productdifferentiatie
- Gepubliceerd in Economie
Het geven van eigen kenmerken aan een product met als doel het marktaandeel te vergroten. Het product wordt heterogener.
Het geven van eigen kenmerken aan een product met als doel het marktaandeel te vergroten. Het product wordt heterogener.
Een producent kan binnen zekere grenzen de prijs bepalen.
Als producenten bij prijsverhoging verwachten dat consumenten weglopen naar de concurrent, zullen zij
ondanks stijgende kosten geneigd zijn de prijzen niet te verhogen.
Door middel van het verlagen van de prijs het eigen marktaandeel vergroten.
De producenten die op een bepaalde markt de prijs bepalen. Dit doen zij over het algemeen doordat zij
marktleiders zijn en dus een groot deel van de markt van een bepaald product in handen hebben.
(= octrooi) Alleenrecht op het commerciële gebruik van een uitvinding.
Een marktvorm waarop enkele aanbieders de macht hebben.
Een marktvorm waarop de feitelijke verschillen tussen producten van verschillende aanbieders klein zijn, maar waarop consumenten de producten toch verschillend waarderen. Er zijn veel aanbieders en het product is heterogeen. Een ondernemer kan binnen zekere grenzen de prijs zelf bepalen.
Marktvorm met slechts één aanbieder.
Het aantal aanbieders en het soort product bepalen de marktvorm.