Aandacht
- Gepubliceerd in Psychologie
Kleuters kunnen maar een korte tijd met een taak bezig zijn, kunnen moeilijk op details letten en ze zijn makkelijk afgeleid.
Maar volgehouden aandacht (hfst. 5) verbetert in de peutertijd, een trend dat zich verder zet bij kleuters.
Reden:
Kleuters worden beter in inhibitie
- = onderdrukken van impulsen
- Bv. “nacht” zeggen bij een plaatje van de zon
Kleuters worden beter in plannen
- = vooraf een opeenvolging van handelingen uitdenken en de aandacht verdelen in functie van het bereiken van het doel
- Zolang taken vertrouwd en niet te complex zijn, kunnen kleuters generen en een plan volgen
- Maar plannen heeft nog een lange weg af te leggen.
Bv. wanneer aan kinderen gevraagd word om gedetailleerde foto’s te vergelijken, slagen kleuters er niet in deze taak goed uit te voeren.
En taken met verschillende stappen, kunnen ze zelden beslissen wat ze eerst moeten doen en wat daarna. Ze vergeten vaak belangrijke stappen uit te voeren.
Wanneer ouders plannen aanmoedigen in alledaagse activiteiten, helpen ze kinderen om effectiever te plannen.
Dus samenwerken met meer ervaren planners helpt
