Merkstrategieën
- Gepubliceerd in Marketing
- Lijnuitbreiding: nieuwe smaken, nieuwe geuren,…
- Variatie in aanbod vergroten
- Het imago van hoofdmerk versterken
- Duwt concurrentie weg
- Communicatie uit verleden heeft ook invloed op extensie
- Nadelen
- Oorspronkelijk merk verliest aan betekenis en duidelijke positionering kannibalisatie = het nieuwe product knabbelt aan het marktaandeel van het oorspronkelijke
- Merkextensie: een bestaand merk wordt gebruikt om producten uit een andere productcategorie in de markt te zetten
- Voordeel = goedkoper dan nieuw merk lanceren we maken gebruik van het bestaande imago en reputatie
- Nadeel = er moet een zekere congruentie zijn met de oorspronkelijke productcategorie anders is de kans op mislukking erg groot
- Corporate branding = naam van het bedrijf wordt gebruikt voor alle producten (voornamelijk technologie)
- Multi-merkenstrategie = verschillende namen voor dezelfde productcategorie
- Co-branding = 2 merken gaan samen een nieuw product lanceren (vb.: senseo + DE koffieapparaten)
- Ingredient branding = een merk gaat bepaalde onderdelen van producten vertegenwoordigen (vb.: Intel)
