Menu

Item gefilterd op datum: december 2012

KETTERS (ZUIVEREN!) IN EUROPA

inquisitie

« Tegen Waldenzen & Katharen/Albigenzen (Zuid-Frankrijk)

« Val van Montségur (niet-inneembare bolwerk Katharen, 1244)

« Dominicanen + franciscanen met inquisitie belast

« Onder rechtstreeks toezicht paus

« DOEL: waken over geloofseenheid

« Ondersteund door wereldlijke macht die instond voor uitvoering straffen

« Strijd tegen Katharen  niet louter religieus

  • Door val Katharensteden
  • Franse koning ook Zuid-Westen van Frankrijk
  • Onafhankelijke Occitaanse cultuur onderspit delven
Lees meer...

DE ISLAM IN EUROPA

711

« Al-Andalus (Iberisch schiereiland) door veroverd door generaal Tarik ibn Ziyad

« moslims trekken tot over de Pyreneeën

« (joods)-islamitische bloeiperiode

1100 – 1300

« Córdoba, Sevilla en Granada  rijkste & cultureel hoogst ontwikkeld

« periodes verdraagzaamheid wisselen periodes van intolerantie

« vreedzame samenleving + uitwisseling van ideeën

« MAAR

  • 1148: Cordoba veroverd door Almohaden (fanatieke moslimgroep N-Af)
  • Joden/christenen  bekeren of verlaten
  • Joodse geleerde Maimonides vlucht naar Egypte/islamitische filosoof Ibn Roesjd (Averroës) verbannen
  • Moslimheerschappij  interne moeilijkheden + externe druk uit Europa

« Reconquista (vanaf 11e E)

  • 1085: Toledo heroverd door Alfons VI
  • 1212: slag bij Uqab = zware nederlaag Iberische islam
  • 1236: verovering Cordoba
  • 1248: verovering Sevilla
  • Alleen Granada = moslimgebied MAAR schatplichtig aan koning Castilië
  • 1421: pausen roepen op tot kruistochten
  • 1482: begin veldtocht tegen Granada

« Ferdinand II van Aragón & Isabella I van Castilië

  • 2/1/1492: krijgen sleutels Granada
  • Breken belofte van godsdienstvrijheid voor moslims/joden
  • 1502: verbod op islam
  • Velen laten zich dopen  ‘Moriscos’ (~moor)
  • MAAR
  • Beschouwd als staatsgevaarlijk
  • Politieke macht wou religieuze eenheid
  • Katholieke kerk veroordeeld joden/moslims fel
  • Filips II + inquisitie  vervolgen + ombrengen
  • 1609 – 1614: definitieve uitdrijving door Filips II

2e helft 20e E

« Actieve immigratiepolitiek van W-Europese landen (1961-begin ’70)

« Turken/Marokkanen als goedkope krachten voor de mijnen

« MAAR velen permanent gevestigd

« Na de migratiestop (1974)  immigratie niet stilgevallen

« NU: +- 4 % bevolking moslim

« Meesten leven geconcentreerd in steden

« Laatste jaren debat over plaats islam in Europa meer polariserend dan constructief

Lees meer...

Actief pluralisme

‘Europese identiteit’ = godsdienstvrijheid + scheiding kerk & staat + tolerantie

MAAR Europese geschiedenis= opeenvolging van pogingen om

levensbeschouwelijk pluralisme te vermijden

Lees meer...

HET JODENDOM IN EUROPA

sinds 135 n.C.

« opstand Simon Bar Kochba neergeslagen door Romeinen

« joodse gemeenschappen leven in diaspora

« eerst rond Middellandse Zee/ later Oost- en West-Europa

« 2 grote groepen ontstaan

- Sefardische (Spaanse en Portugese)

- Asjkenazische (West-, Midden- en Oost-Europa)

11e – 12e E

« Spanje: half miljoen joden (veel geleerden)

« goede contacten joden/moslims/soms christenen

« verandert als katholieke vorsten gebieden willen veroveren

13e – 15e E

« pesterijen en vervolgingen

« 4e Lateraans concilie (1215): gele lap + punthoed dragen

« krijgen schuld van de pest

« uit angst voor inquisitie à dopen

« 1492: Ferdinand II van Aragon & Isabella I van Castilië à verdrijvingsedict

  • Einde aan 3 eeuwen poging tot convivencia
  • Keuze: vluchten of dopen
  • Nieuwe bekeerden = marranen (‘varken’)
  • Inquisitie verplichtte soms om op straat varkensvlees te eten à als bewijs

1648

« ME: Asjkenazische joden van Duitsland naar Polen

« gewelddadige Kozakkenopstand (nomadenstam uit Oekraïne olv Bogdan

Chmielnicki) tegen Poolse adel/landeigenaars/joden

2e helft 19e E

« tsaristisch geïnspireerde pogroms en razzia’s

Holocaust

« heel wat joden weg uit Europa à maar nog groot deel in diaspora

« 1948: oprichting Israël

Lees meer...

Universitaire vorming

  • Koestert de illusie van de waarheid te zoeken/weten
    • Wetenschap helpt ons… ???
  • Functionalisering van onderwijs
  • Onderwijs inspireert zich meer op vaardigheden die je hier bekomt

    Omwenteling van de 20e eeuw:
    Universiteit heel aangepast aan functionele samenleving, niet meer om jezelf echt gelukkig te maken enz.
  • Leren voor het leven
    • Von Humboldt
      : dacht dat de jaren dat je leert, voldoende waren om je leven
      mee verder kunnen op te bouwen.
    • Levenslang leren
      : opnieuw aanpassen aan nieuwigheden

: programma wordt hiertoe ingericht

: oog op levenslange aanpassing

Mc University?

  • Aantal activiteiten wordt heel sterk gericht op top gedreven efficiëntie.
  • Kwaliteit onderneming wordt ondergeschikt aan snelheid outputs
    • Kwaliteit onderzoek neemt af!

Notie van ‘Bildung’ (von Humboldt). Hij zegt dat de universiteit mensen (zowel studenten als docenten) waardevoller maakt. Aan de universiteit komen ze in aanraking met de waarheid die het dichtst bij de werkelijkheid ligt. De wetenschap heeft hier een vormingsfunctie.

Nu is de situatie anders. Men wil nu aan de universiteit grote groepen van de bevolking geschikt maken voor de arbeidsmarkt. De functionaliteit stijgt hiermee. Dit is de omwenteling van de universiteit. De universiteit is niet langer een vormende universiteit, maar is nu al te aangepast aan het functioneren voor de economie. Er is een onevenwicht tussen ‘algemene’ vorming en vakspecifieke vaardigheden.

Leren voor het leven versus levenslang leren. Levenslang leren doe je om mee te kunnen functioneren (bv. qua techniek, informatica…). Je kunt dit doen door bijscholing e.d. Volgens Von Humboldt is de universiteit ‘leren voor het leven’.

Onderwijs en vermarkting : de maatschappelijke activiteiten en het onderwijs zijn onderworpen aan het marktmechanisme. Als er vraag is naar een bepaalde opleiding, wordt het aanbod veranderd.

Mc University? : de universiteit vertoont steeds meer kenmerken van Mc Donald’s. Er is sprake van een standaardiseirng, er is rationele en vluchtige productie, de kwaliteit is

Lees meer...

Bernstein over taalcodes

  • Legde nadruk op belang van taal binnen het onderwijs
  • Grote klassengebondenheid van resultaten
    • Goede resultaten  Hogere klassen
    • Slechte resultaten  Lagere klassen
  • Taalgebruik binnen ASO typisch middenklasse taalgebruik.
    • Jongeren middenklasse horen deze taal ook thuis
    • Jongeren lagere klasse niet

Onderscheid:

Elaborated code (1)  Restricted code (2)

(1) Taal van de middenklasse.

“Uitgebreide taal”
= iets ruimere vocabulaire

= grammaticaal gedifferentieerder uitgewerkt

= verbale taal

(2) Taal lagere klassen

“beperkte taal”

= taal is lichamelijker
Bv. Dreun tegen oor
= veel contexicale uitingen
 uitingen die je niet kan begrijpen buiten
de context
Bv. “daar”

Taal van lagere klassen dwingt om taalgebruik gevangen te houden in de context. Terwijl je anders in staat bent om de context te overschrijden, wanneer je spreekt op zeer non-verbale manier geraak je niet uit context.

Besluit: Al die elementen wijzen erop dat de middenklasse taal beter
voorbereidt op de wet

Lees meer...

Willis over ‘lads’: verzet tegen schoolsysteem

  • Culturele studies binnen sociale wetenschappen
    • Onderzoek naar bepaalde groepen van weerspannige leerlingen in TSO.
    • Afkeer onderwijs en omkering van de eisen
      = gaan in tegen alles
      Bv. Leerkracht vraagt iets, zij doen het omgekeerde

 Deden dit niet uit domheid

 Kwamen van lagere sociale klassen en wisten wat sociologen pas na lang zoeken wisten dat scholen sociale ongelijkheid reproduceren en wisten dat ze zéér moeilijk bovenop zouden geraken.

  • Maar: bestendigen daarmee de sociale ongelijkheid
Lees meer...

Bourdieu

  • Belangrijk Frans socioloog

Colemans grootscheeps onderzoek : ook belangrijk geweest, gaan we niet verder op in.

Lees meer...

Elmtowns youth (Hollingshead)

  • 60 jaar geleden, toen heel choquerend
  • Gedachte: Onderwijs creëerde mogelijkheid naar… ???
  • Sprake van segmentering van groepen binnen school
    • Leerlingen onderling
      : Leerlingen hoogste inkomensgroep spraken
      voornamelijk met elkaar af of met leerlingen uit 2e
      hoogste inkomensgroep

      = conclusie geldt voor alle inkomensgroepen!
      = er was dus homogeniteit op basis van sociale
      afkomst!

: leerlingen uit lagere inkomensgroepen
participeerden minder aan buitenschoolse
activiteiten.

Besluit: Sociale segmentering binnen school

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen