Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Wat mensen in PR doen: individuele beroepsoefenaars

Er zijn enorm veel benamingen voor PR-functies: PR/corparate communicatieconsultant, executive, manager, director,...

Normaal zijn er 3 categorieën:

  • Bij een organisatie: in dienst van een publiek/bedrijf/organisatie,…
  • Bij een adviesbureau: Bureau waar PR-mensen voor verschillende klanten werken.
  • Bij een freelancepraktijk: Bedrijf gaat een zelfs. persoon inhuren voor kleine opdrachten.

  • Verschillen tussen deze categorieën:
  • Bij een organisatie: organisatie grondig leren kennen, werken in brede reeks v PR-activiteiten, schrijven van huisblad, regelen van hoogstaande bezoeken,…

  • Bij een adviesbureau: werken voor veel accounts, wisselende klanten, veranderende omgeving, kan op specialistisch terrein werken zoals financiën of public affairs,…

Voorbeelden van wat mensen in de PR doen

PR-activiteit

Uitleg

Voorbeelden

Interne communicatie

Communicatie met mederwerkers

Interne nieuwsbrieven, intranet, veranderingsprocessen,…

Corporate PR

Communicatie namens de hele organisatie

Jaarverslagen conferenties, imago’s, ethische verklaringen,…

Mediarelaties

Communiceren met journalisten, specialisten, redacteurs, media, kranten, TV, radio, internet,…

Persberichten, videoberichten, persevenementen, interviews,…

Business to business

Communicatie met andere organisaties. Vb. leveranciers,…

Tentoonstellingen, handelsevenementen, nieuwsbrieven

Public Affairs

Communiceren met opinieleiders

Bijv. Politici

Presentaties, briefings, private meetings, toespraken in het openbaar

Relatie met de gemeenschap/ Maatsch. verantwoord ondernemen

Communicatie met plaatselijke gemeenschap, gekozen vertegenwoordigers, onderwijs,…

Tentoonstellingen, presentaties, brieven, vergaderingen, sportactiviteiten, sponsoring,…

Investors relations

Communiceren met financiële org.

Nieuwsbrieven, events, briefings,…

Strategische communicatie

Herkenning en analyse vd situatie, probleem en oplossingen zoeken

Onderzoeken, plannen en uitvoeren ve campagne om reputatie te verbeteren.

Issuemanagement

Monitoren van politieke, sociale, economische en technologische omgeving

Analyses en risico inschattingen maken van het effect op de organisatie

Crisismanagement

Heldere boodschappen communiceren in snel veranderende situatie of noodgeval

Omgaan met de media na een groot busongeluk

Copywriting

Commerciële teksten schrijven voor verschillende doelgroepen

Nieuwsbrieven, internetpagina’s, direct mails, persberichten, …

Middelproductie

Overzicht van drukwerk, mediaprocessen. Vaak met gebruike v nieuwe technologie

Folders, interne magazines, websites,…

Eventmanagement

Organisatie v events, tentoonstellingen,…

Jaarlijkse conferentie, perslancering,…

Lees meer...

Risicomanagement

Risicomanagement is de ondernemingstechniek waar men door het nemen van voorzorgsmaatregelen toevallige verliezen te minimaliseren en te voorkomen.

Lees meer...

Regelgevende onderwerpen

Door de nieuwe wetgevingen wordt er meer aandacht geschonken aan verslagen zoals de interactie vh bedrijf naar de stakeholders of naar de omgeving. Hier door wordt PR weer belangrijker.

Lees meer...

PR-taken

3 gebieden:

  • Managementcommunicatie: communicatie door het management met als doel een gedeelde visie te ontwikkelen, vertrouwen in de leiding te kweken en te behouden. Ook communicatie waarbij men moet omgaan met veranderingen en werknemers versterken en motiveren.
  • Marketingcommunicatie: heeft als doel de verkoop van goederen en/of diensten te ondersteunen (dmv adverteties, promoties, direct mailing, pers.verkoop,…
  • Organisatiecommunicatie: een hoeveelheid communicatie-activiteiten, gewoonlijk op bedrijfsniveau. Bv. public affairs, relaties met investeerders of beleggers, PR,… Men noemt dit ook wel concerncommunicatie of corporate communicatie.

Vervolgens kan men de PR structuur nog verder onderverdelen naargelang de functionele lijnen of de taaklijnen:

Functionele lijnen: Indeling naargelang de functie wordt vaak gebruikt bij de afdeling PR. Hier gaat 1 persoon (of groep) naar alle taken kijken.

  • Vb.Directeur PR:
    • Interne communicatie
    • Public affairs
    • Financiële communicatie
    • Marketingcommunicatie

Taaklijnen: Indeling naargelang de taken gebruikt men vooral bij de communicatie. Het gevaar van beide benaderingen is dat de specialistische persoon functie-en taakgericht wordt.

  • Vb. Directie communicate:

Publicaties

  • Evenementen
  • Mediarelaties
  • Sponsoring
  • Web-PR

10 taken vn een PR-beoefenaar:

1) Schrijf – ectiewerk: Webblogs, jaarverslagen, toespraken, brochures,…

2) Mediarelaties en plaatsing: Contact met de media, tijdschriften,…

3) Onderzoek: Verzamelen v info over publieke opinie, trends, wetgeving,…

4) Management en administratie: Ontwikkelen v programma’s, doelen en doelstellingen bepalen, bepaling publiek,…

5) Speciale evenementen: organiseren en leiden v conferenties, openingen,…

6) Spreken: voor groep spreken, presentaties,…

7) Productie: fotografie, vormgeving, multimedia, artwork, audiovisueel,…

8) Training: mediatraining en optreden in openbaar, coachen bij schrijven,…

9) Contact: relaties onderhouden met media, lokale gemeenschap, vergaderen,…

10) Advisering: management adviseren op politiek en sociaal vlak, crisisvermijding en crisismanagement,…

  • De relatie tussen PR en marketing:
    • Marketing: veronderstelt dat er een ‘winst’ is bij elke uitwisselingsrelatie.
    • PR: Relaties op zich hebben waarde.
    • Dit is het grootste verschil tussen marketing en PR.

Bij PR gaat het over opbouwen van relaties met talrijke stakeholders, en het gebruik van een grote reeks middelen en technieken.

Maar deze scheidingslijn vervaagt. Veel organisatie hebben tegenwoordig één communicatiefunctie die beide dingen regelt.

Human resources of personeelszaken

ü Voor deze zaken is het evident dat PR-en human resources/personeelfuncties samenwerken om met de werknemers te communiceren.

ü Bij elke belangrijke verandering (fusie, ontslagen, promotie,…) is het van belang dat PR deze veranderingen juist en tijdig communiceert.

Lees meer...

PR-rollen

2 overheersende rollen:

  • Communicatiemanager: Plant en leidt de PR-programma’s, adviseert het management, neemt beslissingen over het communicatiebeleid en begeleidt de implementatie. => Communicatievoorziener, probleemoplosser.
  • Communicatiedeskundige: Is niet als strateeg betrokken bij de organisatorische besluitvorming, maar is betrokken bij de implementatie van PR-programma’s. Zoals het schrijven van persberichten, organiseren v evenementen en produceren van webcontent. Het gaat om het beheersen vd kneepjes vh vak.

!! Wij heten communicatiemanager maar we zijn eigenlijk communicatiedeskundige.

De rol van communicatiemanager wordt in 3 typen verdeeld:

  • Expertanalyticus: Staat in voor het onderzoek, de diagnose van PR-problemen. Stelt programma’s op om deze problemen aan te pakken en om ze op te lossen.
  • Communicatievoorziener: Is eigenlijk een communicatiemakelaar. Onderhoudt de relatie tussen organisatie en publiek.

  • Probleemoplosser: Helpt anderen hun communicatieprobleem oplossen. Soms is deze persoon ve speciaal bureau. Maar soms kan dit ook een persoon uit het bedrijf zijn. Zijn taak is vooral raadsman en adviseur zijn.
Lees meer...

Positie vd senior PR-functionaris

  • Positie vd senior PR-functionaris geeft een goede indicatie van hoe men binnen organisaties tegen de functie aankijkt.

Senior PR-functionarissen zijn mensen die een formele positie innemen in hun organisatie, deze mensen hebbe veel ervaring en vaardigheden. Deze mensen proberen een plaats in te nemen in de top vh bedrijf of zo de PR meer aandacht te geven binnen de organisatie.

Lees meer...

Systeemtheorie

Organisatie bestaat uit een reeks subsystemen die elkaar beïnvloeden en gezamenlijke interactie hebben met de externe omgeving.

Verschillende subsystemen:

  • Productiesubsystemen: produceren producten of diensten v organisatie

  • Verkoopssubsystemen: omvatten de marketing en distributie van prod. en diensten.

  • Onderhoudssubsystemen: werken door de hele organisatie bij het bevorderen van het samenwerken v werknemers (HR)

  • Aanpassingssubsystemen: helpen de organisatie zich aanpassen aan de veranderende omgeving.

  • Managementsubsystemen: controleren en leiden alle ander subsystemen.
Lees meer...

Cultuur

Één van de belangrijkste factoren hoe PR-functie wordt georganiseerd is de cultuur vd organisatie.

Cultuur: de manieren, gewoonten, overtuigingen en gedragingen v mensen in een organisatie.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen