Menu

Item gefilterd op datum: mei 2014

Onderzoeksontwerp bij kwalitatief onderzoek

Emic perspective; perspectief van andere mensen op hun sociale omgeving. Onderzoekers zetten zichzelf in om data hierover te verzamelen. Onderzoekers nemen deel aan dagelijks leven onderzochten. =veldwerk.

Participerende observatie en kwalitatieve interviews = methoden waarvan uitwerking van tevoren niet helemaal vast te leggen is in het onderzoeksplan. Zijn flexibele methoden waarin onderzoeker zich kan aanpassen aan situatie.

>Open procedure: tijdens onderzoek worden veel beslissingen ter plekke genomen.

Onderzoeksplan is wel nodig; geeft richting aan werkzaamheden en moet externe partijen overtuigen van de relevantie van het onderzoek.

Kenmerkend voor onderzoeksontwerp van kwalitatieve studie is afwisseling van dataverzameling en data-analyse. Na eerste verzameling data, gaan ze meteen analyseren.

Analyse is hier cyclus proces; na analyseren gaan ze reflecteren en besluiten ze daarna weer welke gegevens ze dan gaan verzamelen, analyseren en reflecteren.

-> Kwalitatief onderzoek biedt zo mogelijkheid tot exploratie werkveld en door de tussentijdse analyse kan de volgende ronde dataverzameling zo gericht mogelijk zijn.

-> Ook is het een goed proces om voorlopige antwoorden op onderzoeksvragen te toetsen.

-> & er is nog praktijkvoordeel: Door vroegtijdig te analyseren blijft grote massa gegevens overzichtelijker.

Lees meer...

Wat is kwalitatief onderzoek en wanneer kies je ervoor?

=paraplubegrip waaronder verschillende tradities en stromingen vallen met elk hun eigen wetenschapsfilosofische benadering.

> Doel: gedragingen, ervaringen, belevingen en ‘producten’van betrokkenen te beschrijven, interpreteren en te verklaren door werkwijzen die de natuurlijke omgeving zo min mogelijk verstoren.

Er wordt vanuit gegaan dat mensen zin geven aan hun omgeving en op basis van die zingeving handelen. Mensen leren om te gaan met symbolen, regels, taal. Hechten waarden aan werk, dit geeft ritme en regelmaat.

De betekenis die mensen aan zaken geven, wordt weerspiegeld in het gedrag en in de consequenties van hun gedrag.

> kwalitatieve onderzoekers willen de betekenissen en gedragingen van mensen beschrijven en ze zo mogelijk begrijpen en verklaren. Er worden niet veel onderzoekseenheden onderzocht maar er worden wel veel kenmerken van deze eenheden bestudeerd. Kwalitatief onderzoek is een aangewezen methode als een veld van onderzoek dient te worden verkend, geëxploreerd. In kaart brengen perspectief groep.

Resultaten kwalitatief onderzoek: uitgebreide beschrijvingen, typologie, nieuwe concepten. Onderzoekers zullen niet met een enkele verklaring volstaan en verder zoeken naar achtergronden, daarbij zullen ze gebruik maken van bestaande theorieën. Verklaringen hieruit vullen de redenen aan die onderzochte personen voor gedrag geven.

Bijvoorbeeld het aantal vacatures geeft aan hoe persoon zich bij werkloosheid voelt. Kwalitatieve onderzoekers bestuderen de betekenis die mensen geven aan hun sociale werkelijkheid. Zij moeten zich laten leiden door wat zich voordoet in veld onderzoek en het kan dus anders open dan de vraagstelling> werken daarom met een voorlopige vraagstelling die zij zullen specificeren.

Vooraf literatuuronderzoek kan ervoor zorgen dat onderzoekers zich niet meer kunnen verplaatsen in de zienswijzen van de onderzochten. > moeten zich dus goed voorbereiden maar open staan voor nieuwe bevindingen.

