marktgedrag
- Gepubliceerd in Economie
De verschillende strategieën die bedrijven kiezen in hun concurrentiestrijd met andere bedrijven om het
vergroten van hun marktaandeel.
De verschillende strategieën die bedrijven kiezen in hun concurrentiestrijd met andere bedrijven om het
vergroten van hun marktaandeel.
Het marktaandeel geeft weer welk deel van de totale markt in handen is van een onderneming. Het
marktaandeel kan worden weergegeven in een percentage van de verkochte aantallen of in een percentage van de totale omzet. Degene met het grootste marktaandeel is marktleider.
Door de overheid ingestelde toezichthouders op een markt die met name kartelafspraken dienen op te sporen.
Aanbieders maken onderling afspraken met als doel de concurrentie te verminderen.
Een marktvorm waarop enkele aanbieders de macht hebben, terwijl het product dat ze aanbieden in de ogen van de consument hetzelfde is.
Een markt met twee aanbieders die een product aanbieden dat in de ogen van de consument hetzelfde is.
Identiek.
Een marktvorm waarop enkele aanbieders de macht hebben. Elke aanbieder heeft een eigen klantenkring omdat het product volgens de consument niet identiek is. Aanbieders kunnen binnen zekere grenzen de prijs zelf bepalen.
Verschillend.
Marktvorm met slechts twee aanbieders.