Het productconcept
- Gepubliceerd in Marketing
Cruciaal: beste product
In veronderstelling is dat klanten een bepaalde kennis hebben
Zwakte: Concentreert zich op het aanbieden van een beter product, niet op een betere
oplossing.
Cruciaal: beste product
In veronderstelling is dat klanten een bepaalde kennis hebben
Zwakte: Concentreert zich op het aanbieden van een beter product, niet op een betere
oplossing.
cruciaal: goede organisatie bedrijf om succesvol te zijn.
- klanten geven de voorkeur aan producten die beschikbaar en betaalbaar zijn.
Effectief in
Als een aanbieder kans ziet om goedkoper te produceren, zal de marktvraag sterk toenemen.
= de leidraad voor alles wat binnen het bedrijf wordt gedaan en besloten.
Twee groepen
- intern: het eigen functioneren van het bedrijf cruciaal
- extern gericht: sleutel tot het succes buiten het bedrijf.
In praktijk 4 groepen
Bedrijven gebruiken schaarse middelen om hun producten te produceren
Klanten waarderen de goederen door ze te kopen.
Groot assortiment producten
Hoe kiezen ?
baseren zich op waardeperceptie
Klantwaarde = customer value
= het nut dat een klant ontleent aan het kopen, gebruiken en bezitten van dat product.
Totale prijs = productiekost + marketingkost + overige verkrijgingkosten.
Wanneer is nu een ruiltransactie voor beide partijen – aanbieder en vrager – interessant?
Als de aanbieder een voldoende winstmarge realiseert en als er voor de klant een aanzienlijke klantwaarde overblijft.
Klanttevredenheid
- afhankelijk van de verwachtingen van de klant vooraf van het product had.
- prestaties van het product ≠ de verwachtingen van de klant
ontevreden. (ook andersom)
Tevreden klanten
- doen herhalingsaankopen
- vertellen erover : mond aan mond reclame
Vroeger: het product centraal.
Nu: de klant en zijn behoeften
= is klanten begrijpen en ze tevreden stellen en dit beter doen dan de concurrentie.
≠ verkopen en reclame maken.
≠ gaat niet om het maken van producten,
= het bieden van een oplossing die beantwoordt aan de wensen en noden van de klanten.
Visie: Het vertrouwen van onze burgers in het land en zijn democratische instellingen vergroten in binnen – en buitenland.
Krachtlijnen:
1) Informatie is een recht vd burger en een plicht vd overheid: overheid doorzichtiger maken.
2) Overheidscommunicatie maakt een integraal deel uit vh federaal beleid.
3) Overheidscomm is een open, transparante en actieve tweerichtingscomm met doelgroepen: Er is een duidelijke doelgroepencommunicatie, Per doelgroep is er een mediamix uitgewerkt
4) Communicatieboodschap is neutraal en feitelijk: niet politiek getint dus, neutraal.
5) Overheidscommunicatie is continu over nieuwe én bestaande maatregelen: er is een continue informatiebehoefte bij de burger.
Communicatiestrategie:
Vb. blinden, gehandicapten, ouderen,…
Men moet rekening houden met: het feit dat 50% vd bevolking nog niet online is, dat er nog steeds analfabetisme voorkomt, kansarmen een grotere behoefte hebben aan info.
Belgisch instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV)
Sensoa
JAC, Jongeren advies centrum
VAD, Vlaamse vereniging Alcohol en andere Drugproblemen
Centrum voor Alcohol –en andere drugsproblemen
= Centraal punt voor alle interactie met de overheid.
Diensverlening aan burgers, (bedrijven en oranisaties):
Actieve openbaarheid: houdt in dat de overheden op een systematische manier de burgers informeren over het gevoerde beleid.
Passieve openbaarheid: houdt in dat de burgers zelf mogen verzoeken bepaalde bestuursdocumenten te zien.
De Directie Externe Communicatie: helpt de algemene communicatiestrategie vd federale overheid bepalen.
Kortom : vereniging voor overheidscommunicatie die kennis rond overheidscommunicatie bundelt en uitwisselt. Ze organiseren ook activiteiten (vb studiedagen, bedrijfsbezoeken,…) Ze hebben effectieve ledern, geassocieerde leden en aspirant leden.
Het ontbreken van markt – en onderzoeksgegevens bij non-profit organisaties.
Vaak ligt het publiek niet wakker van de onderwerpen v non – profit campagnes. Gedragsverandering wordt dus moeilijk.
Soms wordt van het publiek gevraagd een bocht van 180° te maken: vb roker doen stoppen.
De onderwerpen zijn vaak erg complex: vb. gezondheidsvoorlichting.
Er wordt vaak aan het publiek gevraagd om gedragsverandering te doen die ten goede komt aan de hele bevolking maar die je als individu geen onmiddellijk voordeel oplevert.