Sensitizing concepts = relevante begrippen uit de literatuur. Zijn richtinggevende of gevoeligmakende begrippen. Deze richten blik onderzoeker op relevant geachte kenmerken, zonder dat ze een open blik verhinderen.

Het is dus niet zoals bij eerdere onderzoeken dat ze definities operationaliseren, ze zoeken juist naar aspecten van begrippen die relevant blijken te zijn.

Lees meer...

Dataverzameling

De respons moet oog zijn. De kwaliteit van de antwoorden moet goed zijn. De respondent
moet geen hekel aan het interview krijgen. De administratie moet goed gaan.
- Er moet worden bepaald wanneer de data verzameld gaan worden

-Communicatiestrategie moet bepaald worden.

>Aanschrijfbrief

Waarover onderzoek gaat, wie het doet etc. Aangeven in welke periode men gebeld wordt/ vragenlijst kan invullen.

>Herinneringsstrategie = Rappelstrategie

Waarin geen interviewers voorkomen; zelfinvullijst.

>Benaderingsstrategie.

Goed kijken wanneer interviewers hun groep kunnen benaderen.

Training voor interviewvaardigheden zijn noodzakelijk.

Maatregelen om non-respons te verlagen; goede voorbereiding, evt veldwerkperiode verlengen, beloningen, overredingsstrategieën.

Mixed-mode survey; eerst een internetonderzoek, dan een CATI en/of CAPI-enquête in degenen die niet reageren te bereiken.

Soorten non-respons bij panelonderzoek:
-Initiële non-respons: bij de werving van het onderzoek, bij het eerste contact.
-Incidentele non-respons: Laat respondent het bij golf/ondervraging afweten
-Panelmortaliteit: zijn panelleden bij tweede golf vragen niet meer bereikbaar; uitval.

-> naarmate periode tussen 2 golven bij panel onderzoek langer is, is kans groter dat mensen
uitvallen.

Lees meer...

Uittesten van de vragenlijst

Evalueren. Checklist gebruiken. In vragenlab worden methodes gebruikt om vragenlijsten te testen. Een gestandaardiseerde vragenlijst moet in elke situatie, voor elke respondent duidelijk zijn.

Lees meer...

Instructies, toelichting en lay-out

-Geef duidelijk aan wat de bedoeling is
-Plaats instructies bij vragen waar dat nodig is
-Maak vragen niet te lang
-Maak opmaak consistent en duidelijk
-Nummer de vragen

-Maak blokken waarin vragen over dezelfde onderwerpen gaan
-Geef duidelijke invul- en routine-instructies

Lees meer...

Volgorde routing

Vragen beïnvloeden elkaar; volgorde-effect: interpretatie gedeeltelijk bepaald door vragen die eraan vooraf zijn gegaan.
-Begin met aantrekkelijke vragen
-Vragen moeten logisch op elkaar volgen
-Ga van algemeen naar concreet
-Pas op voor referentiewisselingen; van persoon naar ander object etc.
-Plaats vragen met dezelfde antwoordschalen achter elkaar
-Plaats gevoelige en bedreigende onderwerpen in tweede deel lijst
-Eindig met gemakkelijke vragen

Routing = bewegwijzering; stuurt respondent door de vragenlijst.
> relevante vragen mogen niet worden overgeslagen!!
-Ook lastig wanneer slechts enkele respondenten een bepaalde vraag krijgen.

Lees meer...

Antwoordmogelijkheden

-Gesloten vragen: antwoordmogelijkheden zijn aangebracht op de vragenlijst.
-Open vraag: als het aantal mogelijke antwoorden te groot is. Ook als onderzoeker benieuwd is naar spontante reacties.

Eisen aan den antwoordcategorieën:
-Duidelijk interpreteerbaar
-Aansluitend bij de vraag
-Uitputtend ( dus niet eindeloos)
-Moeten elkaar uitsluiten

Keuzes;
-Hoeveel antwoordcategorieën
-Of er wel of geen middencategorie is
-Restcategorie; een ‘geen mening’
-Volgorde categorieën
-Gebruik toonmateriaal

Lees meer...

Vraagvorm en formulering

Begint met definiëren begrippen die rol spelen in probleemstelling.

> eerst kijken wat je wil meten en daarnaar vragen opstellen.

-Theoretische begrippen zijn complex=meervoudig; op te delen in meerdere onderdelen.

-Achtergrondkenmerken moeten ook een plaats krijgen in de vragenlijst.

- begrippen moeten geoperationaliseerd worden om dubbelzinnigheid te voorkomen.

-Voor veel kenmerken zijn standaarddefinities en standaardvragen beschikbaar bij markten opinieonderzoekbureaus: hebben lage item non-respons, een hoge validiteit en hoge betrouwbaarheid.

Richtlijnen formulering vragen:
-Zorg dat het taalgebruik in de vragenlijst aansluit bij het taalgebruik respondent
-Stel ondubbelzinnig interpreteerbare vragen
-Houd de vragen kort en eenvoudig
-1 vraag per keer
-Pas op met gevoelige onderwerpen

Lees meer...

Non-Respons

= wanneer je geen gegevens krijgt van sommige onderzoekseenheden.

Algehele non-respons = unit non-respons: Respondent doet niet mee aan vraaggesprek.

Feitelijke steekproef is kleiner dan oorspronkelijke.

Het kan ook dat de uitvallers niet willekeurig zijn, dan ontstaat er vertekening.

> unit non-respons= deel vragenlijsten dat ze niet terugkrijgen.

Item non-respons= groot bij invullijsten. Slaan vragen over.

Responsvertekening: als er verkeerde conclusies worden getrokken door verkeerde antwoorden. Komt veel voor bij gevoelige onderwerpen. Mensen antwoorden dan sociaal wenselijk.

Oorzaken non-respons:

-Persoon is onbereikbaar of niet in staat/bereidt om te antwoorden.

-Ook kan interviewer niet genoeg pogingen doen om respondent te bereiken

-Pogingen om proefpersoon te bereiken op verkeerd tijdstip

Bereidheid om mee te doen is grootst voor persoonlijk, daarna telefoon en daarna invullijst. Incentive= een cadeautje voor de moeite, om mensen over te halen mee te doen.

Lees meer...

Ontwerpen en trekken van een steekproef

Steekproefplan: omvat beslissingen over de wijze van trekken en grootte van de steekproef.

Steekproefkader: Steekproeven kunnen worden getrokken uit een administratie van de populatie.

Kaderfout: als elementen in de doelpopulatie, niet in het onderzoek kunnen worden betrokken. Dat is de oorzaak van onderdekking.

Onderdekking: eenheden behoren wel tot de populatie, maar komen niet voor in het steekproefkader.

Overdekking: Als er per ongeluk toch personen in de vergelijkingsgroep terechtkomen die wel betrokken zijn.

Kanssteekproef = aselect, at random, op toeval berust. > kan statistische uitspraak worden gedaan.

Kanssteekproeven
Enkelvoudig aselecte steekproef
Steekproefeenheden volstrekt willekeurig uit alle eenheden van populatie trekken.

Gestratificeerde steekproef
Populatie indelen in categorieën. Aselect uit elke categorie een steekproef trekken naar grootte van categorie in populatie. De steekproef is dan representatief qua bv leeftijd.

Clustersteekproef
Straten, klassen, huishoudens. Je neemt cluster dan als eenheid en ondervraagt alle leden ervan.

Getrapte steekproef
Als binnen cluster weer een steekproef wordt gedaan.
Niet-kanssteekproeven = monsters.

Quotasteekproef
Interviewers verspreidt over VS om respondenten te zoeken. Lijkt op een gestratificeerde steekproef alleen is bij deze niet bekend hoe groot de kans is dat je erin komt.

Sneeuwbalsteekproef
Geen goed steekproefkader. Bijvoorbeeld bij drugs. Dan ga je via politie naar drugsverlaafden toe.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen