Menu

De vraagcurve

In realiteit:

-Meer dan 10 potentiële kopers

-Koper kan meer dan 1 broodje aanschaffen

-Verschillende (ook niet-gehele) reservatieprijzen


Marktvraagcurve voor broodjes:

- Marginale(maximale)betalingsbereidheid neemt af naarmate er meer broodjes gevraagd worden

- Wat gebeurt er met de vraagcurve als het inkomen stijgt?

- De vraagcurve zal naar rechts/boven verschuiven want budget neemt toe dus er is meer ruimte/geld om broodje te kopen

- Wat gebeurt er als de prijs van een broodje stijgt?

- Broodje wordt duurder, betalingsbereidheid zal afnemen dus de vraagcurve zal naar links verschuiven

- Bij een werkelijke prijs van 3:

- Totale waarde voor consumenten:oppervlakteOMDN

- Totaal betaald: oppervlakte OQDN

- Totaal consumentensurplus: oppervlakte QMD

Lees meer...

De vraag naar broodjes

Reservatieprijs

- Marginaal begrip

- (Marginale) maximale bereidheid tot betalen

- Waarde en voorkeuren

Vraagcurve (zelf tekenen!)

- Bij wijzigingen in de prijs verschuif je op de vraagcurve

- Als er iets in de andere factoren verandert verschuift de volledige vraagcurve

- Negatief verband tussen broodjesprijs en gevraagde hoeveelheid

Werkelijke prijs > reservatieprijs impliceert:

- Individu is niet bereid tot aankoop

- Negatief consumentensurplus

Werkelijke prijs = reservatieprijs impliceert:

- Individu is indifferent tussen al dan niet aankopen

- Consumentensurplus = 0

Werkelijke prijs < reservatieprijs impliceert:

- Positief consumentensurplus

Lees meer...

Algemene en partiële vraagfuncties

De marktvraag

- Resultante van aankoopgedrag

- Gezinnen

- Bedrijven

- Overheid

- Beschrijft totale gevraagde hoeveelheid

- In functie van bepaalde factoren (prijs, …)

Algemene vraagfunctie voor broodjesmarkt:

Te verklaren variabele:

- Gevraagde hoeveelheid broodjes

Verklarende variabelen:

- Prijs van broodje

- Prijzen van respectievelijke lunchalternatieven

- Inkomen van consumenten

- Seizoen

- Reclame

Partiële vraagfunctie voor broodjesmarkt:

of kortweg

- Invloed van broodjesprijs op gevraagde hoeveelheid

- Ceteris paribus

- In veronderstelling dat andere verklarende factoren:

- Inkomen van consumenten

- Seizoen

- Reclame

- …

- constant blijven

Lees meer...

Productiviteit

- Hoe komt het dat we zo welvarend geworden zijn? Werken we dan misschien zoveel meer?

- Neen, wel integendeel, zie volgende figuur:

Wekelijkse arbeidsduur en arbeidsproductiviteit van 1870 tot 2008

Arbeidsproductiviteit: geproduceerde output per uur gepresteerde arbeid

- Productiviteitsstijgingen: vormen basis van welvaartstoenamen

- Belangrijk studiepunt voor economische wetenschap

- Cruciale factoren:

- Technologische vooruitgang

- Ruil en handel, specialisatie en arbeidsverdeling

Lees meer...

Economische agenten

- Personen en instellingen die beslissingen nemen betreffende activiteiten als consumptie, productie, maar ook aan- en verkoop van goederen en diensten, sparen, het toestaan of opnemen van leningen, … = beslissingnemers

- Gezinnen

- Ondernemingen

- Overheid

- Publieke goederen

- Inkomensverdeling

- Primaire inkomensverdeling: inkomensverdeling die onmiddelijk resulteert uit onze eigen arbeid, echter niet alles kunnen we behouden maar wordt herverdeeld door de overheid.

- Transfers: pensioen, kinderbijslag, …

Lees meer...

Economische agenten

- Personen en instellingen die beslissingen nemen betreffende activiteiten als consumptie, productie, maar ook aan- en verkoop van goederen en diensten, sparen, het toestaan of opnemen van leningen, … = beslissingnemers

- Gezinnen

- Ondernemingen

- Overheid

- Publieke goederen

- Inkomensverdeling

- Primaire inkomensverdeling: inkomensverdeling die onmiddelijk resulteert uit onze eigen arbeid, echter niet alles kunnen we behouden maar wordt herverdeeld door de overheid.

- Transfers: pensioen, kinderbijslag, …

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen