix)

Lees meer...

Hoofse ridderromans

waren verhalen over ridders waar liefde ook een belangrijke rol speelt, over koning

Arthur.

Ridderromans richtten zich op de adel, maar later begon de burgerij zich hier ook in te interesseren en
ontstond er nieuwe literatuur die meer in overeenstemming was met de verlangens van de burgerij.

Deze nieuwe literatuur was satirische literatuur, spottend van toon, realistisch en populair.
—> 2 monumenten van deze nieuwe literatuur: ‚Le roman de Renard’ en ‚fabliaux’

Lees meer...

Middeleeuwen (500-1500)

Franse literatuur begon rond de 12e eeuw, toen tot dan toe alleen mondelinge verhalen in de volkstaal op schrift geschreven werden.

Middeleeuwen werd gekenmerkt door een 3 klassenmaatschappij:
1. de adel 2. de geestelijkheid 3. het gewone volk.

Lees meer...

Het ontstaan van de koude oorlog

  • Eerst lijken de Amerikanen en Sovetjs vriendschappelijk samen te zullen werken, en samen de wereld herop te bouwen.

    • Conferenties van Jalta en Potsdam : Duitsland tijdelijk opsplitsen in bezettingszones -> restanten van het nazisme opruimen
    • VSA & USSR treden worden beide lid van de nieuwe VN
      • VN moet waken over de vrede en veiligheid in de wereld ( opvolger Volkerenbond ) MAAR…
  • VSA = kapitalistisch
  • Sovjet-Unie = communistisch
  • Verschillende ideeën -> moeilijke samenwerking
    • Oost Europa = communistisch
    • West Europa -> kritiek!
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen