Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

PAREMIDES

Zijn beroemde uitspraak is “Het zijn is; het niet-zijn is niet.” Er was dus volgens hem een onderliggende permanente realiteit. Alle “zijnden” zijn identiek; als we een verschil denken waar te nemen, dan is dat volgens hem een illusie. Het worden is ook een illusie van de menselijke geest. Cfr. Plato‟s morele doctrine: achter veranderlijke menselijke opinies zijn er eeuwige waarheden en waarden die we moeten nastreven.

Lees meer...

PYTHAGORAS

Hij was een mathematicus en filosoof. Hij introduceerde “het bewijs” als logische methode. Hij vond de cultus uit; hij beweerde dat wiskunde de sleutel tot de natuur was. Door een sober leven te leiden kon men volgens hem de filosofie en de wiskunde beter begrijpen. Hij maakte ook een onderscheid tussen lichaam en ziel. De ziel kan volgens hem zonder het lichaam bestaan en het lichaam is de gevangenis van de ziel. BTW: de term filosofie komt van hem. -> Getal: diepste oorzaak van het „zijn‟ Eenheid in veelheid; alle zijnden zijn identiek en onveranderlijk.

Lees meer...

XENOPHANES

Hij gaf kritiek op de Griekse religie. Hij zei dat goden antropomorfe constructies zijn. Dat ze dus een menselijke vorm hebben. Hij beweerde zelfs dat dieren volgens hun eigen soort hun god zouden construeren, bv.; een hondengod, een kattengod, enz. (Xenophanes was eerder een dichter dan een filosoof). Eerste debat Relgie vs wetenschap.

Lees meer...

ANAXIMANDER

De phusis was volgens hem apeiron. Dit was het onbepaalde: oneindige, eeuwige, tijdloze massa. Hij was ook degene die het idee van adaptieve evolutie anticipeerde, die Darwin later heeft beschreven.

Lees meer...

THALES

Achter diverse schijnbare substanties is er één element (phusis) en dit was volgens hem water. Want water kan verschillende vormen aanemen

Phusis is het Griekse woord voor het ene element waaruit alle dingen ontstaan zijn. Thales begon met een fysisch onderzoek, waardoor hij de eerste stap zette naar de naturalistische verklaring i.p.v. de bovennatuurlijke. En de psychologie werd gekenmerkt door het probleem van het dualisme (lichaam-geest).

Lees meer...

DE GRIEKSE DEMOCRATIE EN KRITISCHE TRADITIE

Tijdens bronzen eeuwen; Gesloten denksystemen-> Aanvaarden geen kritiek Bv: religieuze en seculiere denksystemen; christendom of het marxisme.

Het Griekse mirakel = Opkomst van de stadstaat zorgde voor verandering in de denkwijzen

Filosofie: de eerste filosofen (oa.) Thales, geloofden dat zij vooruitgang zouden boeken in het denken als zij kritischer zouden omgaan met informatie = ontstaan van een open denksysteem.

Democratie: In plaats van zich te gehoorzamen aan de plichten van de koning, gingen de burgers zelf nadenken en discussiëren over wetten en plichten. Er was gelijkheid tussen de burgers, waardoor persoonlijke aanvallen vermeden werden, aan de ideeën mochten aangevallen worden. De wetten golden voor iedereen; hierdoor kregen ook de zwakken bescherming.

Lees meer...

De sociale context: Het ontstaan van de Polis

DE FALANX EN POLIS

Er was een belangrijke verandering in hoe Grieken vochten en dit had ook een invloed op de veranderingen in de polis.

Tijdens de Bronzen Eeuwen -> individueel gevecht

Tijdens de Archaïsche Periode -> groeide uit tot een falanx.

GEVOLGEN:

  • democratisering van het gevecht
  • Wijziging in de politieke macht : medewerking van alle burgers aan de polis
  • effect op de waarden en de psychologie; “groep vecht als één man”
  • Er werd een nadruk gelegd op economische gelijkheid en groepsbelang (hamonoia)
  • De belangrijkste deugd was sophrosyne = zelfcontrole en gematigdheid geleid door echte zelfkennis.
  • De oude waarde arretè (deugdzaamheid) bleef bestaan, maar ten dienste van de polis.
  • De polis maakte het mogelijke voor ELKE burger om arretè te bereiken (wat voordien niet mogelijk was). De polis vroeg de actieve medewerking van ALLE burgers, de burgers die liever een rustig leventje thuis wilden leiden, werden idioten genoemd.

Lees meer...

Het oude Griekenland: De Archaïsche Periode (700 – 500 BC)

Het einde van de Donkere Eeuwen wordt gekenmerkt door een verandering in de vorm van sociale en politieke organisatie. De Archaïsche Periode begint met het ontstaan van de stadstaat of polis. Deze wordt geregeerd door de burgers van de staat, eerder dan door een koning. Maar de burgerschap was niet voor iedereen toegankelijk, alleen de mannen waren toegankelijk (buiten de slaven en metoiken). Het was dus eigenlijk geen perfecte democratie. De “rule of law” ontstond met deze vorm van sociale en politieke organisatie -> er moesten wetten werden gemaakt en gerespecteerd, er was geen tiran die alles bepaalde.

Lees meer...

Psychologie tijdens de Bronzen Eeuwen

De oudste kijk op de psychologie zijn de gedichten van Homeros; Ilias en Odysée. Deze waren als het ware de folkpsychologie van toen, omdat het gedichten waren over liefde, loyaliteit, passie en strijd. Al deze termen gaan over het gedrag van de mens.

PSUCHE

Het woord psuche is het eerste woord dat verwijst naar de ziel -> Psuche betekent levensadem, het tegenovergestelde van de dood.

Psychologie neemt zijn naam dan ook van deze term; de studie (logos) van de ziel (psuche).

Deze psuche verdween bij het slapen, maar het was niet actief bij het wakker zijn en het leefde verder bij sommigen na de dood. Het werd ook nooit geïmpliceerd als het veroorzaken van gedrag -> Gedrag wordt daarentegen geïmpliceerd in verschillende onafhankelijke sterfelijke „zieltjes‟.

Lees meer...

De sociale context: de tijd van krijgers en koningen

KRIJGSETHOS

Griekse mannen streefden naar fysieke sterkte, roem en glorie. De zaken die werden afgekeurd, waren zwakte (bv. Vrouwen) en zelfbelang. Het leven als groep was dus belangrijk. Het bereiken van roem moest altijd in dienst van de staat zijn.

ARETE (deugdzaamheid.)

Men moest leven volgens dit ethos en onsterfelijkheid verwerven door moed in de strijd.

Deugdzaamheid = een prestatie, en niet iets wat je bent. Niet iedereen kon deze deugdzaamheid bereiken Bv: vrouwen, kinderen, adolescenten, slaven en armen.

De Grieken hadden angst voor het noodlot, want het kon deugdzaamheid van hun weghouden. Begrip van deugdzaamheid is door het stoïcisme en christendom veranderd 

Deugdzaamheid als een staat van zijn en niet als een prestatie.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen