Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

Transactiekosten bij marktrelaties

TRANSACTIEKOSTEN = kosten m.b.t. afstemming vraag en aanbod

(bij ondernemingsrelatie: controlekosten en coördinatiekosten)

Keuze (hoe meer van onderstaande, hoe beter onderneminsrelatie):

  • Onzekerheid
  • Frequentie van transacties
  • IDIOSYNCRATISCHE INVESTERINGEN
    • = investeringen die noodzakelijk zijn in het kader van de relatie tussen 2 partners, maar die daarbuiten geen nut hebben.
    • Quasi-rente = vergoeding voor het uitvoeren van de transactiespecifieke investering
    • Hold-up = partner die investeringen heeft gedaan wordt in nauw gedreven door andere partner
      • àstijging transactiekosten:
        • Meer onderhandelingen
        • Opvangmogelijkheden voorzien
        • Wantrouwen ontstaan
        • Partijen met hold-up bedreigd, zullen minder geneigd zijn om verder in relatiespecifieke middelen te investeren à optimale productiekost kan niet worden bereikt
      • Oplossen door verticale integratie:
        • Interne organisatie van transactie schept bijkomende mogelijkheden
        • Interne transacties zijn herhaaldelijk à schept vertrouwen
        • Sociologische en bedrijfsculturele invloeden leiden bedrijfsinterne partijen tot samenwerking

Contracten spelen belangrijke rol bij transacties:

  • Specificeert alle rechten en plichten
  • Sluit opportunisme uit
  • In praktijk niet altijd compleet, wegens beperktheid menselijke ratio en gebrek aan objectieve criteria en metingen.

Lees meer...

Verticale grenzen van de onderneming

Productieketen- afweging tussen zelf activiteiten doen of uitbesteden

-MAKE OR BUY (MoB-beslissing)

Voordeel marktrelatie (buy):

  • Inefficiënties worden blootgelegd, weg gefilterd en vervangen

Nadeel marktrelatie:

  • Meer coördinatieproblemen
  • Verlies van informatie
  • Hoge transactiekosten
Lees meer...

Horizontale grenzen van een onderneming

Bepaald door:

  • Schaaleconomieën (Economies of scale):
    • Gemiddelde kost per eenheid daalt bij hoger productievolume
  • Economieën van bereik/afzet (Economies of scope):
    • Meerdere verschillende producten aanbieden

Grootschaligheidàinefficiënties:

  • Hogere arbeidskosten
  • Complexe bureaucratie
  • Verlies gespecialiseerde bedrijfsmiddelen
Lees meer...

Economische theorieën over bestaan van ondernemingen en de mate van verticale integratie

Economisch: bestaan organisaties niet evident (klassieke micro-economisch marktmodel)-voorkeur aan marktrelatie

Bestaan ondernemingen-THEORIES OF THE FIRM:

  • Waarom ondernemingsrelatie ipv contractuele marktrelatie?
  • Wat bepaald schaal en scope van activiteiten van organisatie?

Markt en hiërarchie als vormen van interactie tussen individuen

MARKTRELATIE: marktafspraken

ONDERNEMINGSRELATIE: hiërarchische afspraken

MARKTRELATIE

ONDERNEMINGS-RELATIE

Contract

Rechten niet volledig bepaald

Geen hiërarchische relatie

Hiërarchisch verband

Y kan Z enkel beheersen binnen contract

Y kan gedrag Z sturen

Keuze - relatie waarin kosten de baten meest overtreffen

Y+Z – (Y+Z) > 0

Lees meer...

Evolutie van het moderne bedrijfsleven

Hoog productieniveau-verticaal geïntegreerde productieketens-ondernemer hield zich bezig met zowel aankoop als bewerking van ruwe materialen, de distributie en verkoop ervan.

Verbreding aanbod -multidivisionele organisatiestructuur-complex-° Manager

20e eeuw -verbetering communicatiemiddelen en transport -voordelen grootschaligheid en verticale integratie gaan teniet

Behoefte diverse klantengroepen -small is beautiful (flexibel, creatief en innovatief)

Lees meer...

Organisaties, bedrijven, ondernemingen en management

MANAGEMENT = geheel van processen waardoor structuur en functioneren van organisatie, bedrijf of onderneming wordt gestuurd in richting van gewenste doelen.

Manager: moet in staat zijn problemen en nieuwe kansen te herkennen, juiste beslissingen te nemen en juiste acties te ondernemen.

Lees meer...

Samenwerking tussen ondernemingen

Ondernemingen concurreren en werken samen

Met zelfde product op zelfde doelgroep à concurrentiële relatie (strategisch management ontwikkelt methoden om stevige positie uit te bouwen)

Samenwerking: individuele ondernemingen komen tot besluit dat zij over onvoldoende mogelijkheden beschikken om vooropgestelde doelstellingen te bereiken à beroep doen op medewerking andere organisaties

Verticale integratie van ondernemingen

VERTICALE INTEGRATIE = breedte van activiteiten van onderneming

  • Welke delen van transformatieproces zelf voor rekening nemen
  • In welke mate zal onderneming primaire en secundaire processen voor haar rekening nemen

VOORWAARTSE INTEGRATIE = ook distributie van geproduceerde goederen voor haar rekening nemen

ACHTERWAARTSE INTEGRATIE = functies van leveranciers overnemen

Lees meer...

Organisaties en hun omgeving

INFORMATIE- en COMMUNICATIEMANAGEMENT = toont de manager hoe informatie kan worden opgevangen, verwerkt en naar de omgeving teruggestuurd en elke technologische hulpmiddelen daarbij behulpzaam kunnen zijn.

Organisatie-STAKEHOLDERS -optimalisatie van relaties met stakeholders

Lees meer...

Primaire en secundaire transformatieprocessen: waardeketen

PRIMAIRE PROCESSEN: grondstoffen of halffabrikaten worden d.m.v. machines en/of menselijke arbeid omgezet tot producten of diensten

  • Ingaande logistiek
  • Operaties
  • Uitgaande logistiek
  • Marketing en verkoop
  • Dienst na verkoop

SECUNDAIRE PROCESSEN: maken primaire processen mogelijk en ondersteunen deze.

  • Verwerving
  • Ontwikkeling technologie
  • HRM
  • Infrastructuur van onderneming

Individuele waardecreërende activiteiten niet noodzakelijk rendabel à totaliteit (algemene kostenbesparingsmaatregelen = slecht management)

Lees meer...

Bedrijven en ondernemingen transformeren inputs tot outputs

Transformatieprocessen van input tot output

Transformatie: omzetten van materiële en immateriële elementen die betrokken worden uit de omgeving tot nieuwe, andere materiële of immateriële elementen.

OPERATIONEEL BEHEER = onderzoek van processen die zich bij transformatie van inputs tot outputs voordoen

Soorten bedrijven/ondernemingen:

  • Industriële ondernemingen
  • Handelsondernemingen
  • Dienstenondernemingen: verdere onderverdeling mogelijk op basis van mate waarin zich al dan niet goederenbeweging voordoen

SERVITIZATIE = biedt een samenbundeling van goederen en diensten aan de klant

Het aanbieden van de output van het bedrijf of onderneming aan de omgeving

TOEGEVOEGDE WAARDE = gecreëerd door middelen van organisatie op de juiste manier, op het juiste tijdstip en tegen minimale kosten te benutten zodat de klanten kwaliteitsgoederen en –diensten kunnen ontvangen.

MARKETINGMANAGEMENT = studie van processen die centraal staan in aanbieden van geproduceerde goederen of diensten aan klanten.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen