Vrije goederen
- Gepubliceerd in Economie
- Reageer als eerste!
zijn in zo ruime hoeveelheden aanwezig, dat niemand ervoor betalen wil, bijv. lucht die we inademen.
zijn in zo ruime hoeveelheden aanwezig, dat niemand ervoor betalen wil, bijv. lucht die we inademen.
Bij de keuze van de winkelformule gaat het erom in welk type winkels de fabrikant zijn product wil aanbieden. Welk assortiment dient de winkel te hebben ? Welke doelgroep bezoekt de winkel?
Intensieve distributie betekent dat de klant het product op zo veel mogelijk plaatsen tegenkomt.
Bij selectieve distributie zoekt de fabrikant een relatief klein aantal detaillisten uit. Wasmachines worden alleen verkocht door winkeliers die een zekere vakkennis op dit gebied hebben en op een geschikte locatie hun product aanbieden.
Bij exclusieve distributie is er in een vrij groot gebied slechts één detaillist die het product verkoopt. Bij zeer dure automerken wordt bijvoorbeeld per provincie één dealer aangewezen.
Bij directe distributie gaat het artikel rechtstreeks van de fabrikant naar de consument. Deze vorm van distributie komt erg weinig voor. Bijna altijd is er indirecte distributie, er zijn verschillende ‘tussenstations’ nodig.
Bij prijsdiscriminatie worden aan verschillende groepen afnemers verschillende prijzen in rekening gebracht met het doel de afzet te vergroten.
In het geval van prijsdifferentiatie zijn het kostenoverwegingen die voor een andere prijs zorgen. Voor producten die in verschillende uitvoeringen worden gemaakt, worden verschillende prijzen gevraagd.