Conditioned stimulus (CS):
- Gepubliceerd in Psychologie
een stimulus die een emotionele of een fysiologische respons veroorzaakt na conditionering.
een stimulus die een emotionele of een fysiologische respons veroorzaakt na conditionering.
natuurlijk gebeurende emotionele of fysiologische respons.
een stimulus die automatisch een emotionele of een fysiologische respons produceerd.
een stimulus die niet verbonden is met een respons.
(associatie van automatische responsen met een nieuwe stimulus) geeft een uitleg aan hoe we deze responsen geleerd hebben en focust op het leren van involuntary (willekeurig) emotioneel of fysiologische responsen zoals angst, verhoogde spierspanning of zweten. Deze worden soms respondents (responsen, automatisch of onwillekeurig) uitgelokt door specifieke stimuli) genoemd omdat ze automatische responsen zijn op stimuli. Door klassieke conditionering kunnen mensen of dieren getraind worden om onwillekeurig op een stimulus te reageren die voorheen geen effect had.
observeerbare reactie van een stimulus.
Contiguity speelt ook een grote rol bij een andere manier van leren, namelijk klassieke conditionering.
gebeurtenis die een gedrag selectedert.
associatie tussen twee gebeurtenissen omdat ze zich in paren herhalen.
Een van de eerste uitleggen van leren was van Aristoteles, 384 BC. Hij zij dat we dingen herinnneren door:
de verschillen in het bereiken van technologie tussen arm en rijk.