Reputatie vd organisatie
- Gepubliceerd in Marketing
= Het geheel aan beelden en indrukken dat de publieksgroepen over een organisatie hebben verzameld. => Op basis v deze beelden kunnen de publieksgroepen een mening vormen.
= Het geheel aan beelden en indrukken dat de publieksgroepen over een organisatie hebben verzameld. => Op basis v deze beelden kunnen de publieksgroepen een mening vormen.
= Het beeld dat publieksgroepen hebben ve organisatie => is veranderlijk?
Bij corporate kijkt men naar de organisatie in het geheel, niet naar de verschillende afdelingen.
Corporate PR: Men moet dit zien als een paraplu die de hele organisatie overspant. Ieder sector vd organisatie wordt er door beïnvloed. Corporate PR is een managementfunctie die zijn doel bereikt door het formuleren ve centrale boodschap die bedoeld is om duidelijk te maken en te beïnvloeden hoe iedereen in de organisatie handelt, communiceert,…
Corporate PR werkt proactief aan het opstellen en uitvoeren van strategieën die als doel hebben de kloof te verminderen tussen hoe de uiteenlopende interne en externe doelgroepen de organisatie zien. En ook hoe de organisatie wil gezien worden.
MVO levert een bijdrage aan het imago en de reputatie vh bedrijf:
= Menslievendheid, weldadigheid. Een filantroop is iemand die door weldadigheid het lot van zijn medemensen probeert te verzachten. Het is een manier om iets terug te doen voor de maatschappij.
Dit wordt meestal door grote industriële bedrijven gedaan: vb. donaties geven aan ziekenhuizen,…
Corporate filantropie: een manier om iets terug te geven aan de gemeenschap, de kwaliteit van leven voor de werknemers verbeteren en corporate citizenship (=goed burgerschap van de onderneming) uitoefenen.
Een vaak gebruikte managmentterm is Corporate social responsibility (CSR) of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het gaat over de manier waarop organisaties hu relaties met stakeholders plannen en managen. MVO is een manier voor de onderneming om verantwoordelijkheid te dragen voor haar samenleving en stakeholders.
Impact ve bedrijf op de omgeving:
!! Men moet wel een onderscheid maken tussen MVO en het steunen v goede doelen of filantropie.
3C – Corporate Communications Community: Vertegenwoordigt en dient de belangen van mensen die actief zijn in corporate communicatie.
Intern heeft de vereniging als doel de algemene beroepskwaliteit te verbeteren, door de werknemers een sociaal netwerk en een platform te bieden voor kennisuitwisseling, advies en steun.
Extern, ten opzichte van de bedrijfswereld en het grote publiek, bestaat het doel erin, het belang vd corporate communicatie toe te lichten in de bedrijfswereld.
Het Belgisch Genootschap Van Public Relations Adviseurs (BPRCA) groepeert de meerderheid van adviesbureaus. Het is de enige vereniging in België. Het BPRCA vertegenwoordigt ook leden op internationaal niveau bij ICCO.
3C – Corporate Communications Community: Vertegenwoordigt en dient de belangen van mensen die actief zijn in corporate communicatie.
Intern heeft de vereniging als doel de algemene beroepskwaliteit te verbeteren, door de werknemers een sociaal netwerk en een platform te bieden voor kennisuitwisseling, advies en steun.
Extern, ten opzichte van de bedrijfswereld en het grote publiek, bestaat het doel erin, het belang vd corporate communicatie toe te lichten in de bedrijfswereld.
Het Belgisch Genootschap Van Public Relations Adviseurs (BPRCA) groepeert de meerderheid van adviesbureaus. Het is de enige vereniging in België. Het BPRCA vertegenwoordigt ook leden op internationaal niveau bij ICCO.
Bedrijven vinden het belangrijker dat mensen veel theorie kennen
Adviesbureaus richten zich meer op praktische kennis
MAAR praktijkervaring blijft hoger gewaardeerd dan theoretische kennis
In volgorde van belang:
1) Lees – en schrijfvaardigheden
2) Teamwork
3) Problemen oplossen
4) Analytisch denken
5) IT-vaardigheden
6) Onderzoeksvaardigheden
7) Gevoel voor cijfers
In het onderwijs worden deze vaardigheden ook belangrijker. Deze vaardigheden worden een integraal deel van benchmarking (= het onderling vergelijken van prestatie – en kwaliteitsniveaus)
De afgelopen 10 jaar is ook het onderwijs fel betrokken in het bepalen van deze vaardigheden. Dit heeft tot competentiegericht leren geleid.
Het begrip competentie heeft betrekking tot 3 soorten vaardigheden: